Discussiegroep

Onderwerp: Informatie over mijn vader:

» Dit onderwerp is gesloten
Totaal berichten: 1
3.536 keer gelezen
11 reacties
Categorie: Gezocht...
M,

Is er iemand die me informatie kan verschaffen over de dienstplichtig militair Demmer die die dient in de functie van achterrijder in de 8e Caisson.
Ik weet niet zo veel van hem over zijn oorlogs verleden want dat hioeld hij voor zich zelfs.
Ik kan het hem zelf niet meer vrage want hij is in 2001 overleden.
Mijn vader is in 1918 geboren in Warns dat ligt in Friesland.Hij heeft gelegen tijdens de oorlog op de Grebbeberg en heeft gevochten bij vliegveld Iepenburg.
Hartelijk dank H. Demmer.
» Dit bericht is geplaatst op 4 december 2004 20:07
Totaal berichten: 21
Hr Demmer ,

Uw vader's naam komt inderdaad voor in het dagboek van Ltn. Gude van 2-I-8 R.A.
http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=2-i-8-regiment-artillerie---een-batterij-die-eervol-op-de-grebbeberg-streed

Voor zover u dit nog niet gedaan had kunt u de verslagen 2-I-8 R.A. er op teruglezen.

Wat ik niet zo goed kan plaatsen is " gevochten bij Ypenburg " . ??
Voor zover mij bekend is 2-I-8 R.A niet richting DenHaag geweest.

De "tijdsbalk" eindigde nl zo (volgens Ltn. gude):
terugtocht op Elst, Wijk bij Duurstede en achter de waterlinie.
Capitulatie - we huilen eerlijk ons verdriet uit -
dit lot had 2-I-8 R.A. niet verdiend.
Ellende in Oude Gijn.
Afmarsch naar Werkhoven.

gr. Wim
» Deze reactie is geplaatst op 4 december 2004 21:57
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Nee, 2 - I - 8 RA stond op 13 mei gewoon bij het Dominee Laantje in Rhenen, nadat men aanvankelijk Op de Grebbeberg had gestaan.

Overigens: vanuit de GrebbeLINIE is op 10 mei wel het een en ander verplaatst naar Zuid-Holland, maar naar mijn weten slechts een (1) artillerie-onderdeel, namelijk 1 - III - 15 RA van het IVe LK.
Deze batterij is daarbij ook niet eens ingezet bij Ypenburg (daarvoor was men sowieso te laat geweest, de strijd was daar toen feitelijk al gestreden ), wel op 11 mei bij Valkenburg.
Een combinatie Grebbeberg/Grebbelinie - Ypenburg, van welke aard ook, is er in de meidagen absoluut niet geweest.
Dat moet u dus verkeerd hebben begrepen.
» Deze reactie is geplaatst op 4 december 2004 23:14
Allert Goossens
Hajo, inderdaad werd de batterij van 15RA in de Leidsche Hout in Leiden opgesteld en heeft ze het dorp Valkenburg op 11 mei beschoten. Op 12 mei keerden ze terug.

Overigens is er nog een batterij uit de Grebbelinie verplaatst die een prominente rol zou spelen bij de gevechten om het zuidfront. Het betrof hier een van de vier batterijen (de 3e batterij) van I-12RA, uitgeruste met 10-veld. Eerst naar Gouda, later Rotterdam. Op 13 mei keerden ze terug bij de Grebbelinie.
» Deze reactie is geplaatst op 5 december 2004 01:09
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Klopt, maar die is verplaatst op 11 mei, niet op 10.
» Deze reactie is geplaatst op 5 december 2004 11:31
Totaal berichten: 26
Beste heer H Groenman.
Bedoelt u met dominelaantje de huidige domineesbergweg?
Dat is nieuw voor mij wel weet ik dat ze aan de huidige dennenweg stonden.
groet Rob Meeuwisz.
» Deze reactie is geplaatst op 7 december 2004 00:04
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Ik heb ( nog ) weinig weet van de huidige straatnamen en ken in dit geval alleen de situatie van 1940.
Ik heb gebruik gemaakt van kaart C 11, behorend bij het Stafwerk over het Veldleger. Die kaart plaatst de betreffende afdeling bij het Dominee Laantje, hoe het daar nu heet weet ik niet.
» Deze reactie is geplaatst op 7 december 2004 00:13
(redactie)
Totaal berichten: 846
Rob, als ik de kaart C11 met die van nu vergelijk dan lijkt het erop dat hier de Beukenlaan wordt bedoeld. In ieder geval niet de Dominees Bergweg..
» Deze reactie is geplaatst op 7 december 2004 07:21
(redactie)
Totaal berichten: 846
Overigens, het lijkt erop dat op de stafkaart gewoon een verkeerde naam is gebruikt, dat komt wel vaker voor. Levendaalsche laan i.p.v. Levendaalsche weg, Dominees Laantje i.p.v. Dominees Berg...
» Deze reactie is geplaatst op 7 december 2004 07:32
Allert Goossens
Het in de meidagen nog "Dominee laantje" geheten weggetje, heet tegenwoordig de Platanenlaan. De Domineesbergweg heette toen nog de Noordsche weg. De Beukenlaan staat daar haaks op, en deze loopt vrijwel parallel aan de Bergweg, toch deze door een bocht in de Bergweg samenkomen.

Hajo zijn benamingen en posities kloppen denk ik goed. De batterij stond bij het Dominee laantje aan de Nieuw Veenendaalse weg. De batterij waar Rob over praat is 3-I-8RA (en niet 2-I-8RA). Deze hebben de gehele meidagen aan de Dennenweg gelegen.
» Deze reactie is geplaatst op 7 december 2004 13:04
(redactie)
Totaal berichten: 846
Allert, volgens mij klopt jouw opmerking niet, maar wellicht praten we over verschillende kaarten. Daarom hierbij de kaart C11 van het militair stafwerk en een kaart van Rhenen van 1992 of 1993, in ieder geval een stuk recenter.
http://www.grebbeberg.nl/forum/rhenen_kaart_c11.jpg (C11)
http://www.grebbeberg.nl/forum/rhenen_kaart_1992.jpg
» Deze reactie is geplaatst op 7 december 2004 20:41
Allert Goossens
Rutger, je hebt volkomen gelijk. Ik heb verkeerd gekeken. Het Dominee laantje loopt veel noordelijker en is inderdaad de huidige Beukenlaan (min of meer). De batterij locaties kloppen wel. Sorry als ik iemand op het verkeerde been heb gezet.
» Deze reactie is geplaatst op 8 december 2004 00:29
» Dit onderwerp is gesloten
2554