Discussiegroep

Onderwerp: IR.72 sterkte bij inzet op Waalhaven bekend

» Dit onderwerp is gesloten
(redactie)
Totaal berichten: 2.107
2.410 keer gelezen
2 reacties
Categorie: Zuidfront Vesting-Holland en Rotterdam / Gevechten en gevechtsomstandigheden
Hugo van Dijk en ik hebben ons het laatste jaar ingespannen meer informatie boven tafel te krijgen omtrent de inzet en sterkte van het van 46.ID 'geleende' IR.72 dat als reserve voor Kurt Student zijn luchtlandingsoperatie op het zuidfront diende.

In het Freiburg archief hebben we inmiddels een gevechtsverslag van 1./IR.72 opgedoken en een vermelding in een bijlage van het KTB van 46.ID omtrent inzet en slachtoffers.

Uit dit alles is duidelijk geworden dat van IR.72 de zogenaamde Fliegende Staffel geland is van het eerste bataljon (min 1e compagnie), aangevuld met de zesde compagnie. Bovendien de voltallige staf van I./IR.72. Dit geheel bedroeg 550-600 man. De indeling van het bataljon lijkt geheel gelijk aan dat van IR.16, met dus slechts negen lichte mitrailleurs per compagnie en drie volwaardige pelotons aangevuld met een zware wapen Trupp. De eerste compagnie is later alsnog geland en bij Hoogvliet ingezet. Haar sterkte is onbekend. Uitgegaan mag worden van ca. 140-150 man.

Het is een voor ons fijne zaak dat we nu klaarheid hebben kunnen brengen in deze kwestie, die voor historici tot op heden een vraagstuk was. Het zijn van die kleine jolijtmomentjes voor de onderzoeker ...
» Dit bericht is geplaatst op 28 april 2009 18:42
Pieter H
Allert,

Interessant.
Heb je ook informatie over wanneer ze op Waalhaven zijn geland? In het oorspronkelijke schema voor 10 en 11 mei komt IR.72 niet voor, maar zoals bekend werd dit schema halverwege de 10e mei al onhoudbaar. Toch is het aannemelijk dat men eerst de volgens schema geplande troepen van IR.16, 47 en 65 naar Waalhaven vloog voor de reserve aangesproken werd. Tenzij natuurlijk troepen die bijvoorbeeld met de tweede en latere waves door KGr.z.b.V.11 vanaf Lippstadt vervoerd hadden moeten worden daar geblokkeerd werden door de totale vernietiging van die eenheid. Dat zou een reden geweest kunnen zijn voor eerdere inzet van de reservetroepen.

Groeten, Pieter
» Deze reactie is geplaatst op 29 april 2009 00:50
(redactie)
Totaal berichten: 2.107
Pieter, als jij een oorspronkelijk schema hebt voor de 10e mei, dan zou je mij er een groot plezier mee doen. Ik heb het niet. Ik ken talloze uiteenlopende versies, vaak achteraf samengesteld. Maar het werkelijk oorspronkelijke (laatste versie) ken ik echt niet. Wel een beladingsschema maar dat geeft slechts de belasting in vliegtuigladingen aan.

I./IR.72 stond 10 mei om 12.20 uur onze tijd gereed op Lippspringe om in te stappen. Maar zoals bekend liep alles in het honderd. Zodoende werd men provisorisch ondergebracht bij het vliegveld gedurende de eerste oorlogsnacht. Op 11 mei om 1000 uur kreeg men opdracht zich gereed te maken voor vertrek. Als eerste zou even na 1200 uur een compagnie [2e] worden afgevlogen, die volgens de annalen rond 14.15 uur aankwam op Waalhaven zonder enig verlies.

Daarna volgde om 1500 uur [vertrek] de 3e compagnie, en de helft van de 4e Compagnie [drie sMG Gruppen, 1 sGrWf Gruppe, Kp Trupp] alsmede de bataljonsstaf. De laatste eenheden passeerden rond 1600 uur de grens. Eén toestel van deze formatie [circa 30 Ju-52] moest wegens FLAK schade terugkeren naar de basis. Het vertrek en aankomst van 1./IR.72 en 6./IR.72 is helaas niet duidelijk. Helder is wel dat ze op 11 en 12 mei zijn aangekomen op Waalhaven en daarna bij Spijkenisse/Hoogvliet en Pernis zijn ingezet. De overige vier compagnies werden ingezet ter verdediging van het vliegveld (een Zug van 2./IR.72] en de omgeving Barendrecht, maar in hoofdzaak ter vorming van de Gruppe de Boer [2 pelotons 2.Kp, 3.Kp, 5 sMG's en 2 sGrWf van 4.Kp alsmede de bataljonsstaf].

Overigens is het zo dat niet troepen van IR47 en IR65 bewust naar Waalhaven zijn gevlogen. Er zijn er wel enige terecht gekomen, maar dat waren reeds vertrokken eenheden die niet op Ockenburg, Valkenburg en Ypenburg konden landen.

Als je praat over reservetroepen dan is het zaak je te realiseren dat IR.72 de reserve vormde voor het zuidelijke theater. Daarop was het sinds 23 maart 1940 voorbereid. Dat waren IR.47 en IR.65 niet. Er werd dus niet van het oorspronkelijke landingsschema afgeweken, en in dat schema stond IR.72 op de rol na IR.16, II./FJR2 (min 2 cie's) en divisietroepen.
» Deze reactie is geplaatst op 29 april 2009 01:16
» Dit onderwerp is gesloten
2554