Verklaring van dienstplichtig soldaat A. Rebergen inzake vaandrig Der Kinderen
V E R K L A R I N G .
Op Zondag 12 Mei 1940 ben ik, dienstplichtige Rebergen A., met den Vaandrig der Kinderen als bestuurder van de luxe-auto, waarin de Vaandrig reed, medegegaan met een colonne, teneinde munitie te laden bij Ouwehands Dierenpark en bij een stelling vlak aan de overzijde van het Viaduct te Rhenen, gerekend vanaf de richting Doorn. De Vaandrig der Kinderen was Commandant van deze colonne, welke bestond uit 15 auto's.
Na met de auto, waarin behalve de Vaandrig en ik niemand was gezeten, aan de overzijde van bedoeld viaduct te zijn aangekomen, heb ik den wagen ter plaatse opgesteld.
De Vaandrig ging per motor de stellingen verkennen alwaar munitie moest worden geladen.
Eenige tijd later kwam de Vaandrig terug en regelde op den straatweg bij het viaduct bedoeld, het terugtrekken der colonne, gezien het feit dat, door het permanente spervuur der vijandelijke artillerie, geen munitie kon worden geladen.
Ook bij het viaduct sloegen de granaten in.
De Vaandrig telde nauwkeurig de terugrijdende auto's.
Hij wilde, trots het zware vijandelijke artillerievuur, zich ter plaatse niet verwijderen, alvorens de terugtocht zijner auto's te hebben geregeld.
Bij dit regelen werd hij aan een zijner beenen door een granaatscherf ernstig gewond.
Als laatste van de colonne (behalve twee wagens die stuk geschoten waren) vertrok hij vanuit Rhenen en droeg hij mij op, alvorens hem naar de hulpverbandplaats (het Seminarium te Driebergen) te brengen, te rijden langs de Commandopost in Hyde-Park te Doorn, teneinde den Kapitein Commandant persoonlijk van een en ander in kennis te stellen.
Dit heeft plaats gevonden.
Ik bewonder zeer den moed van mijn Vaandrig, die tot het laatste moment zonder eenige aarzeling op zijn post bleef.
Meer kan ik niet verklaren.
de dienstplichtige Rebergen A.
dienende bij 4 – II Auto Bataljon
(get.) A. Rebergen
|
