Verklaring van dienstplichtige C. Slagmoolen

Dienstplichtige C. SLAGMOOLEN van 2-I-16 R.A., verklaart bij zijn verschijning
voor de Commissie Militaire Onderscheidingen, op 27 Maart 1947:

Ik was voorrijder bij het 3e kanon.
Op 10 Mei 1940 zijn wij met de batterij van Wamel naar de stelling in Rhenen gegaan. De paarden werden ondergebracht in een pakhuis.

Op 13 Mei toen wij in de Plantage in Elst [Plantage Willem III] waren kwam een 1e Luitenant met een zwarte snor, van de Staf, deze hoorde bij Kapitein de Bruin. Hij was met de fiets en kwam van de Grebbeberg. Hij zei: "Jullie moeten gauw opstaan en weggaan, de duitschers zijn dichtbij. Ik ga weg". Even later kwam Kapitein de Bruin hem achterna, ook met de fiets, en met een revolver in de hand en zei: "ik zal hem wel krijgen".
Door de komst van de Luitenant heerschte er een zenuwachtige stemming.
Wij zijn plusminus 2 kilometer de weg afgegaan. Toen zei Wachtmeester van Schaick: "jongens wij zullen maar terug gaan naar de Grebbeberg om te kijken hoe of het daar met de jongens gaat en om de vuurmonden op te halen". Op de Grebbeberg aangekomen kwam Kapitein MONSMA naar ons toe en zei: "wat komen jullie hier doen". Wij antwoordden hem dat die Luitenant bij ons was geweest waarop hij tegen ons zei: "ga maar voorloopig terug". Wij zijn terug gegaan zonder de vuurmonden en met 4 caissons die wij toen bij ons hadden weer naar de Plantage.
Na plusminus een half uur kregen wij order van Kapitein MONSMA om de vuurmonden op te halen, wat wij gedaan hebben, waarna wij terugtrokken naar IJsselstein.

Toen wij de 1e maal naar de Grebbeberg gingen is Wachtmeester Teeuwen een klein eindje medegegaan, verder heb ik hem niet meer gezien.

's-GRAVENHAGE, 27 Maart 1947
(get.) C. Slagmoolen

Opgem.:J.v.d.B.

Download brondocument in PDF-formaat Brondocument
(PDF, 674.43 KB)