Verklaring van dienstplichtig soldaat H.A. Schepes

Verklaring afgelegd door den dienstplichtig soldaat H.A. SCHEPES van 3-III-29 R.I.
in de vergadering der Commissie Militaire Onderscheidingen d.d. 12 Juni 1947.
---

Mijn Commandant was de Kapitein LOUMAN.

Ik heb in een stelling gezeten op den Grebbeberg. Op een gegeven moment waren wij heelemaal vooraan. Sergeant VAN LIESHOUT was er bij. Er waren een paar officieren overgebleven, die zeiden: "Wij gaan terug". De sergeant VAN LIESHOUT zei: "Dan zal ik den aftocht wel dekken". Ik zei: "Dan blijf ik bij je". Er kwamen ook steeds vliegtuigen over. Ik weet niet, hoe lang dit geduurd heeft. Majoor SCHOTMAN was toen ook al weg. Hij is één van de laatsten weggegaan met den Kapitein LOUMAN en een Adjudant. Er zat ook nog een soldaat bij ons, die niet tot ons onderdeel behoorde. Hij zat in een mitrailleurnest, dat donker was. Het was een kleine man. Ik heb hem nog een paar keer geholpen om de lichte mitrailleur aan den gang te brengen.

Ik heb één zware mitrailleur teruggehaald met sergeant VAN LIESHOUT.

Wij konden den vijand goed zien, want die was dichtbij. Wij hebben er ook op geschoten en het zal wel raak geweest zijn, want dan zag je niemand meer.

Ik weet, dat de sergeant later met zijn geweer zonder kolf in zijn hand liep.

Door het granaatvuur was er een paniek ontstaan en daarom liep alles weg. De oude Adjudant wilde nog op de menschen schieten, maar de Majoor zei: "Laat dat maar, want die houdt je toch niet tegen". Wij hebben de mitrailleurtrommels van degenen, die terugtrokken, afgenomen. De officieren hebben die trommels nog zitten vullen. Zij zijn eerst na een heelen tijd teruggetrokken evenals de Majoor en de Kapitein.

Ik kan mij nog goed herinneren, dat de Majoor zei: "Het is niet meer te houden, wij trekken terug". En toen zei de sergeant VAN LIESHOUT: "Dan zal ik wel blijven om den aftocht te dekken".

's-Gravenhage, 12 Juni 1947.
(get.) H.A. Schepes.

Opgenomen: FMV.
Typ.: K.

Download brondocument in PDF-formaat Brondocument
(PDF, 665.39 KB)