Verklaring van reserve-eerste luitenant J. Wachters

Verklaring van WACHTERS J., Reserve 1e Luitenant Staf-4 R.H., afgelegd
d.d. 28 April 1947.
--------

Ik stond onder commando van Ritmeester VAN NOTTEN, en ook van den Ritmeester GOLDSCHMIDT.

10 Mei. Bij Ede (Langenberg) ben ik niet onder vuur geweest. Ik was toen Gasofficier bij den Staf van de Overste DE MAREES VAN SWINDEREN. Bij Rhenen was ik voortdurend in de buurt van de Overste VAN SWINDEREN. Ik ben in de commandopost geweest onder in de kelder. Op een gegeven ogenblik meende ik dat er bericht doorkwam, dat er aan alle kanten duitsers kwamen. Er werd toen aan alle kanten flink geschoten in onze buurt. Toen zijn wij vertrokken, de Overste per auto en ik per fiets. Van alle zijden werd er toen op ons geschoten. Er is niemand geraakt. Ik weet niet of het eigen of vijandelijk vuur geweest is. De Overste heeft zijn commandopost naar achteren verplaatst. Wij zijn door het bos gegaan en toen op de harde weg gekomen.
Ik kreeg niet de indruk dat de Overste een zenuwachtige indruk maakte. Hij was beheerst. Ikzelf was later nog bij hem in de auto voor een verkenning door het bos naar voren. Ik weet niet meer waarvoor.
Ik kan mij niet herinneren orders naar voren te hebben gebracht op last van de Overste. Ik weet wel, dat daags tevoren (avond van de 1e Pinksterdag) door de Paardenarts PETERS uit Veendam onder zeer gevaarlijke omstandigheden (landmijnen) een bericht naar voren is gebracht. Ik moest wel een gedeelte van de weg Leersum-Rhenen verkennen en zien of er een hindernis lag. Op deze weg zou door de Infanterie een hindernis opgeworpen worden. Deze lag daar niet, maar in de richting van Elst. De commandopost stond toen Zuidelijk van de "P" van Plantage [Willem III].

Van de Luitenant DE LIDTH DE JEUDE weet ik niets af. De hele dag lagen wij onder artillerievuur en ander vuur van veel lichter kaliber.

's-GRAVENHAGE, 28 April 1947.
(get.) J. Wachters.

Opgenomen: F.M.V.

Download brondocument in PDF-formaat Brondocument
(PDF, 787.66 KB)