Discussiegroep

Onderwerp: Simon Petrus Kruijer 3e sectie 3-I-24 RI

» Dit onderwerp is gesloten
Totaal berichten: 2
1.946 keer gelezen
4 reacties
Categorie: Gezocht...
Ik zoek de juiste locatie en omstandigheden van het sneuvelen de soldaat Simon Petrus Kruijer. Hij sneuvelde op 12 mei. Die dag moet hij door Rhenen en via het viaduct de Grebbeberg hebben bereikt. Door het bos moet hij naar voren zijn getrokken maar daarna houdt mijn informatie op. Misschien kan iemand mij meer vertellen over de vindplaats van zijn stoffelijk overschot. Zou het kunnen zijn dat hij één van de krijgsgevangen militairen was die door de Duiters als schild zijn gebruikt en door eigen vuur zijn gesneuveld ?
» Dit bericht is geplaatst op 6 mei 2005 23:20
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
S.P Kruijer kwam terecht ( ergens in de nacht van 12 op 13 mei ) in de stelling van de 1e sectie van 3 - II - 8 RI in de stoplijn op de noordhelling van de Grebbeberg, de z.g Laarsenberg. Deze stelling werd in de ( vroege ) middag van de 13e mei van 2 kanten met handgranaten aangevallen.
Kruijer ( met hem vele anderen ) sneuvelde daarbij.

Hij werd op 17 mei gevonden in de sector van de 2e ( midden ) groep.Ook op 17 mei werd hij begraven op de Grebbeberg.
Als u een kaart wilt met ongeveer de juiste vindplaats erop, laat even weten.

Ik attendeer u ook op het pas verschenen boek van Jaap Kip, getiteld " De tegenstoot ", dat gaat over I - 24 Ri en ook deze kwestie aan de orde stelt.
Ik vermoed dat Kruijer niet door eigen vuur sneuvelde, maar misschien geeft genoemd boek uitkomst.
» Deze reactie is geplaatst op 7 mei 2005 00:24
Totaal berichten: 2
Beste Hajo,

Dank voor je reactie. Hieruit maak ik op dat je uitgaat van zijn sneuvelen op 13 mei (maandag) Echter op zijn grafsteen op het ereveld, op de foto opgenomen in het dagboek van korporaal D.A. de Korte (24 R.I.)en in het slachtofferregister van de oorlogsgravenstichting staat 12 mei (zondag) als overlijdensdatum vermeld. Dit zou betekenen dat hij reeds op de dag van aankomst op de Grebbeberg is gesneuveld. De vindplaats veronderstelt dat hij toch in actie is geweest in de stoplijn. Zou het kunnen zijn dat 12 mei dan helemaal fout is ?

Een kaart met ongeveer de juiste vindplaats stel ik zeer op prijs. Het boek van Jaap Kip ga ik zeker lezen.


Nogmaals dank voor je reactie en vriendelijke groet,
Rob
» Deze reactie is geplaatst op 7 mei 2005 09:19
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Het gevecht heeft absoluut plaats gevonden op de 13e.
De Duitsers kwamen van voren en, na het ontbreken van de stoplijn op een iets zuidelijker punt, ook van achteren.
Omdat het vaststaat dat zijn lichaam daar gevonden is kun je ervan uitgaan dat de 13e de datum van sneuvelen is.
We hebben trouwens al in enkele andere gevallen FOUTIEVE data op grafstenen geconstateerd. Ook daar zijn vergissingen gemaakt.

Ik weet inmiddels via via dat de naam PS Kruijer in het boek van Jaap Kip slechts eenmaal voorkomt, namelijk op de lijst van gesneuvelden.

We kunnen voor alle zekerheid nog wel proberen met zekerheid vast te stellen WANNEER deze groep van I - 24 RI precies in genoemde stelling terecht kwam. Ik zal er het Stafwerk op naslaan en ook even naar de relevante verslagen kijken.
En ook het boek van Jaap Kip, als ik het in handen heb gekregen.

De kaart stuur ik je binnenkort toe.
» Deze reactie is geplaatst op 7 mei 2005 23:58
Totaal berichten: 6
Het is inderdaad juist dat Kruijer in de vroege middag van 13 mei 1940 (vrijwel zeker ongeveer 12.30 uur)sneuvelde in de stelling van de 1e sectie van 3-II-8 RI, samen met ruim 30 anderen. Van deze ruim 30 gesneuvelden bestond ongeveer de helft uit militairen van I-24 RI. Overigens is het opvallend dat Kruijer als iemand van de 3e compagnie in deze stelling terecht is gekomen. Vrijwel de gehele 3e compagnie is bij de tegenstoot in de avond van 12 mei achtergebleven. Slechts enkelen wisten de stellingen in de stoplijn te bereiken.
Het kan ook nog zijn dat Kruijer bij een andere compagnie van I-24 RI was ingedeeld, daar enkele dagen voor het begin van de oorlog er nog een groot aantal wisselingen heeft plaatsgevonden. Zo blijkt uit diverse verslagen dat sommige militairen tot een andere compagnie behoorde dan zoals vermeld op de grafsteen op het ereveld.
Vooralsnog moet worden aangenomen dat de soldaat Alsemgeest de enige overlevende is van de stelling waarin ook Kruijer is gesneuveld. Dit blijkt in ieder geval uit zijn verslag en valt daarnaast af te leiden uit het ongebruikelijk grote aantal gesneuvelden, ter grootte van een gehele sectie.
» Deze reactie is geplaatst op 13 mei 2005 08:50
» Dit onderwerp is gesloten
2554