Discussiegroep

Onderwerp: Mortieren en pantserwagens

» Dit onderwerp is gesloten
(redactie)
Totaal berichten: 1.338
10.025 keer gelezen
41 reacties
Categorie: Overig Mei 1940
Vragen voor liefhebbers en experts:
- Het Nederlandse leger bezat naar verluid twee kailbers / types mortieren. Standaard was het mortier van 8 (80 mm), maar er schijnen (bij de huzaren) ook mortieren van 81 mm te zijn geweest. Klopt dit en welk type / make was dit dan?
- De pantserwagen M36 (1 R.H.) werden zeer succesvol ingezet op de veluwe en bij Ypenburg. Mijn vraag is uit welk jaartal dateerden deze, waar waren ze geproduceerd (ik dacht dat we Morris pantserwagens hadden, maar wellicht zijn dat de oudere types van de Huzaren) en wanneer waren ze door Nederland aangeschaft?
» Dit bericht is geplaatst op 22 januari 2003 12:25
Totaal berichten: 2
er waren 3 typen pantserwagen (volgens mij) gemaakt op order van de Nederlandse regering door Landsverk of Daf (weet nie precies).
de M36 was de standaard
de M38 was een commando voertuig
de M39 was volgens mij de nieuwste versie maar die is niet ingezet omdat het duitse pantser groter en steviger was geloof ik.
» Deze reactie is geplaatst op 22 januari 2003 13:06
Totaal berichten: 5
Op de modelbouwsite van Twenot werd het volgende gepubliceerd:SCALE LINE'S DUTCH ARMOURED CAR 'LANDSVERK M38'
Marc van Etten
Zeer waarschijnlijk kent u dat gevoel wel als er weer een interessant model uitkomt: 'Dat wil ik hebben!!'. Gezien de al
aanwezige voorraad en de beperkte tijd blijft het dan geruime tijd in de voorraad van nog te bouwen modellen staan.
In dit geval ging het echter anders. Bij het uitpakken was ik verkocht, dit moest gewoon meteen gebouwd worden.

Algemeen
De Landsverk M38 werd in 1938 geproduceerd door de firma Landsverk in Zweden. De volledige benaming is Pb M/43 (L180).
Het was een zeswielige pantserwagen, zoals die in die tijd zeer veel werd gebruikt. Landsverk werkte in deze periode nauw
samen met de Duitse firma Krupp. Het ging hierbij voornamelijk om overdracht van kennis en ervaring. Landsverk
verkocht dit type pantserwagen aan o.a. Scandinavische landen (zoals Finland), Ierland, Hongarije en Nederland. In
Hongarije werd de Landsverk ook in licentie gebouwd.

Techniek
De wielen waren voorzien van massieve rubberbanden. Om de achterwielen konden rupsbanden worden gelegd voor een betere
greep op modderig of besneeuwd terrein. Als ze niet werden gebruikt werden ze opgeborgen op het rechter achterscherm.
Het voertuig was zodanig geconstrueerd dat het zow el aan de voorzijde als aan de achterzijde kon worden bestuurd. De
hoofdbewapening is geplaatst in de koepel en bestond in de oorspronkelijke uitvoering uit een 20 mm kanon met daarnaast
een coaxiaal mitrailleur. In de Nederlandse uitvoering was dit kanon vervangen door een Bofors 37 mm
snelvuurkanon (een kanon van 4 Paw.). Ook had de Nederlandse uitvoering een 7,9 mm mitrailleur in het boegpantser en in
het achterpantser.

De Landsverk van het Cavalerie Museum (zie foto) is afkomstig uit Ierland, dat er in 1936 zes had besteld, die in 1937
waren afgeleverd. Hij wijkt af van de uitvoering zoals het Nederlandse leger die des-
tijds heeft gebruikt. De achtermitrailleur ontbreekt, het kanon is een 20 mm Hispano-Suiza kanon en ook de uitvoering van
de koepel is iets anders. Voorts zijn de wielen afwijkend.

Het model
Wat bij het uitpakken al opvalt is een aantal zeer fijn gedetailleerde onderdelen. Het is niet alleen resin wat de klok
slaat, maar ook foto-etching, loodfolie, wat koper- en ijzerdraad en een stukje rond plastic.
Na ze in volgorde te hebben gelegd en gecontroleerd, ben ik begonnen met het los- en schoonmaken van de diverse
onderdelen. Met de onderdelen 25, 29 en 37 is het echt opletten geblazen. Opvallend is dat de wielen erg makkelijk van de
gietblokken losgemaakt kunnen worden, waarbij ze weinig schade aan het loopvlak van de banden oplopen. Dit is bij
verschillende andere merken met een langere (grotere?) ervaring vaak wel anders.
Tijdens het schoonmaken viel het op dat er vrijwel geen luchtbellen in het gietsel zitten. Alleen het achterscherm moest
iets worden bijgewerkt.

Het geheel is vrijwel zonder veranderingen zo uit de doos gebouwd. Alleen de steel van de schop is veranderd (onderdeel voertuig. Hier zijn twee achterassen geplaatst plus twee uitlaatpijpen. Dit om het geheel aan de onderzijde ook wat meer
'smoel' te geven.

Schilderen en afwerken
Voor de kleur werd gekozen voor een mengsel van Japans groen XF-13 (70%) en wit XF-2 (30%), beiden van Tamiya. De banden
en enige overige delen in mat zwart, de uitlaatpijpen in metaalkleur. Het drybrushen gebeurde met metaalkleur.
De afwerking werd gedaan met een laagje stof van pastelkrijt. De basis waar het voertuig op staat is afkomstig van
Precision Models.

(Uitgebreide informatie over de beide Landsverk pantserwagens (M36 en M38) alsmede over de beide eskadrons pantserwagens
vóór en tijdens de meidagen van 1940 is te vinden in het boek 'Eskadrons Pantserwagens, 1936-1940' van Drs. J.A. Bom. Dit
boek is (nog) verkrijgbaar in de winkel van het Cavalerie Museum in Amersfoor -red-)

......

of http://www.twenot.nl/detank/135.html#landsverk

groeten Joost Bruinsma
» Deze reactie is geplaatst op 23 januari 2003 22:11
Totaal berichten: 1
» Deze reactie is geplaatst op 18 februari 2003 18:17
Totaal berichten: 3
Volgens mijn gegevens waren er in mei 1940 drie Pantserwagen Eskadrons.

Het 1e pw eskadron met 12 stuks M36 (uit 1936); dit waren gemodificeerde Zweedse Landsverk 181 pantserwagens met een 37mm Bofors kanon plus 2 of 3 Lewis mitr. Een gedeelte daarvan is in actie geweest rond de Grebbelinie. De rest in de omgeving van Den Haag / Ypenburg.

Het 2e pw eskadron met 12 stuks M38(1938), aangepaste Landverk 180.
Er waren ook nog twee onbewapende M38 commando-pantserwagens.
Tevens beschikte men over drie verouderde Morris pw's: de Buffel, de Bison en de Wisent. Ik dacht dat deze waren aangepast c.q. in licentie gebouwd door Wilton Feijenoord.

Het 3e pw eskadron, geformeerd in 1940, met 12 door DAF ontworpen en gebouwde M39's die recent waren afgeleverd, ook uitgerust met een 37mm Bofors kanon en Lewis 7.9 mitr. Hiervan waren er slechts 7 operationeel. Een of twee hiervan zijn slechts in actie geweest. Volgens mij niet op het Grebbefront.
» Deze reactie is geplaatst op 8 maart 2003 02:23
Totaal berichten: 5
De mortier 81mm is volgens mij de Brandt mortier uit Frankrijk.

De pantserwagens:

Morris bewapening lewis mitr.?
Artillerie Inrichtingen hembrug pantserwagen bewapend met lewis en schwarzlose mitr.
Eberhardt 1 en 2 op basis van krupp onderstel mitr. + licht kanon
Vickers Carden-Loyd mitrailleur mk6 1931 carrier 7,7mm vickers mitr.
Landsverk m.36 1936-1937 gemaakt door Landskrona Zweden 37mm kanon + 3 lewis mitr.
Landsverk m.38 1938 gemaakt door Landskrona Zweden 37 mm kanon + 3 lewis mitr.
Daf pantserwagen m.39 1939 door Daf gemaakt 37mm kanon + 3 lewis mitr.
Renault ft17 tank met een mitr.
De Lewis mitr nederlands kaliber was 7,9mm geloof ik.
» Deze reactie is geplaatst op 31 maart 2003 16:06
anton
Ook nog een Wilton -Feijenoord pantserwagen zeswielig 1934 gebouwd in eerste instantie voor ned-indie totale productie 3 stuks 2 naar brazilie en 1 later toegevoegd aan een van de pantser eskadrons.
Bewapening is nooit ingebouwd. Pantserwagen is uiteindelijk teruggevonden bij de Reichstag.De duitsers gebruikten m als commando voertuig. Wat de nederlanders ermee gedaan hebben weet ik niet.
» Deze reactie is geplaatst op 31 maart 2003 16:09
Totaal berichten: 5
De mortieren zijn volgens mij de 81mm Brandt mortier uit Frankrijk.

De pantserwagens

GMC met schietgaten voor geweren en lewis mitr. in de pantserplaten 1925-?

Morris kopie/eigenbouw door AI? bewapening geweren en lewis 1930-1940

Diverse eigenbouw door Artillerie Inrichting Hembrug bewapend met lewis vanaf 1918 tot 1940. Weinig of niet gebruikt in mei ´40

Wilton Feijenoord pantserwagen, zeswielig op Krupp onderstel, nooit bewapend geweest. Gemaakt in 1934 door scheepswerf Wilton Feijenoord uit een serie van 3. Oorspronkelijk voor het KNIL.Is na de oorlog teruggevonden bij de Reichstag in Berlijn.

Eberhardt 1 en 2 gefabriceerd door Krupp ergens in de jaren ´20. bewapening een mitr. en een licht kanon.

Vickers Carden-Loyd mk6 1931, rupscarrier bewapend met vickers 7,7mm mitr.

Landsverk m.36 in 1936 ingevoerd. zeswielig bewapend met 37mm kanon en 3 lewis mitr. Gemaakt door Landskrona Zweden.

Landsverk m.38 in 1938 ingevoerd, zeswielig, bewapend met 37mm kanon en drie lewis mitr. Ook gemaakt door Landskrona Zweden. Er was ook een commando versie.

Renault FT17, relikwie uit wo1 was bewapend met een mitr. maar is nooit gebruikt behalve dan om het Nederlandse volk te laten zien dat de inundaties werkten. Gemaakt in Frankrijk door Renault.

Daf m.39 ingevoerd in 1939, zeswielig trado sijsteem en hypermoderne vering/terreinkwaliteit. bewapening 37mm kanon en 3 lewis mitr. Gemaakt door Daf in Nederland.

Van al deze pantserwagens zijn slechts een klein aantal daadwerkelijk in de strijd gebruikt te weten de m.36 en de m.38. De overige waren gestationeerd bij de politietroepen en de marechaussee die deze voertuigen niet heeft gebruikt tegen de duitsers.

De Daf m.39 pantserwagens heeft aan geen enkel gevecht deel genomen volgens de krijgsverslagen, hoewel ik een foto heb van een kapotgeschoten m.39 die geinspecteerd word door duitse soldaten onderofficieren.

De Vickers Carden-Loyd mk6 zijn allen defect geraakt voordat ze een wezelijke bijdrage aan het gevecht hebben kunnen doen.

Alle moderne buitgemaakte nederlandse pantserwagens zijn ingezet door de duitsers.(m.36 , m.38 en de m.39)
» Deze reactie is geplaatst op 31 maart 2003 17:12
(redactie)
Totaal berichten: 1.338
Kijk, zo zijn we goed bezig. De kapot geschoten DAF pantserwagen was, naar ik heb vernomen, in de strijd uitgeschakeld bij gevechten bij Rijswijk / Ypenburg, op 10 mei door Duitse PAk's 37 mm van de luchtlandingstroepen.
» Deze reactie is geplaatst op 1 april 2003 09:51
Totaal berichten: 1
ja goed onderwerp zijn er ook foto`s van deze 3 ontwerpen???
Zou iemand deze op willen sturen of het internet adres willen achterlaten?

alvast bedank!!!!
Met Vriendelijke Groet Edwin.H
» Deze reactie is geplaatst op 8 april 2003 12:18
Totaal berichten: 1
Van de DAF m.39 zijn in totaal 12 gebouwd. Er zijn berichten dat er 1 in de meidagen bij overschie is ingezet. De overigen zijn door de Duitsers buitgemaakt. Zijn zijn uiteindelijk in de sovjet unie tegen patrizanen ingezet. Daar komen de foto's van kapotgeschoten m.39's vandaan. Er bestaat overigens ook een foto van een m.39 bij een opleidings eenheid in frankrijk.
» Deze reactie is geplaatst op 27 mei 2003 22:11
Totaal berichten: 1
De Landsverk kwam uit Zweden. De Daf was naar mijn mening in gebruik bij de marechaussee, en niet ingezet in de mei-dagen. Het was een vooruitstrevend en zeer modern ontwerp en door de Duitsers meteen ingezet na de overgave. Overigens (ook voor de liefhebbers) kun je bij Scale-Line in Tiel(ook web-site) een prachtig model verkrijgen van de Landsverk 38 en ook van de Daf pantserwagen.
» Deze reactie is geplaatst op 27 mei 2003 23:09
(redactie)
Totaal berichten: 1.338
Een aantal van de pantserwagens M38/M39 is door de 227 ste infanterie div Wehrmacht als beute ingezet in de Duitse gelederen, en kwamen zo in Frankrijk terecht. Hiervan zijn enkele foto's bekend.
Uit de vele gevechtsverslagen (van beide zijden) is overigens duidelijk dat de Landverk's allereerst stukken beter waren dan de Duitsers aanvankelijk dachten, en bovendien beter dan de meeste Duitse pantserwagens (toendertijd). Er zijn door gevechtshandelingen bijna geen wagens verloren gegaan. De Duitsers verloren tijdens de meidagen talloze pantserwagens, o.m. ook door onze zeer moderne en gevreesde Bohler PAG's. Het is waarschijnlijk aan het laatste wapen tge wijten dat de Duitsers hun tankdivisie bij de aanval op de Grebbe niet hebben ingezet. Alleen door eigen mijnen en hindernissen vielen de meeste (van de verloren gegane wagens) Landverks uit. Bij mijn weten is geen van de wagens door Duitse voltreffers uitgeschakeld.
» Deze reactie is geplaatst op 28 mei 2003 11:57
Totaal berichten: 698
misschien wel aardig detail nederland dacht neutraal te blijven en had bestellingen gedaan bij krupp staal in duitsland maar die duitsers hebben nooit geleverd
» Deze reactie is geplaatst op 31 mei 2003 20:26
Totaal berichten: 3
de landverk heet L 180 en L 181
de DAF is named M.36 and M.38
visit me www.id227.de
this unit had 4 per each model in gebruik
» Deze reactie is geplaatst op 19 augustus 2003 12:49
Anton
Een correctie op mijn eerdere bijdrage; ik noemde de eberhardt 1 en 2
dit moet de EHRHARDT 1 die is in 1918 geinterneerd toen duitse troepen via zuid-limburg terug naar duitsland trokken. bewapening 37mm anti-tank kanon gelijk aan het ingfanterie model 1918. 2 of 3 mitraileurs spandau 08/15 7.9mm
» Deze reactie is geplaatst op 31 augustus 2003 00:13
(redactie)
Totaal berichten: 1.338
We hadden in de meidagen twee types mortieren: de 81 mm Brandt mortier en een 80 mm mortier waarvan ik de herkomst niet weet - weet iemand dat?
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2003 11:35
(redactie)
Totaal berichten: 629
Tip.
Als dat een oud model ( en die kans is altijd vrij groot ) zou zijn, zou dan Armantaria nr. 29 (1994) misschien de olossing geven?
Drs JR Verbeek Bommenwerpers en mortieren van het Nederlandse leger 1914 - 18. Ik zoek wel verder.
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2003 13:28
(redactie)
Totaal berichten: 1.338
Het zou heel interessant zijn te weten, heer Groenman, dus als u er iets over kan vinden?! Als u mij trouwens uw e-mail adres kunt geven kan ik de organisatie (met bewapening) van de 2e, 4e divisie en de Brigades A, B en G toesturen.
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2003 13:54
(redactie)
Totaal berichten: 629
E-mailadres: e.warmelink@hccnet.nl
Ik opereer onder de naam van mijn vrouw.
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2003 22:53
Totaal berichten: 4
Boek "de nederlandse cavalerie in de meidagen van 1940" geeft wat betreft de pantser wagens, veel informatie. Volgens mij is dit te koop bij het cavalerie museum of het huzaren museum.
» Deze reactie is geplaatst op 21 oktober 2003 19:04
Totaal berichten: 26
Is het niet mogelijk dat het om één en hetzelfde type gaat? De 25ponder/88m is ook nog gebruikt als 9veld, de 7veld was ook 75mm. De 81mm was de brandt mortier, ik zag ergens de stokes, maar de door sir Wilfred Stokes ontworpen mortier was 3 inch. Edgar Brandt heeft mortieren van 60, 81 en 120mm ontworpen, die ook nu nog in gebruik zijn.
Verder zijn bij Ypenburg Landsverk pawa ingezet, geen daf. Die landsverks waren overigens Scania frames met pantser erop aangebracht
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2004 09:53
Totaal berichten: 31
> - Het Nederlandse leger bezat naar verluid twee kailbers / types
> mortieren. Standaard was het mortier van 8 (80 mm), maar er schijnen
> (bij de huzaren) ook mortieren van 81 mm te zijn geweest. Klopt dit en
> welk type / make was dit dan?
Van een onderscheid tussen de mortieren voor infanterie en cavalerie is mij niets bekend. Volgens welke bronnen zou dit zo zijn?

In het Nationaal Archief ben ik verschillende documenten m.b.t. de aanschaf van mortieren tegengekomen (alles uit het archief van de Artillerie Inrichtingen, toegang 2.13.86 Inv.No.1462).

Voor de eerste aanschaffing waren er 360 mortieren nodig, waarvan er 100 in Frankrijk werden aangeschaft en het plan was om van de overige 260 stukken er 60 bij de Artillerie Inrichtingen te laten maken en 200 bij de particuliere industrie.
(bron: Departement van Oorlog, Geheim Litt G.4, 's Gravenhage 16 januari 1928. Onderwerp: aanmaak van Stokes-mortieren met munitie).

Deze mortieren zouden van het type Stokes-Brand model 1927 zijn geweest (bij de documenten bevindt zich een contract voor de levering van 100 van deze stukken).

In de brief Departement van Defensie (geheim Litt X37), 's Gravenhage 19 april 1929 (Ondewerp: aanmaak mortieren van 8) wordt opdracht gegeven om een contract met HIH voor te bereiden voor de levering van 200 mortieren van 8.

(dit is wat ik zo direct over het onderwerp bij de hand heb in mijn notities, ik heb er verder niet op door gespeurd).

Met vriendelijke groeten,
Rogier Peeters
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2004 13:45
Rogier Peeters
Nog een toevoeging: deze model 1927 mortieren waren van het kaliber 81 mm. In de Nederlandse terminologie genoemd 'Mortier van 8'.
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2004 14:07
Allert Goossens
Wat bij HIH werd gebouwd was alleen licentiebouw. De mortieren waren allen 81 mm Stokes-Brandt (de ontwikkelaars van dit mobiele wapen) mortieren, fabrikaat (in dit geval) was Frans. Dezelfde mortier als standaard in het Franse en Engelse leger werd gebruikt gedurende WOII en het wapen was van excellente kwaliteit. Helaas hadden wij er maar zes per regiment ... bij Gods gratie. Het principe van de mobiele mortier, in een lichte maar robuuste constructie is het patent van Stokes-Brandt. Daaraan is zowaar niets veranderd tot vandaag de dag, met uitzondering wellicht van de staalkwaliteit van de loop.

Heer de Regt. Naar mijn gevoel haalt wel erg veel door mekaar. De beroemde 25 ponder is (voor Nederland) van na de oorlog, en daarnaast heeft dit niets te maken met mortieren naar mijn idee. De LandVerk paw's werden wel degelijk door DAF nagebouwd en tevens waren er licentieovereenkomsten met het Zweedse moederconcern. DAF ontwikkelde door op deze pantserwagens. De M39, een DAF product, was in een 14-voud geproduceerd op 10 mei (wellicht dat daarop wordt gedoeld door u). Deze twee-assige pantserwagen was bedoeld voor de huzaren (maar nog niet afgeleverd), en slechts eentje is (naar verluid) ingezet bij Delft. Deze kwam vermoedelijk uit Den Haag (bewakingsgroep AHK). Op Ypenburg werden (inderdaad) zes M36/M38 LandVerk's ingezet.
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2004 14:07
E.Roozeboom.
Kleine aanvulling op he M39 verhaal.
De duitsers hebben deze pantserwagens direct ingelijfd en ingezet in Belgie.
Ook een prototype pantserwagen van Wilton Feijenoord is toen buitgemaakt en die heeft het uitgehouden tot de bestorming van de russen van de rijksdag, sterker deze pantserwagen stond IN de rijkskanselarij!
Zegt genoeg over de kwaliteit van deze pantserwagens en/of het gebrek aan voldoende "pantser" aan duitse zijde.
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2004 14:38
Allert Goossens
Inderdaad. Het DAF ontwerp was dan ook zijn tijd ver vooruit. Het was een uitstekend gepantserd en bewapend voertuig, en vergelijkbaar in model met de Duitse SDKFZ-221 en 222. Alleen, het was met een 37 mm kanon veel zwaarder bewapend. Als je nagaat dat de PzI en II tot en met de meidagen de ruggegraat van de Duitse cavalerie vormden, en dat de Pz-II met een 20 mm kanon was uitgerust, dan is duidelijk dat onze pantserwagens naar Duitse begrippen zwaar bewapend waren. De M.39 was een topproduct en zij werden meen ik door de SS LDF in gebruik genomen direct na de meidagen. Van de LandVerk M36/M38 is bekend dat deze door 227 ID in gebruik zijn genomen. Elders op deze site staat een link naar foto's in Duitse dienst.
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2004 14:49
Totaal berichten: 26
Allert, ik had slechts de bedoeling aan te geven dat er een verschil is tussen de gebruikte naam voor een wapen en het werkelijke kaliber
» Deze reactie is geplaatst op 1 september 2004 18:54
M. de Regt
Nog een reactie op de DAF pantserwagens, deze waren wellicht geinspireerd door de Landsverk, maar waren beslist een totaal ander concept. Terwijl de Landsverks Scania-chassis waren met pantserplaten erop aangebracht was de DAF een moderne constructie met een zelfdragende carosserie van veel grotere stijfheid dan het ladderchassis van de vrachtwagens (die daardoor in snelheid en terreinvaardigheid de mindere waren van de DAF).
Er is zelfs een verhaal dat de engelsen serieus met Hub van Doorne overlegd hebben over de levering aan de engelsen van DAF pantserwagens
De M36 waren er meen ik 12 van, M38 14, waarbij een pwco voor het 1e eskadron
» Deze reactie is geplaatst op 2 september 2004 02:11
Totaal berichten: 1
Hello
ik kan keen well nederlands.
ik bin op zoeke naar personen de in de historie van landsverks and daf s goed geinformeert zijn.
ik mocht u verzoeken me te helpen.
ik werk an een boekje van deeze pantserwagens.
de unit van mijn grandpa het 8 in gebruik gehebt.
for meer informatie visit www.id227.de
ik zoek alle kind of informatie-bilderen and reports
dank u well

burkhard naumann
» Deze reactie is geplaatst op 18 oktober 2004 15:53
Allert Goossens
Herr Nauman, ich werde ihren Bericht auf ein neuen Topic ausstellen.
» Deze reactie is geplaatst op 18 oktober 2004 15:57
Epi
Es gibt ein buch "de nederlandse cavalerie in de meidagen van 1940" uber die Niederlandische Landsverk und DAF.
» Deze reactie is geplaatst op 18 oktober 2004 17:32
naumann
ik kenn het boek. maar da moet allemal meer material zijn in privates archiven.
» Deze reactie is geplaatst op 18 oktober 2004 19:27
Erik Hanhart
Landsverk uit Zweden en Daf. Van Daf zijn er meerdere typen geweest. Ook proefmodellen etc. De mortieren van 81 mm zijn volgens mij van het merk "Brandt".
» Deze reactie is geplaatst op 20 oktober 2004 23:52
(redactie)
Totaal berichten: 846
Onlangs op bezoek geweest bij het Cavaleriemuseum in Amersfoort en heb daar enkele foto's gemaakt van de Landsverk die aldaar staat opgesteld.

Dit bericht is ingekort i.v.m. de laadtijd. Details van de Landsverk kunnen bekeken worden op de volgende pagina (met dank aan Allert Goossens):
http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/bewapening/weap0013.html
» Deze reactie is geplaatst op 28 januari 2005 10:00
M. de Regt
als ik me goed herinner is de Landsverk in het cavaleriemuseum een ex-ierse pantserwagen met de laatste jaren een Leyland motor. Van de originele "nederlandse" Landsverks is er dacht ik geen meer.
» Deze reactie is geplaatst op 30 januari 2005 10:44
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Die Ierse pantserwagen is in 1982 aan het Museum in Amersfoort overgegragen.
Het klopt dus.
» Deze reactie is geplaatst op 30 januari 2005 13:47
Totaal berichten: 26
goede dag.
Heren volgens mijn gegevens via def van ierland,is de landsverk l 180 uit gerust met een Ford V 8,195cc,155bhp.
5 speed transmission forward and reverse.En het is een wel bekend misverstand dat deze panzerwagen is uit gerust met een leyland motor.De bussing motor's zijn vervangen in 1956/57 door ford motoren.
groet Rob.
ps mooie foto's Rutger.
» Deze reactie is geplaatst op 31 januari 2005 00:08
Allert Goossens
Ik vind de motor van de Landverk in het museum er niet zo toe doen. Dit is tenslotte slechts een "nep" M.38. Ik neem graag aan dat er een Ford motor in zit.
» Deze reactie is geplaatst op 31 januari 2005 00:37
Totaal berichten: 26
Goede avond.
Hoe bedoel je nep,de landsverk in amersfoort is de zelfde als gebruikt in nederland.Zie film van rutger(leger film,s1938 1939)
Groet Rob
» Deze reactie is geplaatst op 31 januari 2005 21:19
(redactie)
Totaal berichten: 846
Rob! Ik denk dat Allert bedoeld dat het voertuig niet in Nederland is ingezet en in verre van originele staat verkeerd, daarnaast heb ik eens gehoord dat het kanon dat erin zit niet origineel is. Kan iemand dit bevestigen?
» Deze reactie is geplaatst op 31 januari 2005 22:42
Allert Goossens
Tja - dit is zeker niet een M.38 zoals gebruikt in Nederland. Het kanon (was 20 mm) is nagemaakt als kanon van 4. Voorts heeft de M.38 drie M.20 en deze (oorspronkelijk) Ierse twee mitrailleur posities. Ook waren op de M.38 meer episcopen geinstalleerd dan op de Ierse versie. Verder is het chassis en motor afwijkend van de oorspronkelijke M.38. Uiterlijk, met aanpassingen door het cavalerie museum, is de huidig vertoonde wagen net een M.38.

Rob - ik zei niet dat het een nep Landsverk is, maar het is verre van een echte M.38 in oorspronkelijke staat. Dat ben je toch wel met me eens?
» Deze reactie is geplaatst op 1 februari 2005 03:28
» Dit onderwerp is gesloten
2554