Discussiegroep

Onderwerp: neergehaalde JU52 te Zoelen

» Dit onderwerp is gesloten
Totaal berichten: 9
2.063 keer gelezen
3 reacties
Categorie: Overig Mei 1940
n.a.v. onderstaande berichten het volgende:
het onderdeel van mn opa,III-33 RI was op 10 mei in de 3hoek Buren-Zoelen-Avezaath. omstreeks 11 uur is er door de M.C. van dit onderdeel een reeds aangeschoten groot transportvliegtuig (JU52?)neergehaald.Vlg. de gevechtsberichten 11 man verbrand, en ter plaatse begraven, 6 man naar ziekenhuis Tiel,inzittenden meerendeels rond de 20 jr.

vlg. de lijst gesneuvelden:13 man neergehaald vliegtuig te Zoelen

mijn vraag is:is er hier sprake van hetzelfde vliegtuig?

Op 23-01-2003 20:14 plaatste Philip Reinders,ABRG het volgende bericht: (1117 keer gelezen)
Onderwerp: Duitse gesneuvelden
Ik heb sinds kort een duitse fotoalbum van een wehrmacht eenheid die in 1940 in nederland is aangekomen, ze hebben ook de grebbelinie bezocht en foto's gemaakt op het duitse kerkhof op de grebbeberg(10-8-1940), om een van deze foto's staan een bord, met heel moeilijk te lezen dat het een massagraf bevatte van 13 duitse soldaten van de 6 kompagnie 9 Infanterie Regiment, welke met een vliegtuig? zijn neergestort? wie kan mij hier iets over vertellen


Op 26-01-2003 10:33 plaatste Joost Bruinsma de volgende reactie:
In dit verband heb ik nog een vraag. De situatie vanuit duits perspectief van deze pioniers is duidelijk. Is ook bekend welk nederlands onderdeel dit vliegtuig heeft neergehaald.


Op 23-01-2003 23:07 plaatste lkol b.d. E.H. BRONGERS de volgende reactie:
De Duitse militairen van de 6e Compagnie van I.R.47 zijn afkomstig uit een neergehaalde Ju-52 die bij Zoelen neerstortte. De namen en andere gegevens zijn bekend. Ze werden op de Grebbeberg begraven en na de Tweede Wereldoorlog te Ysselsteyn herbegraven in Vak CB; grafnummers: 77 t/m 88 en een in nr 90. In graf 89 ligt een bemanningslid van de Luftwaffe uit dit toestel(van 3/KGr z.b.V 12), afkomstig uit hetzelfde vliegtuig.Een Leutnant werd gewond en overleed eerst op 16.11.1940.
» Dit bericht is geplaatst op 15 mei 2005 11:26
Allert Goossens
Zoals door overste Brongers aangegeven betreft het hier een door luchtafweer neergeschoten Ju-52 van 3/KGrzbV12. 14 of 15 man kwamen om; 13 man van 6/IR47, 1 vlieger direct en 1 die later aan opgelopen verwondingen overleed. Van deze laatste staat bij mijn weten niet vast of deze door deze crash overleed.

Op 10 mei stond bij Zoelen nog geen luchtafweer (11 mei wel). Maar vlakbij, bij Drumpt, stond 113 Batterij Luchtdoel Artillerie (3 stukken 6 tl, 2 mitrailleurs M.25), en even zuidoostelijk daarvan 81 Peloton Luchtdoel Mitrailleurs (4 mitrailleurs M.25). Enkele kilometers oostelijk stonden nog drie luchtafweer eenheden. Gezien het feit dat de toestellen echter op aanvliegroute laag vlogen (rond de 1,250-1,750 meter) is de kans nogal groot dat de beide vlakbij gelegen eenheden verantwoordelijk waren voor het neerschieten.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel.
» Deze reactie is geplaatst op 15 mei 2005 16:47
Totaal berichten: 9
In wat ik weet van 33 RI is dat ze op de morgen van 10 mei in de omgeving van Zoelen waren en dat ze een reeds aangeschoten groot transportvliegtuidtuig hebben neergehaald. Vandaar dat ik de link legde bij wat er over dit bewuste vliegtuig wordt vermeld. Ik vraag me af of er die morgen meer vliegtuigen in de buurt van Zoelen zijn neergehaald. Misschien weet Brongers hier meer over te vertellen.

Tom
» Deze reactie is geplaatst op 17 mei 2005 12:12
Allert Goossens
Tom, bij Zoelen is verder geen Ju-52 neergehaald. Wel is bij Zaltbommel een toestel Ju-52 neergestort waarbij ook vrijwel de gehele bemanning en vracht omkwamen. Een man van de bemanning overlijdt later, en 13 man aan boord van de 1/PiBtl22 (pioniere) komen om. De kans dat dit toestel door je opa is bedoeld is verwaarloosbaar. Een andere Ju-52 stort neer bij Zaltbommel, maar hiervan wordt de bemanning gevangen genomen.

Voorts is de kans niet zo groot dat 33RI het toestel daadwerkelijk neerhaalde. Dit soort claims van de infanterie zijn wijd verbreid. Ze ontstonden vaak omdat al aangeschoten toestellen, of toestellen op zoek naar een geschikt noodlaningsgebied, door hen werden beschoten en dan dus inderdaad neerkwamen. Feitelijk was de daarvoor geleden schade vaak de reden. Echter - de dichtbij gelegen onderdelen, soms gewoon alleen maar uitgerust met geweren, claimden er levendig op los. Begrijpelijke praktijk, maar in dit geval is de kans ook niet zo groot dat het toestel door de infanterie is neergeschoten, maar door of de drie luchtafweer onderdelen rond Leeuwen en Druten, of de twee rond Drumpt. Met name de eerste drie onderdelen namen vele toestellen voor hun rekening op 10 mei, in het bijzonder 156 Bt LuA.

Om je voorts aan te geven dat een onderdeel dat bij Zoelen ligt vermoedelijk geen toestel neerschiet dat daadwerkelijk bij Zoelen neerstort, is het goed aan te geven dat de Duitsers op 10 mei in de morgen een hoogte aanhielden van 1,200-2,000 meter, en na 1000 uur 2,200 meter of hoger. Alleen een toestel dat laag vliegt, beneden de 1,250 meter, is normaliter door zMG's effectief te beschieten. Het toestel zal zeker op die hoogte hebben gevlogen in oorspronkelijke formatie. Aangezien het toestel ongeveer 225 km/u vloog, vliegt het per minuut zo'n kleine 4 km. Gezien het feit dat MG vuur over het algemeen lichte schade veroorzaakt (lekkage aan vitale leidingen / motoruitval / verwonding-dood vlieger(s)) zal het vliegtuig niet ineens naar beneden zijn gekomen. De kans dat het toestel van een hoogte van 1-1.5 km pardoes omlaag valt is klein. Er is dus een redelijke kans dat het toestel tussen de 5-10 km eerder (oostelijker) geraakt is, en niet bij Zoelen zelf. Voorts is het mogelijk dat de piloten zelf een noodlandingsterrein zochten, en dit bij Zoelen deden.

In elk geval is niet na te gaan wie dit toestel neerschoot. In de praktijk is de kans niet groot dat dit door een zMG van een MC gebeurde. De kans is dus het grootste dat het bewuste toestel door Nederlandse luchtafweer eenheden is aangeschoten en hierdoor is neergestort.
» Deze reactie is geplaatst op 17 mei 2005 13:15
» Dit onderwerp is gesloten
2554