Verklaring van korporaal-tamboer H. Smit

Verklaring afgelegd door de korporaal-tamboer H. SMIT, van Staf 11e Grensbataljon,
wonende Apeldoornselaan 11 te 's-Gravenhage, in de vergadering der Commissie
Militaire Onderscheidingen d.d. 5 Mei 1949.
----

Ik hoorde bij de Staf van Majoor BENDER; diens commandopost was in Alverna. Ik heb verschillende malen, zeker vier keer, per rijwiel berichten overgebracht naar Kapitein BOERS, Commandant 1-11 G.B., wiens commandopost in Neerbosch was, doch die op 10 Mei in voorste lijn zat. Ik heb hem daar moeten zoeken. Hierbij ben ik geregeld onder vuur geweest. Een paar motorordonnansen, die tevoren naar Kapitein BOERS waren geweest, hadden treffers in de benzinetank. Omdat deze dus niet meer rijden konden, heb ik mij voor ordonnansendiensten aangeboden. Behalve Majoor BENDER heeft ook de adjudant-onderofficier JANSEN mij één of tweemaal uitgezonden. Bij de brug te Neerbosch, die reeds was opgeblazen, heb ik met mijn pistool op Duitse motorrijders, komende uit de richting Nijmegen, gevuurd.

Op 13 Mei heb ik te voet berichten overgebracht naar de Kapiteins BOERS en HOOGERLAND. De Majoor BENDER zat toen voor Rhenen. De compagnieën van de Kapiteins BOERS en HOOGERLAND waren naar voren gegaan. De Duitsers zaten in het centrum van Rhenen in de huizen en in een toren. Onze pag. mocht niet op deze toren vuren omdat het een kunstzinnig monument was. De pag. stond wel tot vuren gereed. Ook bij deze tocht ben ik herhaaldelijk onder mitrailleur- en geweervuur geweest, nog in heviger mate dan bij Neerbosch. Op de weg was niemand te bekennen, ik liep er alleen. Een Nederlandse motorrijder zag ik tegen een boom vliegen doordat hij door een vijandelijk vliegtuig werd beschoten. Ook ik ben door een vliegtuig beschoten.

In de buurt van Majoor BENDER heb ik met een karabijn nog op Duitsers gevuurd.

Tijdens de bezetting heb ik vanaf 1942 in opdracht van de Heer OOSTERMAN koeriersdiensten enz. in Den Haag verricht. Tevoren had ik ook al illegale lectuur verspreid. Ik stopte deze bij verschillende huizen in de brievenbus en bezorgde ook lectuur bij het Katholieke Ziekenhuis in het Westeinde. Ook onder de Politie verspreidde ik illegale lectuur, met name op het Bureau aan het Huygenspark, Buitenhof, Van der Vennestraat en aan het Bezuidenhout.

's-Gravenhage, 5 Mei 1949.
(get.) H. Smit.

Opgenomen: M.
Typ.: K.

Download brondocument in PDF-formaat Brondocument
(PDF, 867.36 KB)