Discussiegroep

Onderwerp: 13 R I

» Dit onderwerp is gesloten
Totaal berichten: 2
1.530 keer gelezen
2 reacties
Categorie: Gezocht...
Begin 2006 heeft u gereageerd op mijn vraag over de wijze waarop mijn vader Leo Verkoelen in Engeland terecht is gekomen. U opperde de mogelijkheid van vertrek uit de haven van Brest. Mijn vader kwam 11 juni 1940 in Engeland aan. Het relaas van Bauke Huitenga(1914-1989) rept over een vertrek op 10 juni 1940.
In de tussentijd heb ik echter niet stil gezeten en uit contacten met familieleden bleek nu dat een oom van mij Gerardus Vissers uit Roggel eveneens bij het zelfde legeronderdeel heeft gezeten. Men wist mij zelfs te vertellen dat mijn vader reeds op een schip het haven uitvoer terwijl het schip waarop mijn oom zat nog aan de kade lag, op dat moment kwam er een lucht bombardement en het schip raakte in brand. Mijn oom wist zich samen met een aander dienstplichtige uit Roggel via de wallijn in veiligheid te brengen waarbij die ander brandwonden opliep o.a. aan zijn gezicht. Mijn oom heeft blijkbaar altijd volgehouden dit in Calais zich afspeelde. Als er een konvooi aan het vertrekken was en er heeft een bombardement plaats gevonden moet dat toch ergens te achter halen zijn lijkt mij, Overigens is mijn oom en zijn kamaraat behouden in zijn woonplaats geariveerd na een zeer lange voetreis.
» Dit bericht is geplaatst op 23 maart 2007 20:34
(redactie)
Totaal berichten: 2.201
Calais is geen optie, omdat die stad al op 25 mei in Duitse handen is gevallen en uw vader op 11 juni in Engeland aangekomen is.
Het kan daarom niet anders of hij moet vanuit een ( behoorlijk ) zuidelijker liggende haven zijn vertrokken.
Misschien valt er nog iets te doen met het verhaal van uw oom. maar het moet absoluut een andere plaats zijn geweest. Ik zal de andere havens nalopen en daarbij ook op de data letten.
» Deze reactie is geplaatst op 23 maart 2007 21:39
(redactie)
Totaal berichten: 2.201
Wanneer inderdaad de vertrekdatum van uw vader de 10e juni is geweest en de dag van aankomst in Engeland de 11e juni, dan kom ik opnieuw uit op Brest. Daar vertrok op eerstgenoemde datum de Prinses Beatrix met nog 3 andere, niet met name genoemde, schepen in konvooi ( geescorteerd door 2 Franse torpedoboten ) naar Plymouth en kwam daar de volgende dag aan. Over een eventueel uitgebroken brand op een van die schepen wordt niet gesproken. Van Plymouth reisde men vervolgens af naar Portcawl in Wales. De 700 Nederlandse militairen waarom het ging behoorden tot in elk geval 7 infanterieregimenten en nog 5 andere grotere eenheden.
Andere mogelijkheden dan bovengenoemde geeft het Stafwerk Zeeland, dat ik als bron gebruik, niet aan. Theoretisch blijft het mogelijk dat niet alle scheepsbewegingen in kaart zijn gebracht, maar Noordfranse havens als Calais, Boulogne, Duinkerken enz. zijn rond half juni uiterst onwaarschijnlijk gezien de vorderingen die de Duitsers intussen hadden gemaakt.

Overigens ben ik benieuwd naar dat relaas van Bauke Huitenga.
Staan daar, afgezien van de datum, geen andere aanknopingspunten in?
» Deze reactie is geplaatst op 24 maart 2007 10:39
» Dit onderwerp is gesloten
2554