Discussiegroep

Onderwerp: Graag info over theelepeltje

» Dit onderwerp is gesloten
Totaal berichten: 6
3.517 keer gelezen
3 reacties
Categorie: Overig Mei 1940
Vanuit eigen familie verkregen een theelepeltje (zilver) met op de steel de tekst: 'Nederland paraat' met een afbeelding van de Nederlandse leeuw erboven.
En in het lepelgedeelte de afbeelding van een buste van een Nederlandse sldaat met helm op en daaronder '1939'.

Kan iemand mij vertellen wanneer deze lepels werden uitgegeven?
Zelf lijkt mij logisch: na de oorlog.

Verdere info is ook welkom over bijvoorbeeld: zeldzaamheid, verzekeringswaarde etc. etc.

Dank,

M. Heideveld
» Dit bericht is geplaatst op 5 januari 2006 12:50
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
Mij lijkt het juist veel logischer dat dit lepeltje UIT de mobilisatietijd stamt.
Ik heb de indruk dat wanneer het lepeltje van NA de oorlog was geweest, de tekst zou hebben verwezen naar 1939 - 1940. Niet alleen dus naar 1939. Men kon in 1939 ook immers niet weten hoelang deze toestand van mobilisatie zou duren.
Kortom: m.i een lepeltje uit 1939 ter herinnering aan de mobilisatie die in dat kalenderjaar was begonnen.
Bovendien denk ik ook dat lepeltjes van NA de oorlog eerder de bevrijding tot onderwerp zouden hebben gehad, de mobilisatietijd was toen zeker geen hot item. Maar bewijzen kan ik mijn veronderstellingen natuurlijk niet voor de volle 100%.
» Deze reactie is geplaatst op 5 januari 2006 15:12
Totaal berichten: 29
De veronderstelling dat dit een mobilisatielepeltje is klopt.
Tijdens de mobilisatie zijn er verschillende uitvoeringen geweest van dit soort lepeltjes.
Meer info vind op www.leger1939-1940.nl
Hier vind je een schat aan informatie over het nederlandse leger in 1939-1940.
» Deze reactie is geplaatst op 5 januari 2006 16:31
Totaal berichten: 6
Heb het bewuste theelepeltje kunnen vinden op de vernoemde website.

Heb ook nog een lepeltje met het embleem van de grenadiers, maar die stond er niet bij.

Heb nu zelf ook de indruk dat dit een lepeltje is uit het jaar 1939 zelf.

Dank zover.
Evt. verdere informatie blijft welkom.
» Deze reactie is geplaatst op 5 januari 2006 17:59
» Dit onderwerp is gesloten
2554