Discussiegroep

Onderwerp: Vermeend neergestortte Stuka bij Elst (Ut)

(redactie)
Totaal berichten: 1.340
4.017 keer gelezen
6 reacties
Categorie: Overig Mei 1940
Recent had ik via overste bd E.H. Brongers contact met de studiegroep luchtoorlog 1939-1940. Dit contact kwam tot stand nadat ik van de heer Brongers vernam dat er door de studiegroep melding was gemaakt van een Ju-87B crash bij Elst op 10 mei 1940. De drager van de kennis van deze melding - de heer Zwaan - is helaas inmiddels overleden. We missen voorts iedere melding in officiele verslagen die we op de site hebben. De melding van de studiegroep is de eerste melding van deze crash.

Nu zou deze crash niet alleen de eerste en enige (bekende) zijn bij Rhenen, maar tevens een nieuw licht schijnen over de aanvallen op onze luchtafweer op 10 mei 1940. De mensen die mijn studie daarover hebben gelezen zullen zich herinneren dat ik mij uitput te onderbouwen waarom het mij als onaannemelijk voor komt dat daadwerkelijk Stuka aanvallen op 10 mei 1940 plaatsvonden bij de Grebbe. Meer informatie omtrent deze neergestortte Ju-87B zou echter kunnen leiden tot het bewijs of de sterke aanwijzing dat korporaal Bos (2-4 Peloton LuMi) wel degelijk fataal raak schoot toen zijn onderdeel werd aangevallen op 10 mei. Het zou ook leiden tot het bewijs dat Ju-87's zijn ingezet op 10 mei ter bestrijding van weerstanden ver voor de grondtroepen uit. Een a-typische inzet voor deze toestellen.

Kortom - ik zou het fantastisch vinden als iemand die dit forum bezoekt meer informatie zou hebben of weten te vinden omtrent deze Ju-87B crash melding.
» Dit bericht is geplaatst op 17 januari 2005 16:55
Totaal berichten: 26
Goede dag.
In lang verleden heb ik door rhenense mensen wel een horen vertellen dat er bij elst een amirikaanse bommenwerper was neer gestort,maar of dit klopt weet ik niet.Ik zou kunnen kijken of er evt gesneuvelde piloten
zijn begraven op de begraaafplaats in elst.
groet Rob.
» Deze reactie is geplaatst op 31 januari 2005 00:22
Allert Goossens
Dat is aardig van je Rob, maar het enige wat MIJ interesseert is de Stuka van 10 mei. En wel om de gemotiveerde redenen in de vraagstelling.
» Deze reactie is geplaatst op 31 januari 2005 00:36
Totaal berichten: 4
Hoi Allert,

zomaar even wat gespeurd op internet, wellicht al bekende sites voor je.

Op http://www.members.lycos.nl/Sprong/newpage7.html staat een 'verslag' van een soldaat uit Kamperveen. Daarin wordt melding gemaakt van de inzet van Stuka's op 10 mei 1940 nabij de Grebbeberg.

Op http://www.bhummel.dds.nl/gif/duitseverliezen.html staat enige informatie over Duitse verliezen. O.a. over neergestorte Stuka's. Eén melding gaat over een Ju-87B die op 10 mei geraakt is, nabij de Waalhaven vliegend in oostelijke richting. Niet bekend waar deze is neergestort. Wellicht nogal een vage 'lead' maar wou hem je niet onthouden.

Met vriendelijke groet,
Erik
» Deze reactie is geplaatst op 31 januari 2005 14:25
Allert Goossens
Erik - dank je wel voor je tips.

De eerste verwijzing is een verhaal van een soldaat over zijn inzet bij Rhenen, maar zijn verslag overde Stuka's betreft 13 mei. Dat was al bekend. De grote vraag ligt vooral bij 10 mei en bij Rhenen!

De aanvallen van Stuka's bij Rotterdam, Dordt en Moerdijk zijn bekend. Ook de Stuka steun bij de afsluitdijk. Inzet tegen maritieme doelen voor onze kust is bekend. Maar de inzet op 10 mei tegen de luchtverdediging van Rhenen is nog niet bevestigd. Tot op heden kan ik nog geen bewijs vinden van hun inzet bij Rhenen, en daarom was de oproep n.a.v. een onbevestigde melding van een Stuka crash op 10 mei bij Elst zeer interessant.
» Deze reactie is geplaatst op 31 januari 2005 14:39
Totaal berichten: 1
MIjn opa vertelde mij dat hij het gezien heeft. een vriend van hem zou hem neergehaald hebben met een mitrailleur in mei 1940. Het toestel was bijna volledig in de grond verdwenen.
» Deze reactie is geplaatst op 3 maart 2017 22:15
Totaal berichten: 20
Hi allemaal,
laat ik maar weer eens een poging doen.
Om te beginnen ben ik het met Allart eens dat er geen enkel formeel bewijs is voor Ju87 activiteiten op 10 mei boven de Grebbelinie.
Het probleem is simpelweg dat in de paniek van 10 mei iedereen - niet alleen in Nederland, in België en Frankrijk was het niet anders - ieder Duits toestel dat op enigerlei wijze omlaag kwam of dook met de naam Stuka werd aangeduid. In die zin had de Duitse propaganda zijn werk gedaan. Er heerste een Stuka-hysterie!
De statistische waarschijnlijkheid dat het hier dus een Ju87 betreft is minimaal (maar niet 0 natuurlijk, ze vlogen wel degelijk boven Nederland).

Wat wel veel zekerder is, is dat er "ergens rondom Amerongen" op 10 mei een toestel is neergestort. In de Brongers-lijst (nummer 6 in de oude lijsten, nr 5 in "Gebroken vleugels van de Duitse Adelaar") is het een He111 zonder enige verdere details, hierboven een Ju87. Mijn analyse, vooral gebaseerd op ooggetuigenverslagen is dat het een Ju52 betrof.

Dit is mijn samenvatting van deze crash:
May 10: 10./KGzbV.1 Junkers Ju52. Hit by AA fire on return from first sortie with III./IR16 to Waalhaven and forced-landed between Leersum and Amerongen, on the west side of the Grebbeline, around 6.45 a.m. LT, 7.25 BST. BM Fw Alfred Maier wounded in leg, admitted to hospital, FF Fw Paul-Friedrich Hecht, BF Ofw Dietrich Gropp and Abs Uffz Werner Rödel captured unhurt. Aircraft a 100% write-off.
Reports suggest there was a fire fight with the crew of this aircraft before they were captured in which three men were killed. There is, however, no further proof of these deaths. Hecht, Gropp and Rödel returned to their unit on May 18, Alfred Maier was brought to the Revier in Münster-Loddenheide.

Wat nog steeds een raadsel is bi jdeze en andere Duitse landingen rondom de Grebbelinie is het lot van de bemanningen. Zie ook mijn recente post op dit forum waarop nog niemand heeft gereageerd. Dus voor het gemak nog maar een keer de vraag: waarom keerden alle bemanningen van bij de Grebbelinie gelande Duitse toestellen terug en werden zij niet zoals alle anderen via IJmuiden naar Engeland overgebracht? Waar werden ze vastgehouden?

Als altijd toch hopend op antwoorden.
Groeten, Pieter
» Deze reactie is geplaatst op 6 maart 2017 21:59

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554