Discussiegroep

Onderwerp: informatie gezocht over A.A.van Eekelen

» Dit onderwerp is gesloten
Totaal berichten: 2
2.064 keer gelezen
6 reacties
Categorie: Gezocht...
Mijn oom is op 13 mei 1940 gesneuveld op de grebbeberg.
Legeronderdeel 2-1-29 regiment infanterie.
Geboren op 2-6-1912.
Weet iemand misschien iets meer over hem.

C.P.Sep,roosendaal[n-br.]
» Dit bericht is geplaatst op 4 juni 2005 12:17
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Hij sneuvelde tijdens de tegenaanval van 29 RI op 13 mei door een schot in het hoofd. De aanval van de compagnie liep dood bij Achterberg in mitrailleurvuur ( uit westelijke richting ) en artillerievuur op het complex molen, maaderij en school.
Preciese plaats: Achterberg / Molenweg - Achterbergse Straatweg.
Op 16 mei door de Duitsers aangevoerd ( naar het Grebbekerkhof ).
» Deze reactie is geplaatst op 4 juni 2005 23:13
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Lees overigens ook,om een dieper inzicht te kijgen in de omstandigheden van het sneuvelen van Van Eekelen, het op onze site staande verslag van luitenant J.Hogenhout van 2 - I - 29 RI.

Ook in Deel III van De Jong staan een aantal stukken/fragmenten afgedrukt van de hand van Hogenhout, die niet in het verslag op onze site staan.
Een en ander is nogal indringend.
» Deze reactie is geplaatst op 5 juni 2005 01:09
Totaal berichten: 18
Zowel de O.G.S (oorlog graven stichting ) als het gesneuvelden register
van deze site (Grebbeberg) geven als rang voor A.A.van Eekelen op
"Dpl. Soldaat."

Bovendien vermeld de O.G.S ook ( foutief dus ) de datum van overlijden
10-05-1940.

Wim Angengent
» Deze reactie is geplaatst op 5 juni 2005 10:57
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Bedankt Wim ( en Rutger ).
Foutje is inmiddels verwijderd.
» Deze reactie is geplaatst op 5 juni 2005 12:44
Totaal berichten: 12
Vraag aan de heer Groenman (zie uw reactie 5/6/05): in het bij De Jong geciteerde fragment uit Hogenhouts dagboek (dat deels overeenkomt maar in details afwijkt van het op deze site gepubliceerde verslag uit 1942)maakt Hogenhout melding van het bericht over het sneuvelen van 'die goede 'Franske' Doumen' en 'soldaat Hafkamps van de derde sectie'. De laatste is gedood door een granaatscherf die hem het hoofd bijna van de romp scheidt. Nu komt Doumen wel, maar Hafkamps niet voor op de lijst gevallenen. Kan het zijn dat Hogenhout bewust een andere naam heeft gebruikt om, gezien de inderdaad indringende details, nabestaanden te sparen, en is het mogelijk dat met 'Hafkamps' 'Van Eekelen' wordt bedoeld?
» Deze reactie is geplaatst op 25 september 2006 13:45
(redactie)
Totaal berichten: 2.195
Inderdaad komt noch op onze eigen lijst van gevallenen, noch op 2 andere (die heel Nederland betreffen ) de naam Hafkamps voor.Hij kan dus inderdaad Van Eekelen hebben bedoeld, die in elk geval ook in het hoofd is getroffen volgens het rapport van sergeant Sellies, die na de meioorlog de leiding heeft gehad met de identificatie van de bij en op de Grebbeberg gesneuvelde militairen.
Maar het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat hij Hafkamps bewust heeft opgevoerd ( verzonnen zal hij hem niet hebben ) om de familie van Van Eekelen dergelijke details te besparen.Als het hem om dat laatste was gegaan dan had hij deze details gewoon kunnen weglaten.Er bestond geen enkele verplichting voor hem om ze in een verslag of dagboek te vermelden. Bovendien zou dat ook op zijn minst vreemd zijn geweest tegenover de familie Hafkamps. Kortom: hij zal op het moment dat hij zijn verslag schreef ( of zijn dagboek ) echt gedacht hebben dat het soldaat Hafkamps betrof of p.o een vergissing hebben gemaakt.
» Deze reactie is geplaatst op 25 september 2006 14:45
» Dit onderwerp is gesloten
2554