Discussiegroep

Onderwerp: Marineluchtvaartdienst

Totaal berichten: 93
1.507 keer gelezen
5 reacties
Categorie: Overig Mei 1940 / Mobilisatie en interbellum
Ik zoek informatie over de Marineluchtvaartdienst ten tijde van de Duitse aanval op Nederland op 10 mei 1940.

Ik zoek informatie betreffende de registratienummers en locaties van de verschillende vliegtuigen die in gebruik waren bij de Marineluchtvaartdienst. Het betreft vooral de types Fokker C-8-W (met de registratienummers G-1 t/m G-9), Fokker C-14-W (met de registratienummers F-1 t/m F-24) en de Fokker T-8-W (met de registratienummers R-1 t/m R-11).

Deze vliegtuigen waren bovendien in zeven Groepen Vliegtuigen (GVT) van 3 vliegtuigen verdeeld. Namelijk GVT 1 t/m 5,7 en 8. GVT 6 was er niet.

Volgens een document van het Bureau Maritieme Historie, Marinestaf en het boek "70 Jaar Marineluchtvaartdienst" van N. Geldhof bevond GVT 1 zich te Alkmaardermeer (Akersloot) (3 C-14-W vliegtuigen, registratienummers niet bekend), GVT 2 te Brasemermeer (3 T-8-W vliegtuigen met registratienummers R-1, R-2 en R-3, met als reserve R-4 op vliegkamp De Mok), GVT 3 op vliegkamp Veere (2 C-14-W vliegtuigen met registratienummers F-21 en F-24 en 1 Fokker C-11-W vliegtuig met registratienummer W-14), GVT 4 te Westeinderplas (Kudelstaart)(3 T-8-W vliegtuigen met registratienummers R-6, R-7 en R-9, met als reserve R-11 op vliegkamp Schellingwoude), GVT 5 op vliegkamp Veere (3 C-8-W vliegtuigen met registratienummers G-3, G-5 en G-6), GVT 7 te Alkmaardermeer (3 C-14-W vliegtuigen met registratienummers F-5 en verder niet bekend) en tenslotte GVT 8 opnieuw te Alkmaardermeer (3 C-14-W vliegtuigen met registratienummers onbekend).

Wie kan me helpen met de ontbrekende registratienummers bij de GVT-groepen?
Wie kan me helpen met de locaties van de verschillende vliegtuigen?
Wie kan me vertellen wie er reserve was bij de verschillende groepen?

Het gaat dus vooral om de Fokker C-8-W met de registratienummers G-1, G-2 en G-4 te Westeinderplas en G-7, G-8 en G-9 op vliegkamp De Mok. Verder gaat het om de Fokker C-14-W, waarvan de locaties wel bekend van zijn maar niet de indeling bij de verschillende GVT-groepen.
Bekend is verder dat de R-5 afgeschreven was en dat de R-8 en R-10 nog in de Fokker-fabriek stonden.

Beide bovenvermelde bronnen spreken elkaar soms ook tegen. Het gaat daarbij vooral om de locaties.
Verder spreken verschillende bronnen elkaar tegen wat betreft de locatie van de F-22. De ene bron zegt Alkmaardermeer, de andere bron zegt Veere.

Ik hoop op veel reacties.
» Dit bericht is geplaatst op 19 december 2012 21:29
Totaal berichten: 1.338
Ton, ik zou gewoon even naar Den Haag gaan en daar de "Gele serie" opduiken. Dat is het (niet uitgegeven) marinestaf onderzoek over mei '40 en nadien, met gele heften, vandaar de "Gele serie".

Het staat in de marinesectie van de bibliotheek. Daarin worden dit soort gegevens behandeld. Dan heb je het uit eerste hand.
» Deze reactie is geplaatst op 20 december 2012 11:35
Totaal berichten: 20
Hi Ton,

Dit is wat ik heb na soortgelijke discussies o.a. op het Dutchfleet forum waar de nodige experts rondlopen.
GVT1 (Alkmaardermeer) 3+1 C14W (F5,F6,F18, F4 reparatie De Mok)
GVT7 (Alkmaardermeer) 3+1 C14W (F1,F3,F13, F15 reserve)
GVT2 (Braassemermeer) 3+1 T8W (R1,R2,R3, R4 reserve De Mok)
GVT4 (Westeinderplas) 3 C8W (G1,G2,G4), 3 T8W (R6,R7,R8)
GVT3 (Veere) 1+1 C11W (W14, W3 reparatie De Mok)
2+2 C14W (F17,F23, F21,F24 reserve)
GVT5 (Veere) 3 C8W (G3,G5,G6)
GVT8 (Schellingwoude) 3 C14W (F16,F20,F22)

De Mok
10 C7W
10 C14W
2 C8W (G7,G8) Volgens onbevestigde berichten zou de G9 eerder zijn verongelukt. Anders ook op De Mok

Amsterdam/Schellingwoude 3 T8W (R9,R10,R11)

De drie C14W's van GVT8 vlogen later ook naar de Alkmaardermeer en werden bij een van de twee GVT's daar ingedeeld.
De drie T8W's van Schelingwoude vlogen later naar Kudelstaart en werden bij GVT4 ingedeeld.
Er is altijd onduidelijkheid over de R8 en R9, welke al op de Westeinderplas was en welke nog in Amsterdam.

Groeten, Pieter
» Deze reactie is geplaatst op 25 december 2012 16:15
Totaal berichten: 93
Pieter, hartelijk dank voor de reactie.

Sommige registratienummers worden duidelijk hierdoor. Je ziet wel dat bepaalde locaties een bron van discussie blijven vormen. Volgens jouw bronnen zouden bijv. op Schellingwoude de R11 en GVT 8 aanwezig zijn. Volgens Geldhof (blz. 56 van "70 Jaar Marineluchtvaartdienst") waren de toestellen van GVT 8 (althans die registratienummers) op 10 mei 1940 op Alkmaardermeer. Geldhof is ook in tegenspraak met het werk van Bureau Maritieme Historie Marinestaf (De Algemene Mobilisatie, blz. 74). Die heeft het ook over Schellingwoude en pas op 11 mei naar Alkmaardermeer.
Volgens bronnen zou de R8 en R10 op 10 mei 1940 nog in de Fokker-fabriek zijn en later actief zijn geworden.

Nog enkele vragen:
- Was de F21 ook reserve van GVT 3?
- Was de F22 op 12 mei aanwezig op Veere?
(zie laatste website "Wings to Victory")
» Deze reactie is geplaatst op 30 december 2012 16:26
Totaal berichten: 20
Hi Ton,

GVT3 zoals gezegd F17 en F23 operationeel, F21 en F24 reserve op Veere.
De 3 GVT8 C14W's (F16,F20,F22) waren vermoedelijk al wel op het Alkmaardermeer gestationeerd, maar waren om wat voor reden dan ook op de morgen van de 10e op Schellingwoude. De 11e zijn ze dan weer teruggevlogen naar het Alkmaardermeer.

Volgens mij is de website Wings to Victory in de war. Op de 12e mei werden de twee reserve machines van GVT3 (de F21 en F24) kapotgeschoten tijdens een Duitse aanval. De F17 en F23 alsmede 9 C14W's van het Alkmaardermeer inclusief de F22 ontkwamen naar Frankrijk. De anderen waren de F1, F3, F5, F6, F13, F15, F16 en F18. Volgens mij is de F22 nooit op Veere geweest tijdens de Meidagen.

Voor wat betreft de T8W's: tijdens de meidagen was de T8W nog volop in productie bij Fokker, en regelmatig kwamen nieuwe toestellen van de productielijn. Bij een normale flowproductie zou de R8 als eerste geleverd zijn, met de R9, R10 en R11 in verschillende stadia van afwerking. Echter, van andere toestellen weten we dat het niet altijd zo voorspelbaar ging bij Fokker, en de volgorde van aflevering kon nog wel eens door mekaar gehusseld zijn. Het kan ook zijn dat de R8 wel gedelijk was afgeleverd, maar voor een reparatie tijdelijk terug moest. Die details heb ik niet. Het meest logische is dus als de R6-R7-R8 al op Kudelstaart waren, en de R9-R10-R11 later werden nageleverd (op 12 mei om precies te zijn). Maar het kan dus ook R6-R7-R9 en R8-R10-R11 geweest zijn. Doet verder niet zoveel ter zake.

Groeten, Pieter
» Deze reactie is geplaatst op 30 december 2012 21:59
Totaal berichten: 1
Volgens Geldhof/Operaties 320 squadron: GVT 3/Veere, evac.orders C8W G3/5/6. C11W. W14 en C14W.F17 and F 23.
Mijn schoonvader Lt Kolff (SQ.commander) uitgeweken via Cherbourg to Callshot.
C14W zijn verscheept naar Indonesie. Foto van de Ruyter toont 2 C14 W op de catapult.

Ik zoek een foto van de Fokker C14 W F 23 voor mijn records.
Ik heb allerlei instanties om hulp gevraagd maar wordt verwezen en uiteindelijk geen resultaat.
» Deze reactie is geplaatst op 17 april 2015 14:15

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554