Discussiegroep

Onderwerp: 76e Batterij Luchtdoelartillerie

Totaal berichten: 62
2.174 keer gelezen
4 reacties
Categorie: Overig Mei 1940 / Gevechten en gevechtsomstandigheden
Beste kenners,
Graag zou ik wat meer willen weten over specifieke acties van deze batterij, onder Lt. Schoenmaker en vaandrig van Lith gedurende de meidagen.

De batterij was opgesteld bij Rijswijk-de Merwe.

alvast bedankt,
MVG Edgar
» Dit bericht is geplaatst op 6 september 2013 14:04
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
Ik zou dit graag voor u uitzoeken, maar helaas is het grootste deel van mijn materiaal tijdelijk opgeslagen in verband met een verbouwing van mijn huis. Over een paar weken zal het wel lukken. Misschien is er iemand anders die een en ander al op kortere termijn kan invullen.
» Deze reactie is geplaatst op 6 september 2013 18:04
Totaal berichten: 62
Geen probleem, bijvoorbaat dank voor de moeite. Ik weet in elk geval dat ze een Vickers 7.5cm tl tot de beschikking hadden.
» Deze reactie is geplaatst op 6 september 2013 23:17
Totaal berichten: 2.107
De 76e Batterij beschikte over vier (ipv drie) Vickers 7.5 tl no.2 vuurmonden. Deze no.2 versie van de oorspronkelijk Britse 7,5 cm vuurmond was de in licentie in Nederland vervaardigde versie, die wegens enkele afwijkingen als no.2 werd geadministreerd. Werkspoor en Wilton waren de voornaamste producenten daarvan. De vuurleiding van deze Nederlandse vuurmonden, vervaardigd bij Signaal (Siemens en Halcke dependance, het latere Holland Signaal, thans Thalens), functioneerde slecht. Het was nog niet voldoende uitontwikkeld, zodat er nog allerhande onregelmatigheden in de instellingen voorkwamen.

Deze zware batterijen hadden tot doel de bestrijding van doelwitten op middelgrote hoogte. Ze hadden een effectief luchtdoelbereik tot 6,000 m. De minimum afstand tot het doel diende 1,000 m te bedragen (dat was de tijd/afstand waarbinnen de ontsteking scherp gesteld werd) en de hoek tussen doel en maaiveld > 10 graden te bedragen voor effectieve vuurleiding. Laagvliegende toestellen waren dus geen potentieel doelwit. De vuurgeleide luchtafweer schoot met granaten met tijdontsteking. Het op tijd zetten van deze granaten – wat men temperen noemde – geschiedde op basis van de informatie van de vuurleiding. Zonder die informatie was het temperen van een granaat het betere gokwerk. Bij stukkenvuur (ongeleid vuur, per vuurmond), waarbij op gevoel en ‘over de duim berekening’ werd getempeerd, was de treftkans minimaal.

De Batterij was vlak voor de meidagen op- en ingericht en nog in een oprichtingsfase en stond daarom ook nog onder bevel van een reserve 2e luitenant (J.M. Schoenmaker), daar waar een batterij normaliter door een 1e luitenant of kapitein werd aangevoerd.

De 76e Batterij had weliswaar twee M.25 Spandau mitrailleurs voor (een vorm van) beveiliging tegen laagvliegende aanvallers, maar behoudens de matige vuurkracht van twee mitrailleurs, ontbrak het de batterij aan munitiebanden. Deze onwerkelijkheid – die puur op zwakke logistiek bij de luchtverdediging duidden – kwam helaas veel voor. Ook de nabij opgestelde 13e Batterij (opgesteld in park Leeuwenberg in Voorburg) had wel mitrailleurs, maar geen munitie.

De batterij was opgesteld aan de toenmalige uiterst zuidwestelijke zijde van Rijswijk, aan het spoor, onder de huidige Spoorwijk (winkelhaak spoor en de Van Vredenburchweg) , op de rand van het toenmalige park De Werve. Thans is nieuwbouw op die locatie gebouwd. De exacte locatie is waar thans de Monseigneur P.J. Willekenslaan loopt.

De batterij had als taak de as van ‘het complex Delft – Den Haag – Wassenaar’ te beveiligen in de hogere luchtlagen. Opgesteld tussen Den Haag en Delft had de batterij echter tevens een bereik dat de noordwestzijde van het luchtruim rond Ypenburg dekte.

In de ochtend werd de batterij gealarmeerd voordat het om 0300 uur organiek paraat zou komen, door een laag overvliegend enkel toestel. Het werd echter niet door de zoeklichten aangestraald, zodat het niet werd beschoten. Kort nadien kwam de batterij in de organieke paraatheid. Bij de eerste aanvalsgolf der Duitse aanvalsvliegtuigen waren er enkele lonende doelen, waarop vuur werd uitgebracht, maar nadien waren de meeste doelen op te lage hoogte vliegend voor effectief vuur. Zodoende werd door de batterij nauwelijks gevuurd, ondanks de prominente Duitse aanwezigheid in de lucht. Er werd daarom vooral stukkenvuur gegeven, wat uit de aard der zaak, weinig kansrijk vuur was voor dit soort vuurleiding geregelde batterijen.

Onderwijl had de commandant direct in de ochtend van 10 mei door de tweede ploeg – iedere batterij had twee volledige bedieningsploegen – en stafpersoneel dekkingen voor vuurleiding en wapens laten aanleggen. Mitraillerende Duitse vliegtuigen hadden daarom geen succes. De batterij kreeg geen bomaanval te verwerken, zoals de 13e Batterij wel overkwam. De commandant bleef dan ook gewoon ter plaatse en verzocht de kringleiding niet om alternatieve opstellingsplaatsen. Wel kreeg de batterij later een sectie Grenadiers ter beveiliging tegen eventuele zwervende groepjes Duitse para’s en luchtlandingstroepen.

Er worden geen bevestigde successen aan de batterij toegeschreven.
» Deze reactie is geplaatst op 7 september 2013 16:10
Totaal berichten: 62
Bedankt voor de interessante informatie! Hier kan ik wat mee. :)

Met vriendelijke groet,
Edgar
» Deze reactie is geplaatst op 19 september 2013 12:29

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554