Discussiegroep

Onderwerp: Rivierovergang s Art Abt 735 bij Arnhem

Totaal berichten: 366
1.048 keer gelezen
2 reacties
Categorie: Slag om de Grebbeberg en Betuwestelling / Tactiek en strategie
Logistiek is een onderbelicht onderwerp. Voor mij van groot belang voor een reconstructie van de bewegingen van s Art Abt 735. Veel informatie daarover is op deze plaats al gepubliceerd, maar helaas gedeeltelijk verwijderd. Het overzicht raakte zo ook gedeeltelijk kwijt. Door Googelen toch een belangrijk stuk discussie teruggevonden: "Draagvermogen Duitse 8-t pontonbrug", http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=forum_discussiegroep&item=17960&group=6&view=3
Mijn conclusie, mede op basis van nog een document uit de NIMH-Collectie (Coll 401, Kriegstagebücher. Inv Nr 1992) was toen al, dat er bij Arnhem vanaf 13.5.40 (leggen van een 16-tons vaste brug naast de 8-tons pontonbrug) drie overzetmogelijkheden waren:

(1) Veer met aak (Pram) en motorboten
(2) 8-tons brug (Kriegsbrücke met B-Brückengerät)
(3) 16-tons brug (Behelfsbrücke met in Wesel klaargelegd materiaal 120 m. Op aken aan te voeren zodra Fort Pannerden de vaarweg niet meer blokkeerde.

Op basis van notities in de KTB's is dan het tijdschema voor s Art Abt 735 (dan nog met twee batterijen in plaats van drie) als volgt te reconstrueren:

(1) Avond 11.5 Opdracht naar Calcar te gaan (nur wenn noch osten Maas)
(2) Volgens bijschrift: Batterien treffen Nacht 11./12.5 dort ein, Kdr in Calcar unter Cleve 481 zu erreichen
(3) Overgang bij Rees over een 16-tons brug of met een veer bij Emmerich, het laatste lijkt een goede mogelijkheid, omdat verkeer naar het westen bij Rees voorrang gekregen zal hebben, en
(4) 12.5 13.00 Major (?) Buchs [Arko 22, Generalmajor Walter Büchs] meldet sich aus Emmerich, Abtlg befindet sich in Calcar
(5) 12.5 13.00 schwere Mörser Abteilung 735 (Kdr)Abteilung beschleunigt durchziehen in gegend von Emmerich-Elten.
(6) Bereitstellung unter Pi. Führer Birkenbihl [3./651] bei eintreffen vor ... [niet leesbaar] Brücke in Arnheim. Ist dann unter 207. ID
(7) Der 207. Div. wurden zur Fortsetzung des Angriffs am 13.5 [!] Art.Kdr. 22 und Mörser Abt. 735 unterstellt und bis zum Abend zugeführt.
(8) Arko 22 mit B.Abt.30 und Mörser Abt. 735 207. Div unterstellt. Zuführung über Arnheim. Mess- und Feuerbereitschaft voraussichtlich 13.5. früh.
(9)Art. der Div. machte am frühen Morgen des 13.5. den befohlenen Stellungswechsel in die angewiesene Stellungen. 11.00 Feuerbereit. SS-Abt [II./SS AR] ändert ihre Stellung nicht. Mörser Abt war mit Tagesanbruch feuerbereit [in het bedekte gebied O van Wageningen].

Uit het dagboek van de logistiek stafofficier van X. AK is bekend dat de 16-tons brug in de avond-vroege ochtend van 12.5 op 13.5 aangevoerd werd. De nieuwe brug was waarschijnlijk rond de middag van 14.5 gereed.

Een en ander maakt duidelijk, dat s Art Abt 735 in de avond van 12.5 met het veer overgezet zal zijn.
» Dit bericht is geplaatst op 22 april 2012 08:45
Totaal berichten: 1.338
Prima observaties denk ik. Trouwens, nu is ook te zien waarom Fort Pannerden door de Duitsers met prioriteit moest worden aangepakt, wat ik me eigenlijk nooit gerealiseerd had. Leuk dat je dat hebt opgediept.

Interessant blijft dat de vernieling van de strategische bruggen in Nederland de meest wezenlijke vertraging aan Duitse eenheden heeft bijgedragen. De vertraging die gewapend verzet veroorzaakte was bijkans verwaarloosbaar. Erg vervelend om te zeggen natuurlijk, maar nuchter beschouwd was het vernielen van alle vaste oeververbindingen over de grote rivieren (behalve Gennep) van het meest wezenlijke belang. Dat werkt immers nog tot ver na 10 mei door, en niet zo'n beetje, maar zeer zwaar. Bezie wat dat betreft (als bezoeker) maar eens wat de Duitsers beschrijven in het centrale deel (10.AK, waar voor 227.ID er last van had), het zuiden (waar 11 mei vooral een dag van verplaatsingen werd) en het uiterste zuiden, waar de vernielingen bij Maastricht van de grote overgangen tot zeker 15 mei doorwerkten. De enorme vertraging die 3.PD opliep, en die wezenlijk verschil maakte voor het verloop van de zware tankslag rond Gembloers, kwam geheel voort uit de logistieke koliek die bij Maastricht optrad.
» Deze reactie is geplaatst op 22 april 2012 12:15
Totaal berichten: 366
Dank, Allert, voor het compliment.
Voor de in logistiek geïnteresseerden: op mijn blog is een en ander wat verder uitgewerkt, toegespitst op de opmars van s Art.Abt.735. http://geschutopdewageningseberg.blogspot.com/2012/04/logistiek.html
» Deze reactie is geplaatst op 22 april 2012 14:16

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554