Discussiegroep

Onderwerp: Verkeersbrug bij Arnhem

» Dit onderwerp is gesloten
Totaal berichten: 4
2.365 keer gelezen
6 reacties
Categorie: Overig Mei 1940
In mei 1940 is de Rijnbrug (nu bekend als de John Frost Brug) bij Arnhem opgeblazen.

Is er iemand die informatie heeft over het opblazen van de brug?

- Waarom werd deze opgeblazen?
- Door welke eenheid is de brug opgeblazen? -
- Waar bevonden zich de Duiters in de buurt van de brug?
- Aan welke zijde is de brug opgeblazen?
- Welke dag en tijd is de brug opgeblazen?
- Werd de brug uit voorzorg opgeblazen of waren de Duitsers al in de buurt?

Ieder beetje informatie is welkom! Alvast bedankt!

Nico.
» Dit bericht is geplaatst op 19 november 2004 21:58
(redactie)
Totaal berichten: 2.197
De verkeersbrug bij Arnhem en de spoorbrug bij Oosterbeek zijn vernield door bewakingsdetachementen ( waaronder militairen van 11 C.PN ), die administratief vielen onder III - 43 RI.
De spoorbrug in Oosterbeek werd opgeblazen om 5.15 uur, het bevel is gegeven door de commandant van het detachement bij de verkeersbrug. Deze laatste brug is iets eerder gesprongen, van wie de commandant op zijn beurt het bevel daartoe heeft gekregen is niet duidelijk.

Om 5.15 uur waren de dichtstbijzijnde Duitsers in de buurt van Westervoort net begonnen met het forceren van de overtocht over de IJssel ( wat toch geruime tijd zou vergen ), terwijl de Duitsers die via de Overbetuwe moesten oprukken zelfs pas in de loop van de avond de verdedigingslinie van III-43 RI langs (min of meer ) het Pannerdens Kanaal tussen Huissen en Bemmel zouden passeren. Rond 18.30 kregen de daar gelegerde Nederlandse militairen de opdracht tot de terugtocht.

De verkeersbrug bij Arnhem is ongetwijfeld uit voorzorg tot springen gebracht. De Duitsers, ook die uit de richting Westervoort, doken dus pas veel later op.
De vraag aan welke kant de brug is opgeblazen kan ik niet goed beantwoorden. De foto, die ik van de in het water liggende brug heb, geeft ( althans mij ) daarover geen uitsluitsel.
» Deze reactie is geplaatst op 20 november 2004 00:51
(redactie)
Totaal berichten: 2.197
Volgens het Stafwerk over het Veldleger moet het springen van de Rijnbrug bij Arnhem worden gesteld op rond 6.00 uur, dus iets NA het vernielen van de Oosterbeekse Spoorbrug. Dit in tegenstelling tot wat eerder door mij is vermeld.

Volgens het dagboek van de 207e Duitse infanterie- divisie was het de bedoeling dat het Regiment Der Fuhrer, dat toebedeeld was aan de 207e divisie, de Rijnbrug zou bezetten/veiligstellen totdat andere troepen die taak zouden overnemen. Dit is dus mislukt.
Datzelfde dagboek stelt het Duitse binnentrekken in Arnhem op 11.45 Duitse d.w.z. 10.05 Nederlandse tijd. Het lijkt dus redelijk om te veronderstellen dat de brug ( althans de restanten ervan ) omstreeks 11.00 Nederlandse tijd wel door de Duitsers zal zijn bereikt. Misschien zelfs wel iets eerder.
» Deze reactie is geplaatst op 20 november 2004 01:53
Totaal berichten: 4
Bedankt voor de informatie! Het is me een stuk duidelijker wat er bij de burg heeft afgespeeld.

Maar was dat op 10 mei 1940? Want er staat namelijk geen dag bij.

- Wat zaten er eigenlijk aan Nederlandse eenheden in Huissen, Bemmel, Angeren, Doornenburg en Haalderen? Geloof dat er ook een eenheid pontonniers zat in Huissen?
- Zijn er nog gevechten geweest tussen de Nederlanders en de Duitsers in de eerder genoemde plaatsen?
- Had de veerpont bij Huissen en Pannerden nog enkele rol van betekennis in de mei dagen van 1940?
» Deze reactie is geplaatst op 20 november 2004 10:29
(redactie)
Totaal berichten: 629
Het is 10 mei.

Wat betreft de eenheden, die waren opgesteld in de Over-Betuwe: ik zal een kaart scannen en opsturen, waar alles op te vinden is.
En bovendien een Stafwerk-uittreksel van de krijgsverrichtingen in deze sector.
Dan kun je zelf je conclusies trekken.
» Deze reactie is geplaatst op 20 november 2004 11:43
Totaal berichten: 4
Oke, ben benieuwd naar de informatie. Hartelijk dank voor uw hulp!
» Deze reactie is geplaatst op 20 november 2004 11:46
Allert Goossens
Hajo, uit het verhaal van de Freyr kunnen we dan nog het volgende halen (inclusief tijden!):

"Kort na 05.00 uur werd de Rijnbrug te Arnhem opgeblazen. Het gedeelte boven de uiterwaarden bleef onbeschadigd. Met het kanon van 7,5 cm heeft de Freyr dit gedeelte van de brug zoveel mogelijk verzwakt"

" De Freyr stoomde vervolgens stroomafwaarts om de binnenschippers aan te manen zo veel mogelijk verspreid te gaan liggen om te verhinderen dat de Duitsers de schepen zouden gebruiken om een pontonbrug te slaan. De commandant kreeg daarbij van een van de schippers te horen dat om ongeveer 10.00 uur in Arnhem Duitse troepen waren waargenomen. Om zich hiervan te overtuigen, werd teruggevaren naar de verkeers- en voetbrug. Ter hoogte van de vroegere schipbrug, bij de kop van het overzetveer, werd het schip plotseling uit de huizen langs de Rijnkade onder vuur genomen. De oudste officier meldt hierover:"

"Toen in feite bleek dat in Arnhem verder geen tegenstand geboden werd en de Freyr zonder luchtafweergeschut op de rivier voor de Duitse vliegtuigen een te gemakkelijke prooi zou vormen, achtte de Commandant de tijd gekomen om aan de afspraak gehoor te geven, als dat tenminste mogelijk zou zijn, omdat ook de spoorbrug bij Oosterbeek (om ongeveer 05.15 uur) opgeblazen was."

Zoals je ziet ondersteunt dit jouw verhaal volledig, en zijn je feiten en aannames bijzonder accuraat.
» Deze reactie is geplaatst op 20 november 2004 13:49
» Dit onderwerp is gesloten
2554