Discussiegroep

Onderwerp: Duitse invasiemacht in getallen

Totaal berichten: 94
1.965 keer gelezen
6 reacties
Categorie: Overig Mei 1940
Volgens Wikipedia werd Nederland binnengevallen door 22 Duitse divisies en kwamen de 280.000 verdedigers te staan tegenover een aanvalsmacht van 750.000 man.

Mijn vraag is: hoe moeten we dat getal van 750.000 zien?

Betraden er op 10 mei 1940 werkelijk 750.000 Duitse militairen Nederlands territorium (over land in de lucht)? Het lijkt me niet... Hoe veel troepen werden er werkelijk ingezet?

23.000 richting de Grebbeberg, ongeveer 15.000 door de noordelijke provincies... Kan iemand op die manier, in dat soort termen en aantallen, ongeveer aangeven wat de situatie in de praktijk was?
» Dit bericht is geplaatst op 12 december 2008 10:14
(redactie)
Totaal berichten: 2.004
Menno, het werkelijke aantal dat actief tegen Nederlandse eenheden werd ligt zeer laag. Zie hiervoor een uitgebreide bespreking: http://www.waroverholland.com/zfh/index.php?page=de-heer-eenheden

22 Divisies die 750,000 man zouden leveren. Dat is nogal grotesk toch? Dat betekent dat iedere divisie uit 35,000 man bestond. Dat was in werkelijkheid tussen de 15,000 en 17,900 man. Bovendien was 22.LL slechts ongeveer 10,000 man (strijdende en te landen deel) en 7.FD slechts 4,500 man.

Wikipedia is een buitengewoon onbetrouwbaar medium waar een ieder die zich registreert de grootste onzin mag plaatsen. Het is helaas niet anders. Ik heb zelf meerdere malen geconstateerd dat verbeteringen door anderen gewoon weer fout worden 'hersteld', dus ben daarmee gestopt.

Het gros der op wiki genoemde divisies trok slechts door Zuid-Limburg richting België.
» Deze reactie is geplaatst op 12 december 2008 10:20
Totaal berichten: 94
"Het gros der op wiki genoemde divisies trok slechts door Zuid-Limburg richting België."

Duidelijk. De troepenmacht die het Nederlandse leger moest verslaan, bestond dus uit niet veel meer dan 150.000 man.

Maar als je álle Duitsers meetelt die in de meidagen van 1940 voet op Nederlandse bodem hebben gezet (of het land via het luchtruim betraden), ook al was het bij wijze van spreken maar een puntje van Zuid-Limburg, dan nóg is dat aantal van 750.000 op Wikipedia idioot hoog, toch? Wat zou dan - ruwweg - het totaal zijn?
» Deze reactie is geplaatst op 11 januari 2009 13:40
(redactie)
Totaal berichten: 2.004
Als het om 22 divisies gaat, plus legerkorpstroepen en versterkingen die toegevoegd zijn, zou het tussen de 375,000 en 425,000 man moeten zijn. Ball-parc figure. De meeste ingezette divisies hadden rond de 17,000 man. Tankdivisies en Erste Welle iets minder, hogere reserve divisies hadden circa 18,000 man.

Het zijn van de statistische trivia waar ik niet zoveel mee heb. Heel simpel. De Duitsers zetten uiteindelijk in de aanval in het westen in de eerste fase circa 2,2 miljoen man in. Inclusief de tweede fase (Frankrijk) kwam het geheel op tegen de 3 miljoen te liggen. Alle legeronderdelen, ook paramilitaire organisaties zoals de bouwcommando's.
» Deze reactie is geplaatst op 11 januari 2009 14:23
Totaal berichten: 94
Dank je, Allert.

Don't get me wrong: ik heb daar ook weinig mee. Ik ben niet op een dergelijke 'feiten & cijfertjes'-manier met de materie bezig. Wat dat betreft is het maar een weetje, en dan ook nog een tamelijk irrelevant weetje.

Maar ik zag die 750.000 staan op Wikipedia, dacht natuurlijk meteen: dat slaat nergens op en kan nooit deugen - en vroeg me vervolgens af wat dan wél het aantal zou zijn, als je dan toch op die malle manier een impressie van het totaal wilt geven.

Zo moet je het zien. Niet meer; niet minder.
» Deze reactie is geplaatst op 11 januari 2009 14:32
(redactie)
Totaal berichten: 2.004
Menno, ik kijk jou er niet op aan hoor. Ik heb alleen niets op met wikipedia. Hoewel er beslist goedwillende en goed ingelichte auteurs werkzaamheden verrichten op dat medium, is het een zeer onbetrouwbare bron omdat iedereen kan kladderen wat hij of zij wil. De meeste WO2 pagina's die ik ken, bevatten bijzonder veel onzin of onzuiverheid. Zoals ik al eerder zei, ben ik gestopt met herstellen, omdat het zo weer veranderd wordt door een of andere bijdehand die vindt dat hij het beter weet. Helaas is wikipedia daarom een walhalla voor verkeerde informatie, niet alleen over WO2. Als bron vind ik het dan ook volkomen onbruikbaar en ben altijd weer verbaasd het als zodanig terug te vinden in sommige geschriften of websites.

Overigens denk ik dat er best wel eens meer dan 22 divisies door Nederland getrokken dan wel in Nederland ingezet kunnen zijn. Ook na de meidagen trokken er nog Duitse troepen door Limburg. Maar 750,000 man zal niet bereikt worden dunkt me.
» Deze reactie is geplaatst op 11 januari 2009 14:41
(redactie)
Totaal berichten: 2.004
Voor de grap eens gekeken op http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_aanval_op_Nederland_in_1940

Er staan alleen al bij de invasiemacht voor het Nederlandse theater, eerste deel, veel fouten:

- X AK bestond eveneens uit 526.ID, een Landwehr of Schutz divisie. Die staat hier abusievelijk bij XXVI AK
- XXVI AK had geen 526 en 527 ID in haar gelederen.
- XXVI AK had geen SS Divisie Deutschland, die bestond helemaal niet. Het had de SS Verfügungsdivision, bestaande uit de regimenten SS Der Führer [gedetacheerd bij X AK], SS Deutschland en SS Germania, alsmede diverse SS ondersteunende onderdelen.
- 7.FD bestond uit het eerste regiment [min 1 compagnie] en twee bataljons van het tweede regiment alsmede een reserve compagnie. In totaal landden er in Nederland circa 3,500 man.
- 22 LL ID bestond uit 16, 47 en 65IR alsmede I./IR72 dat van 46.ID geleend was als reserve eenheid. Bovendien divisietroepen. De luchtlandingssterkte was circa 9,000 man. Daarvan zouden er echter slechts zo'n 5,500 landen.

In het tweede deel worden enkele divisies genoemd die naar mijn mening ten zuiden van Limburg België in trokken, zoals 311.ID en 61.ID. Opnieuw verschijnt daar 526 ID overigens.

Overigens keek ik ook nog eens naar de overige besprekingen. Dat is te bedroevend om verder op te reflecteren.
» Deze reactie is geplaatst op 12 januari 2009 11:36

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554