De Ponton Afdeling van het 2e legerkorps was in april en begin mei 1940 gelegerd in het Betuwse Ophemert om aldaar een oeververbinding over de Waal te realiseren. Op 11 mei werd alles weer afgebroken en vertrokken de militairen. Nu heb ik twee foto's van deze afdeling, destijds genomen in Ophemert. Mijn vraag is of iemand van u weet wat voor vrachtauto's dit zijn. Bij de foto van de trekker met oplegger stond alleen "Ford". » Dit bericht is geplaatst op 3 september 2008 09:38 |
|
|
|
Bedoelt u dit model Ford vrachtauto onder kit 27.
http://henk.fox3000.com/giesbers.htm
Sorry voor de reclame.
Wordt mijn e-mailadres hier beschermd tegen verzamelmachines op het net? Tegen Webspiders? » Deze reactie is geplaatst op 3 september 2008 11:18 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.114
|
Het lijkt op een Ford V8, maar we hebben deze vraag aan Rob Meeuwisz van onze Stichting voorgelegd. Hij is expert op dit vlak.
Aan B.Pieterson de boodschap dat inderdaad e-mail adressen beschermd zijn tegen data harvesting. U kunt dit zelf vaststellen door met uw muis op een e-mail adres te gaan staan en onderin beeld de gelezen informatie waar te nemen. U zult dan zien dat uw e-mail adres ge-garbled is. » Deze reactie is geplaatst op 3 september 2008 12:57 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.114
|
Rob Meeuwisz is onze Stichting expert voor gemotoriseerd militair vervoer. Rob stuurde mij een mail met het volgende bericht.
De onderste foto betreft een Chevrolet, een zogenaamde platte wagen zonder oplegger. Hij vermoed dat het een gevorderde wagen is daar het kenteken niet militair lijkt.
De bovenste foto betreft twee Ford trekkers met oplegger. De platen aan de zijkant van het portier gaven normaliter het onderdeel aan. » Deze reactie is geplaatst op 4 september 2008 10:22 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 231
|
Op de bovenste foto zijn hoogstwaarschijnlijk de treilers met de motorboten van de 1e Schipbrugafdeling te zien. De voorste treiler lijkt op het eerste gezicht sterk op een Ford, maar het is een ouder type Chevrolet van 1 ½ of 2 ton uit 1934 of 1935 met een speciale aanhanger. Dat is te zien aan de typische luchthappers op de zijkant van de motorkap.
Elk legerkorps had 1 gemotoriseerde pontonafdeeling, de manschappen van de afdeling konden binnen 6 uur een 5-ton pontonbrug over een lengte van 80 meter leggen. Voor de brug bij Tiel-Wamel zal waarschijnlijk de 1e schipbrugafdeling zijn toegevoegd aan pontonafdeling. In Ophemert zullen de manschappen zijn ondergebracht.
De pontons zelf werden vaak per twee op een (gevorderde) vrachtwagen vervoerd. » Deze reactie is geplaatst op 5 september 2008 11:31 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.114
|
Rob mailde mij vanmorgen dat hij inderdaad te vluchtig en te snel gekeken heeft en dat de bovenste foto ook (vooraan) een Chevrolet truck toont. De truck daarachter is vermoedelijk wel een Ford. » Deze reactie is geplaatst op 5 september 2008 13:16 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 231
|
Na overleg met Hajo Groenman en Erwin Stappershoef, komen we tot de volgende conclusie:
Op de Lek bij Tiel lag een schipbrug, aangelegd door de Ie SchipBrugTrein. Ter hoogte van Zennewijnen (ongeveer 3,5 km stroomafwaarts van Tiel) lag een 5-ton veerpont aangelegd door de IIe Pontonafdeeling.
In de zeer vroege ochtend van 10 mei 1940 kwam dit veer te vervallen. De pontons werden ingezet met materieel van de IIIe SchipBrugTrein en mogelijk ook de Ie Varende PontonTrein teneinde een schipbrug te vormen 800 meter stroomafwaarts ter hoogte van Ophemert. In de uiterwaarden moesten over een oude Kil tevens een aantal pontons worden gebruikt.
Conform opdracht van commandant IIe PontonAfdeling verplaatste men het hoofd van de zuidoever naar de noordoever en omgekeerd. Tijdens de aanleg van de schipbrug sneuvelde 1 soldaat van 1-II PontonAfdeling. Naar alle waarschijnlijkheid is hij bij het uitvaren van brugdelen overboord geraakt en verdronken, mogelijk is hij geraakt door vijandelijk vuur aangezien de brug gedurende de aanleg werd beschoten door Duitse vliegtuigen.
Er lagen dus op 11 mei 1940 tussen Tiel en Ophemert 2 schipbruggen. Dit alles natuurlijk om de grote terugtocht vanuit het zuiden (en zuid-oosten) naar de Vesting Holland mogelijk te maken. Uiteindelijk maakte eigenlijk alleen III - 3 R.I. gebruik van de schipbrug bij Ophemert. Beide bruggen zijn in de nacht van 11 op 12 mei 1940 opgebroken.
De treilers zouden dus van 2, mogelijk zelfs 3 eenheden kunnen zijn geweest, ofwel de IIe PontonAfdeling, ofwel de IIIe SchipBrugTrein ofwel de Ie Varende PontonTrein. Aangezien de IIIe SchipBrugTrein in ieder geval organiek 2 motorboten had en de bovenste foto ons 2 treilers met motorboten toont, ligt het voor de hand dat het om treilers met motorboten van de IIIe SchipBrugTrein gaat. » Deze reactie is geplaatst op 10 september 2008 09:31 |
|
|
|
De schipbruggentrein had geen organiek motortransport ingedeeld. Wel had een compagnie van een legerkorps-pontonafdeeling één trekker met oplegger voor het vervoer van een motorvlet, plus negen trekkers met opleggers voor het vervoer van schragen. Volgens oorlogsorganisatiën werden de pontons bij II en III PA vervoerd op vrachtauto's, terwijl hiervoor bij I en IV PA organiek trekkers met opleggers waren gedacht. » Deze reactie is geplaatst op 12 september 2008 21:19 |
|
|
|
Is er ook bekend welke millitair er omgekomen is in de vroege morgen van 10 mei (kan dit Leendert Groenewegen van der Weiden zijn?)
Ik ben hier erg benieuwd naar i.v.m. een tentoonstelling van de HVWA in Nieuw-Lekkerland over oorlogsslachtoffers in WO2. » Deze reactie is geplaatst op 27 oktober 2009 11:24 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
|
Groenewegen van der Weiden
Leendert
Krimpen IJssel/wpl.Nw.Lekkerl.
17-09-17
Ophemert
10-05-40
Nieuw Lekkerland ABP
Koopgraf 123 oost
1-II P.A.
Dpl.Sld.
N.H.
G2PA
GG
Lotno.: Krimpen aan de IJssel 56. Stam: K.P.en T.
Naar alle waarschijnlijkheid bij het uitvaren van
brugdelen i.v.m. een verplaatsing van de brug
overboord geraakt en verdronken.
begr. 10-5-1940 Ophemert ABP militair graf
herb. 20-6-1940 Nieuw Lekkerland ABP 2e klas vak. » Deze reactie is geplaatst op 27 oktober 2009 11:29 |
|
|
|
Ik heb de heer Gerrit6 gemaild, maar dit emailadres was niet meer juist. Het gaat over Leen Groenewegen v.d. Weiden, mijn oom.
Kunt u mij verder helpen.
M.vr.gr.
L.J. Groenewegen v.d. Weiden » Deze reactie is geplaatst op 7 mei 2014 17:39 |
|
|