Discussiegroep

Onderwerp: Foto's Rotterdam en Dort na mei 1940

» Dit onderwerp is gesloten
Totaal berichten: 60
1.430 keer gelezen
4 reacties
Categorie: Zuidfront Vesting-Holland en Rotterdam / Boeken, tijdschriften en publicaties
In dit fotoboek staan wat privebeelden van Rotterdam en Dordrecht na het bombardement. Verder een aantal kiekjes van grote steden en plaatsen in Nederland 1941/1942. http://www.stadsarchief.breda.nl/index.php?option=com_album&Itemid=88&task=viewer&album_id=18
» Dit bericht is geplaatst op 24 december 2009 09:12
(redactie)
Totaal berichten: 2.001
Leuke tip, heer Teunissen.

Mooi gepresenteerd foto-album. De eerste pagina geeft overigens wel een heel curieus suggestief beeld van mevrouw Allmer, van wie het album schijnt te zijn geweest. De pagina is in contemporaine stijl geschreven, als ware de bezetting nog gaande. De heer Aarsman suggereert daar dat mevrouw Allmer een spionne was die al vooroorlogs foto's van strategische objecten in ons land zou hebben genomen. Zoals e.e.a. wordt gesteld, kan slechts worden geconcludeerd dat de schrijver niet alleen bijzonder slecht geinformeerd is terzake maar ook een weinig smaakvolle stijl hanteert. Ook de geboortedatum van mevrouw Allmer staat verkeerd vermeld (typefoutje vml), tenzij ze als 6-jarige al onderwijzeres was. Er moet vermoedelijk staan dat ze in 1908 geboren werd.

Er werden in de eerste periode van bezetting talloze tochten door het land georganiseerd voor de bescheiden bezettingsmacht. Of mensen gingen zelf met een groep op pad. Duitse troepen die tot de bezettingsmacht en het bestuurlijke apparaat behoorden kregen fotoseries en informatieboekjes over Nederland uitgereikt. In het Duitse leger van die tijd, waren in de eerste jaren hele series foto's in omloop, die zorgvuldig geselecteerd beschikbaar waren om impressies vast te leggen van het land waar men vertoefde en de strijd die er was gestreden. Een aanzienlijk deel van de foto's in dit album bestaat uit dergelijke foto's. Ze zijn niet geschoten door mevrouw Allmer zelf dus en zijn al helemaal geen producten van 'spionage'. De foto's zou men grotendeels gewoon als toeristenfoto's kunnen bestempelen, met stadsgezichten, sfeerimpressies en foto's van kerken en andere bezienswaardigheden. Niets mis mee en geen enkele aanleiding voor de suggestieve introductie.

Dat Luftwaffenlazarett was door de Duitsers als zodanig bestempeld tijdens de bezetting, omdat in Amsterdam een van de Luftwaffe hoofdkwartieren in ons land zat. Voor de oorlog was het gewoon een burgerobject. Wat is er spionage-achtig aan een foto daarvan? Voorts bevat het album onschuldige foto's van 'stadsgezichten', zoals zoveel mensen vandaag de dag nog maken. De overige foto's zijn voorts duidelijk impressies van strijd en vernieling.

Het is jammer dat zo'n suggestieve tekst ter ingeleidde van dit album wordt gebruikt. Maar dat neemt niet weg dat het album een aardige sfeerimpressie geeft. Men moet de introductie maar als net zo'n curiositeit ervaren als enkele van de klompenfotootjes in het album zelf ...
» Deze reactie is geplaatst op 24 december 2009 12:02
Totaal berichten: 34
Toch lees ik de inleiding van Aarsman anders. Hij zegt dat deze verpleegsters 'anders' was dan de groep spionnagefotografen van vóór de oorlog. Die spionnen fotografeerden bovendien voornamelijk strategische objecten. Allmer wordt niet van spionage beticht. In deze collectie zie ik voornamelijk onschuldige kiekjes en een groot aantal gewone ansichtkaarten die ter plaatse te koop waren. De inleiding van Aarsman is overigens bijzonder oppervlakkig en weinig zeggend, dat wel.
» Deze reactie is geplaatst op 24 december 2009 19:46
Totaal berichten: 103
Er valt in ieder geval het een en ander af te dingen omtrent de stijl van schrijven. Zinnen als "Zouden ze hebben gezien hoe mooi het is? Waarschijnlijk zagen ze het alleen als terrein dat bevochten moest worden." en "Nou ja, toeristen, eerder spionnen. Ze maakten voornamelijk opnames van bruggen en andere strategische objecten."

De schrijver geeft er in ieder geval blijk van terzake niet echt deskundig te zijn. Zowel in foto-albums van duitse soldaten die vochten "in het oosten" als "in het westen" kom je de standaard foto's tegen van landschappen, gebouwen en lokale bevolkingsgroepen in hun eigen klederdracht. Het zijn de standaard kiekjes zoals ik die zelf gemaakt heb op bijv. mijn vakantie in India. Wat dat betreft was de toenmalige duitse soldaat niets menselijks vreemd. Het zijn de foto's die tegenwoordig op Ebay voor een paar euro van eigenaar verwisselen voor zover er überhaupt op geboden wordt.

Overigens durf ik na het doorspitten van honderden Kriegstagebücher van allerhande duitse eenheden enigzins mijn vraagtekens te zetten bij de massale duitse spionage-toeristen die half Nederland vastgelegd hebben op de gevoelige plaat. Het is namelijk opvallend te noemen hoeveel rapporten er wel niet inzitten waar lokatie's ernstig nauwgezet omschreven worden maar foto-materiaal totaal afwezig is. Daarnaast heb ik kopieën gemaakt van verslagen waar wel foto-materiaal bijgevoegd was en dit betrof in nagenoeg alle gevallen foto's uit de Nederlandse pers dan wel defensiebladen en lokaal aangeschafte ansichtkaarten. Zelfs eentje uit 1923!! Ook de hoeveelheid schetsen, daar waar je gedetailleerde foto's zou verwachten, is opvallend te noemen.

Sterker nog, het enige uitgebreide verslag dat rijkelijk voorzien was van gedetailleerde foto's kwam ik tegen in het Nationaal Archief, en betrof een duits onderzoek van Nederlandse "versterkingen" NA de capitulatie.

Ik heb voor de aardigheid eens een zoekslag gemaakt op de duitse Ebay met het woord Dordrecht. De oude ansichtkaarten en stadstekeningen/-schilderingen die er vervolgens opdoken (van voor 1940) maakten het voor mij duidelijk dat het nemen van foto's geen "must" hoeft te zijn geweest voor de Duitsers. Nagenoeg het hele Dordtse centrum alswel de omgeving van de bruggen was terug te vinden. Om een duidelijk beeld te krijgen van de actuele situatie was in principe het waarnemen van sterkte, bewapening en lokatie ter plaatse voldoende. En natuurlijk de aanschaf van een plattegrond.

Het is in ieder geval een boeiend onderwerp waar ik uitgebreid op wil terugkomen in het volgend jaar te starten verhaal over de Maaslinie. De kans is natuurlijk groot dat toevallig al die spionage-foto's verloren gegaan zijn, maar dat zoiets dan in alle gevallen gebeurd moet zijn lijkt mij iets te veel toeval. Duidelijk is in ieder geval dat deze gedetailleerde spionage-foto's kennelijk niet terecht gekomen zijn bij de front-eenheden die ter plaatse het gevecht moesten aangaan.
» Deze reactie is geplaatst op 25 december 2009 00:53
(redactie)
Totaal berichten: 2.001
Dhr Kleinrensink heeft wel een punt (n.a.v. mijn reactie). Ik heb het niet zo helder verwoord. De heer Aarsman maakte idd voor de verpleegster juist een uitzondering. Daardoor wordt de rest van zijn (Aaarsman's) tekst overigens nog onduidelijker. Maargoed, dat is verder een detail. Het album is wel aardig. Overigens, zoals Hugo terecht opmerkt, barst het werkelijkwaar van dit soort albums tegenwoordig. En er worden belachelijke prijzen voor geboden op E-bay en andere veilingen. Ik krijg sowieso het idee dat WOII foto's tegenwoordig het 'nieuwe antiek' zijn, want als er (wat mij betreft) zoveel volslagen idiote mensen zijn die voor één foto van een pantserwagen of tank soms honderden euro's betalen, dan vraag je je af waar die bieders of instanties hun geld vandaan halen.

In elk geval is de fotobusiness tegenwoordig een zeer lucratieve handel geworden. Wellicht goed om onze bezoekers er op te wijzen dat het tevens een handel is waarin buitengewoon veel fraude plaatsvindt (bv. copy als origineel aanbieden) en waarbij men regelmatig foto's voor veel geld (ver)koopt die niet uniek zijn. Laat u niet meeslepen door sentimenten, is het devies.
» Deze reactie is geplaatst op 25 december 2009 11:49
» Dit onderwerp is gesloten
2554