Discussiegroep

Onderwerp: Hudsons "Rhenen" en "Wageningen" in 320 squadron

» Dit onderwerp is gesloten
(redactie)
Totaal berichten: 2.107
2.474 keer gelezen
Categorie: Overig Mei 1940
In mei en juni 1940 werden in Engeland de bases gelegd voor de oprichting van twee “Dutch” squadrons binnen de RAF Coastal Command. Het betrof de twee bekende squadrons 320 en 321, beiden de eerste niet-Britse squadrons in de RAF. Het eerste werd aanvankelijk uitgerust met de uit Nederland meegenomen zeven Fokker T-VIIIw toestellen. Het tweede werd in eerste instantie uitgerust met geleende Ansons.

Nico Geldof heeft recent de eerste twee [van drie] delen uitgegeven van een meesterlijk onderzoekswerk over de vliegtuigen en belevenissen van 320 squadron. Hoewel ik begrepen heb dat de oplage beperkt is [ik dacht 250 stuks] is het prijzig maar van harte aan te bevelen voor geïnteresseerden. Uitgeverij is Geromy in Maarssen.

Wat voor onze site interessant is, is het feit dat in de late zomer van 1940 de Nederlandse regering opdracht gaf voor een aantal leveringen in 1941 van de militaire versie van de Lockheed Electra [Hudson] voor haar 320 en 321 squadron. In Nederlands Indië waren fondsen geworven na de inval in het moederland, en voorts werd een bedrag vanuit de Rijksbegroting gedoteerd.

Omdat men de gulle gevers in Nederlands-Indië wilde danken voor hun donaties werden een groot aantal Hudsons voorzien van Indische plaatsnamen. Daarnaast werden meer dan een tiental Hudsons genoemd naar plaatsen die een hoofdrol speelden in de meioorlog, zoals Waalhaven, Ockenburg, Rotterdam, Middelburg, Wageningen en Rhenen.

Uit pure curiositeit geven we op onze site over de Grebbeberg kort aandacht aan de beide laatste toestellen.

De Hudson met registratienummer V9041 – en gedoopt “Rhenen” – werd op 16 november 1941 opgenomen in de gelederen van B-flight 320 squadron op de basis Leuchars [Schotland], en kreeg herkenningscode “X”. Op 1 januari 1942 werd het toestel operationeel gesteld. In april werd verplaatst naar Bircham Newton. Van hieruit vloog men op 16 mei 1942 een missie waarbij Flakschade werd opgelopen. Gevolg was dat een buiklanding moest worden gemaakt in Engeland. Het toestel werd na reparatie aan een ander squadron overgedragen.

De Hudson met registratienummer V9122 – en gedoopt “Wageningen” – werd op 2 oktober 1941 opgenomen in de gelederen van A-flight 320 squadron op de basis Leuchars [Schotland], en kreeg herkenningscode “N”. In april werd verplaatst naar Bircham Newton. Op 30 mei 1942 op een missie naar de Nederlandse kust werd het neergeschoten. Alle inzittenden [Sergeant-majoor vlieger P. Buijnink, Sergeant-vlieger A.L.M. van den Broek, Telegrafist-maat M. Versluis en boordschutter Marinier der 1e klasse H.L. Emmens] kwamen om.

De track records van beide toestellen zijn helaas niet erg indrukwekkend, maar desondanks leefden de namen van Rhenen en Wageningen ook na de meidagen nog door in de krijgsverrichtingen, zij het dan veel bescheidener dan in mei 1940.
» Dit bericht is geplaatst op 20 april 2007 08:23
» Dit onderwerp is gesloten
2554