Discussiegroep

Onderwerp: Foto's onbekende marineschepen

(redactie)
Totaal berichten: 2.004
5.548 keer gelezen
12 reacties
Categorie: Overig Mei 1940
Onderstaand twee foto's van marineschepen die in Nederland zijn genomen tijdens WOII. We weten niet van welke schepen, en hopen dat er iemand langskomt die ons verder kan helpen.

De foto van het gezonken schip is genomen op de Nieuwe Waterweg. Duidelijk is te zien dat een sleepboot "Dolfijn" [Rotterdam] naast het schip ligt. Het is een klein schip, met een schoorsteen en in elk geval aan bakboord een luchtafweerstation - vermoedelijk ook aan stuurboord zijde. Een opvallende constructie op de pijp. Het silhouet - voor zover herleidbaar - lijkt niet met een Nederlands marineschip overeen te komen.

De andere foto in het dok is in Den Helder genomen. Wat hier opvalt is de beschadiging aan de bakboord onderzijde, vermoedelijk door vernieling of een mijn. De geschutstoren is deels bedekt maar het lijkt alsof hier vijf helmen aan hangen - de bovenste rij lijkt Nederlands, de onderste rij Duits. De toren komt met geen enkel Nederlands marineschip overeen, en lijkt sterk op de Duitse Kriegsmarineklasse Minensucher M-35. Ook de hoge ophanging van het anker is on-Nederlands.

Voor beide schepen geldt dat het heel goed mogelijk is dat het Franse of Duitse schepen betreft. Iemand een idee?





» Dit bericht is geplaatst op 6 mei 2006 07:45
Totaal berichten: 19
Hoi Allert,

Ik heb even een linkje voor je gelegd vanaf Dutchfleet.net
http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?p=14961#14961

Groeten,
» Deze reactie is geplaatst op 6 mei 2006 10:52
(redactie)
Totaal berichten: 2.004
Dank je Arnout
» Deze reactie is geplaatst op 6 mei 2006 11:12
Totaal berichten: 191
Het in de Nieuwe Waterweg gezonken schip is mogelijk het stoomloodsvaartuig 19, Het werd in de mobilisatietijd gevorderd door de Koninklijke Marine en als Bewakingsvaartuig BV19a in dienst gesteld. Het werd bestemd om een deel van het goud van de Nederlandse Bank dat in Rotterdam aanwezig was, in veiligheid te stellen door het naar Engeland te vervoeren. De kisten met goud werden tweehoog opgestapeld, links en rechts van de stuurhut en achter de schoorsteen. In de Nieuwe Waterweg werd het schip door een door de Duitsers afgeworpen magnetische mijn getroffen. Er waren16 slachtoffers. Uitgebreide bijzonderheden en enkele foto’s vindt men op de pagina’s 32-34 en 119 van “Rozenburg in oorlogstijd”, geschreven door John Prooi (2000)
» Deze reactie is geplaatst op 7 mei 2006 14:48
(redactie)
Totaal berichten: 2.004
Ik heb daar ook aan gedacht, maar bij mijn weten kwam dat schip IN de vaargeul in aanraking met de mijn, en zonk zwaar beschadigd. Het goud was nog jarenlang reden voor goudzoekers om te duiken. Het lijkt me eerlijk gezegd minder logisch dat schip te lichten en vervolgens langs een bruikbare kade weer af te zinken. Dan is de aanwezigheid van voldoende dokken langs de Waterweg een veel logischer optie. Ik denk dat het betreffende schip op de foto toch een ander moet zijn geweest.
» Deze reactie is geplaatst op 7 mei 2006 20:39
(redactie)
Totaal berichten: 2.004
Overigens valt me ineens op dat dit mogelijk drijvende kades zijn, of een mobiel droogdok. Als dit zo is, dan is de optie van de heer Brongers juist wel heel aannemelijk. De berging van dit schip zou immers bijzonder lucratief kunnen zijn, nog los van de ongewenste versperring van de vaargeul.
» Deze reactie is geplaatst op 7 mei 2006 20:42
Totaal berichten: 70
Op de site:
http://rijnmond.loodswezen.nl/Page.aspx?id=28f3ac85-a026-41c9-9a8d-e48e471b75c6

staat een afbeelding van stoomloodsvaartuig 19. Echt lijken doet het niet.
» Deze reactie is geplaatst op 8 mei 2006 22:53
(redactie)
Totaal berichten: 2.004
Gezien het feit dat deze foto's uit een serie stammen is de kans erg groot dat ook het gezonken schip op de Nieuwe Waterweg een Duits schip is. Een voorpostenboot of flak-schip bijvoorbeeld.
» Deze reactie is geplaatst op 9 mei 2006 09:18
Totaal berichten: 2
Geachte heren,

Mijn zwager, de heer Van den Broek uit Dordrecht maakte mij attent op beide foto's met onbekende oorlogsschepen op uw website.
Mijn naam is Dick Pilkes, woon in Papendrecht, ben scheepsbouwkundige en verdiep mij al 50 jaar in allerlei maritieme zaken in de periode 1870-1970, zowel historisch als technisch en zowel betreffende grote handelsvaart als marine.

Nu de foto's, eerst de bovenste:
Naar mijn mening is dit zeker niet het Stoomloodsvaartuig 19 omdat dit schip er totaal aanders uitzag. Zelf dacht ik nog aan een van de sleepboot/mijnenvegers M1 t/m M4, maar ook deze zagen er anders uit of waren al snel gezonken. Ook ken ik de versiering achterop de schoorsteen niet bij een van deze boten. Het type schoorsteen en de plaatsing daarvan t.o.v. het stuurhuis, duidt ook op een soort vissersvaartuig (Vorpostenboot)
Volgens mij is het een van deze zeer veel gebouwde Vorpostenboten.
De opname is vrijwel zeker in de regio Rotterdam gemaakt want de Dolfijn (1934-1951) is een bergingsvaartuig van de firma Van den Tak's Bergingsbedrijf N.V. te Rotterdam.
De foto zal ik doorsturen naar een dokken- en wervendeskundige die vele jaren ouder is dan ik en ik zal hem vragen of hij de locatie kent omdat hij nog veel oude locaties heeft gekend. Mogelijk is na vaststelling van de plaats ook de gebeurtinis op de afbeelding te achterhalen.
Dan de tweede foto:
Dat het hier om een Duits schip gaat is correct, vrijwel zeker is het een Minensuchboot, type M 35 (M 1 t/m M 256, waarvan echter tientallen nummers nimmer werden gebouwd) want het beeld klopt met tekeningen van dit type. Hiervan zijn er een aantal in Nederland gebouwd en gedurende de oorlog waren er ook een klein aantal te vinden in Nederlandse havens.
Even dacht ik dat dit de mijnenveger was die in de oorlog werd opgeblazen bij L.Smit & Zn. in Kinderdijk maar deze had een opgeblazen dubbele bodem (zie: De Waard in Oorlogstijd door A. Korpel) en werd bij Boele in Bolnes droog gezet. Dit beeld kan echter niet bij Boele zijn want de boot staat volgens mij in een stenen dok en die had Boele niet. Wel waren dit soort dokken bij de Rijkswerf in Den Helder maar de bebouwing op de achtergrond heb ik op foto's van de werf niet kunnen ontdekken. Mogelijk dat iemand van de Rijkswerf meteen kan zeggen of het daar is of niet. Verder waren er nog stenen dokken (veel groter) in Amsterdam bij de Nederlandsche Dok Mij. maar ook hier komen die 2 huisjes niet voor. Hellevoetsluis voldoet ook niet zodat het mogelijk toch wel Den Helder zou kunnen zijn.
De kanonsloop wordt gebruikt als kloppaal. De schade lijkt op mijnschade of schade van een near misser. Bij een torpedo treffer zou het hele voorschip waarschijnlijk zijn weggeslagen. Twee stuurhuisramen zijn geblindeerd.
Mocht ik via mijn vriend meer aan de weet komen, dan laat ik dat wel weten.

Met vriendelijke groeten: Dick Pilkes
» Deze reactie is geplaatst op 9 mei 2006 23:09
Totaal berichten: 2
Zoals beloofd, zou ik nog navraag doen bij een dokkenspecialist of hij meer kon vertellen over beide foto’s van oorlogsschepen.
Afgelopen week belde hij mij en gisteren ontving ik, per post, nadere informatie.

Het ging over de foto met de gezonken Vorpostenboot.
Deze Vorpostenboot, VP 2009, stond in dok (Nieuwe Waterweg Dok 3) bij de Nieuwe Waterweg, een scheepswerf waarvan de aandelen in 1925 werden overgenomen door de R.D.M., toen op 28 maart 1943, bij een Geallieerde luchtaanval, dit dok tot zinken werd gebracht waarbij, getuige de foto, de VP 2009 ook ten onder ging.

De VP 2009 werd op 28 april 1943 door 4 bokken van V.d. Tak gelicht. Het gezonken dok werd voorlopig dicht gemaakt en op 27 augustus 1943 gelicht door de bergingsvaartuigen Dolfijn, Zeeleeuw en Meermin, eveneens van V.d. Tak en in de Heysche Haven (bij de R.D.M. in Rotterdam) aan de grond gezet en was pas in oktober 1946 definitief gerepareerd en weer in dienst genomen.

De verstrekker van deze informatie wil graag verder anoniem blijven.

Mocht er nog meer info van de M-boot binnenkomen, dan kom ik weer in de lucht.

Met vriendelijke groeten: Dick Pilkes
» Deze reactie is geplaatst op 11 juni 2006 12:23
(redactie)
Totaal berichten: 2.004
Prachtig, dit lijkt heel erg passende informatie!
» Deze reactie is geplaatst op 11 juni 2006 12:26
(redactie)
Totaal berichten: 2.004
Van de heer Jac Baart ontving ik recent de volgende aanvullende informatie:

"Geachte Heer Goossens,

naar aanleiding van de foto van een halfgezonken vaartuig - aansluitend op bericht van Hans Jehee, is het met zekerheid een Duitse Vorpostenboot. Hoogstwaarschijnlijk de Niedersachsen in een van de kleinere dokken in de Wilhelminahaven (?) met op de achtergrond de boeien en het Sterrenbosch te Schiedam. Zie bijlage.
Ik ben zelf veel ter plaatse geweest, maar kan me niet meer exact herinneren wat nou werf Wilton en Nieuwe Waterweg was. Maar gezien de verdere info omtrent Dok III zal dat ongetwijfeld juist zijn.
Wellicht interessant voor U is het feit dat binnenkort wrakduikers de resten van V 2009 gaan filmen en fotograferen. Ik zal U op de hoogte houden.
Wel toevallig !

Niedersachsen

bouw: J.C. Tecklenborg/DESCHIMAG Werk Tecklenborg, Geestemünde
bouwnummer: 364
(serie van 4 – Ludwig Sanders, Hermann Siebert, Niedersachsen en Fritz Reiser – bouwnrs. 355, 356, 364 en 365)

249-259 brt
l x b x d = 39,86 x 7,17 x 2,97 m

voortstuwing: triple-expansiemachine 410 pk, kolengestookte ketel met verwarmd opp. van 130 m2, druk 13,5 atü
kolenvoorraad 150 ton
actieradius 5.040 mijl bij 10 knopen
bemanning: 46

te water: 23 maart 1921
oplevering: 12 juli 1921 – als Niedersachsen voor HochseeFischerei Groß in Berlijn
26 november 1921 AE 121 (visserijnummer) te Emden,
17 februari 1926 HC 18 Deutsche Seefischerei,
21 maart 1927 HochseeFischerei Cuxhaven,
8 maart 1929 (rederij/eigenaar) Nordsee,
12 april 1937 PC 178.

Aanvang oorlog gevorderd -
8 augustus 1940 ingedeeld bij vloot Unternehen Seelöwe (invasie Engeland), nummer B..S,
11 mei 1941 ingedeeld bij 20. Vorpostenflottille als V 2009 – begeleiding konvooien Elbe-Rotterdam,
28 maart 1943 te Rotterdam* in dok tijdens luchtaanval “umgekippt” – 1 dode,
gericht, geconserveerd, gerepareerd,
5 augustus 1943 weer in dienst,
3 oktober 1943 bij Veere – Verehaven getroffen in luchtaanval, brandend op strand gezet – 16 doden,
5 oktober geborgen en naar Antwerpen gesleept,
gerepareerd,
15 april 1944 weer in dienst,
25 augustus 1944 te 02.07 uur door een Britse MTB getorpedeerd en gezonken – 28 doden,
positie: 51º34’n/03º12’o.

* Opm. 28-03-1943 – moet zijn Schiedam – werf Wilton-Fijenoord Rotterdam/Schiedam is in Duitse berichtgeving inzake dit soort gevallen vaak eenduidig; werf grensde aan Rotterdam.

Bei einem Torpedoangriff brit. MTB in der Nacht vom 24./25.8. wird vor der Schelde das dt. Vorpostenboot V 2009 / Niedersachsen versenkt. ¤ Seekrieg

Nacht 27./28.3 starke feindl. Durchflugtätigkeit.
28.3 mittags Luftangriff von etwa 25 Kampfflugzeugen unter Jagdschutz auf Häfen Rotterdam und Schiedam. Erhebliche Sachschäden. ¤ Tagesmeldungen OKW/W.B. Ndl.

Tevens ooggetuigeverslag van dhr. N.F. van Nieuwland, destijds matroos/motordrijver op directievaartuig Atlantico, belast met (dagelijks) vervoer van Duits (kader)werfpersoneel van de Veerhaven naar Wilton. Hoewel ooggetuigeverslagen in de loop der tijd enigszins kunnen verkleuren, konden we een aantal feiten op hun juistheid verifiëren – overigens niet exact de identiteit van het vaartuig. Daar waren de emoties op dat tijdstip te zeer door gespannen – er vielen meerdere doden op de werf en zegsman kon zich met moeite in veiligheid brengen."
» Deze reactie is geplaatst op 13 augustus 2006 12:42
Totaal berichten: 1
de bauwtekeningen van de niedersacksen V2009 liggen in het scheepvaart musee amsterdam zoals alle tekeningen van voorpostenboten 20 flotte uit rotterdam ik heb het wrak merdere malen bedoken zeer intersant
er is ook een artiekel te vinden uit 1942 dat dit schip bij hanstholm een engels vliegtuig neerhaald met tekening er bij zoek onder vorpostenboot 2009 hanstolm wie meer info wil over het wrak kan dan me een mail stuuren onder patrick.sloot@emecoequipment.com gr patrick
» Deze reactie is geplaatst op 17 november 2006 18:12

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554