Discussiegroep

Onderwerp: Morris Pantserwagens mei 1940

Totaal berichten: 9
2.284 keer gelezen
6 reacties
Categorie: Overig Mei 1940
Hallo,

De afgelopen tijd ben ik opzoek geweest naar meer informatie over de inzet van de drie Morris Pantserwagens tijdens de mei dagen. Hoewel er over de periode van vóór de mei dagen meer dan afdoende informatie is te vinden (ik denk hierbij aan de prachtige polygoon journaal beelden over de inzet tijdens de Jordaanoproer in ’34) is er bitter weinig specifieke informatie over de daadwerkelijke inzet tijdens de strijd gedurende de mei dagen.

Ook de technische specificaties van de Morris pantserauto’s zijn vrij duidelijk uiteengezet op verscheidene internetpagina’s.

Ik begrijp dat de pantserwagens bij de huzaren zijn ingedeeld en deel hebben genomen aan de vertragende acties voor de Grebbelinie tijdens de Duitse opmars. Over de daadwerkelijke inzet heb ik weinig tot niets kunnen achterhalen in naslagwerken en of op internet.

Is er wellicht iemand die mij meer kan vertellen over de gevechtshandellingen en indeling van de Morris pantserauto’s tijdens de strijd in de mei dagen? Wat was de rol van deze drie omgebouwde Morris trucks, zijn ze allen verloren gegaan gedurende de strijd?

Ik hoop spoedig iets te vernemen,

Vriendelijke groet,

Jp Willemse
» Dit bericht is geplaatst op 14 augustus 2007 10:44
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Heel veel informatie over de inzet van de Nederlandse pantserwagens in de meidagen is te halen uit " Eskadrons Nederlandse Pantserwagens 1936 - 1940 ", geschreven door Drs. J.A Bom, ISBN 90-9001208-7
Het boek was, in elk geval tot voor relatief kort, te verkrijgen bij het Museum Nederlandse Cavalerie in Amersfoort.
Op het NIMH in Den Haag ligt het eventueel ook ter inzage.

Twee van de 3 bedoelde wielpantserwagens vormden na de reorganisatie van de cavalerie op 1 mei 1940 2 overigens samen het Peloton Pantserwagens 2 RH (commandant niet bekend ) en de 3e behoorde tot het Peloton Pantserwagens 1 RH (commandant 1e luitenant Everts ).
Het laatste peloton stond op 10 mei inderdaad op de Veluwe.
Bijzonderheden zijn bij Bom ( zie boven ) te vinden.
Het andere peloton ( 2 volkomen versleten pantserwagens ) was alleen pro memorie in de organisatie opgenomen en voor instructie aan het Depot Eskadron Pantserwagens ter beschikking gesteld ( en is dus niet ingezet ).
» Deze reactie is geplaatst op 14 augustus 2007 11:17
Totaal berichten: 191
Als aanvulling: In mei 1940 waren er drie secties (verouderde) pantserwagens.
De 1e Sectie bestond uit twee Carden Loyd rupspantserwagens en bevond zich op het vliegveld Waalhaven (behoorde in feite tot 3 RH; 1e Legerkorps)
De 2e Sectie telde eveneens twee Carden Loyd rupspantserwagens en was ingedeeld bij 4 RH (2e Legerkorps; zuidelijke deel Grebbelinie).
De 3e Sectie zou bestemd zijn voor 2 RH (3e Legerkorps), maar bestond nog niet bij gebrek aan pantserwagens.
De 4e Sectie telde één Carden Loyd rupspantserwagen en één pantserwagen (de Wisent), gebouwd door de Artillerieinrichtingen te Hembrug op een Morris onderstel. Was ingedeeld bij 1 RH (4e Legerkorps). De beide andere wagens (Buffel en Bison) waren al wegens veroudering uit de bewapening genomen.
De Carden Loyd rupspantservoertuigen waren in 1931 aangeschaft. We bezaten er vijf, met de namen Jaguar, Luipaard, Lynx, Panter en Poema. De wagens op Waalhaven zijn in gevecht geweest. De andere – ook de Wisent - werden op last van generaal Winkelman op 11 mei 1940 bij de Grebbe weggenomen en naar Den Haag gedirigeerd. Dit i.v.m. de luchtlandingen aldaar. Welke opdrachten deze secties in Den Haag hebben gekregen, is helaas onbekend; verslagen ontbreken. Mogelijk hebben ze gediend als bescherming van het Algemeen Hoofdkwartier.
» Deze reactie is geplaatst op 14 augustus 2007 16:26
Totaal berichten: 9
Mr Groeneman,

Heel erg bedankt voor uw reactie, ik zal zeker binnenkort even het cavalerie museum aandoen om het desbetreffende boek van Drs. Bom aan te schaffen.

daarnaast ben ik erg blij met de overige informatie over de Morris pantserwagens, ik bezoek dit forum regelmatig maar dit is de eerste keer dat ik eigenlijk hier een vraag stel. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de kennis die u hier met de vaste bezoekers heeft verzameld.

Nogmaals heel erg bedankt voor uw (snelle) antwoord,

Vriendelijke groet,

Jp Willemse
» Deze reactie is geplaatst op 14 augustus 2007 17:32
Totaal berichten: 9
Veel dank voor de informatie over deze drie toch ietwat obscure pantserwagens. De aanvullende informatie van Lkol b.d. E.H. Brongers is een onverwachte verassing, ik moet zeggen dat ik vele van uw boeken heb gelezen en ben u net als vele anderen dankbaar voor al het werk wat u verricht heeft voor de rehabilitatie van de troepen die gedurende de mei dagen gestreden hebben.

Toch roept uw aanvulling enkele vragen op; de 4e Sectie telde één Carden Loyd rupspantserwagen en één pantserwagen (de Wisent).
Is het bekend of deze sectie bijeen is gebleven na de overplaatsing richting Rotterdam?

Daarnaast vraag ik me af of het bekend is welk type pantserwagen deel heeft genomen aan de tegenaanval op 13 mei in de omgeving van Rotterdam geleid door KNIL onderofficier H.D Rijhiner. Daar mee doel ik op de aanval waarbij een Nederlandse Kaptein gewond raakte nadat hij werd aangereden door de terug spoedende pantserwagen.

Zou het kunnen dat gezien de overplaatsing van de Morris pantserwagen naar de omgeving Rotterdam dit “de Wisent” is geweest?

Ik kijk uit naar uw antwoord,
» Deze reactie is geplaatst op 16 augustus 2007 12:45
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Het antwoord is nee.
De pantserwagen waarop u doelt ( betrokken bij het incident waarbij de officier gewond raakte ) was pantserwagen no 18 ( van het type M.38., militair kenteken III - 710 ), behorend tot het 2e eskadron pantserwagens.
De 18 was NIET gebouwd op een Morris - chassis.
In het boek van Bom staat een foto afgedrukt op pagina 108, waarop dit voertuig te zien is in vernielde staat ( na de capitulatie door eigen personeel vernield ). De inzet van de 18 in de meidagen is prima te reconstrueren aan de hand van het boek van Bom.
» Deze reactie is geplaatst op 16 augustus 2007 14:59
Totaal berichten: 9
Wederom bedankt voor het snelle antwoord, het wordt pijnlijk duidelijk dat ik eerst maar eens het boek van Drs. Bom moet gaan aanschaffen.

Is er eigenlijk ook iets bekend over het lot van de drie Morris pantserwagens na de mei dagen?
» Deze reactie is geplaatst op 16 augustus 2007 15:15

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554