Onderwerp: Embleem ID 227
» Dit onderwerp is gesloten
|
2.978 keer gelezen 4 reacties |
Categorie: Slag om de Grebbeberg en Betuwestelling / Bewapening en legerzaken |
Een veteraan van de 227.ID liet me stukken zien die men op de schouderstukken kon schuiven met daarop een ster erop. Dit was volgens hem het embleem van de 227.
Werden deze sterren ook gedragen tijdens de aanval op de Grebbenberg? Zo ja, door de hele divisie?
Overigens zij hij ook dat de Nederlanders markeringen in de bomen hadden gehangen waardoor ze de afstanden in konden schatten. Weet iemand hier meer van? » Dit bericht is geplaatst op 10 februari 2005 03:01 |
|
|
|
Het embleem van 227.ID was inderdaad een ster (zie link)
http://www.id227.de./dokumente_pics/neuerOrdner/stern_weiss_small.jpg
Het is heel goed mogelijk dat de Nederlanders markeringen aan bomen hingen. Voor met name mitrailleurvuur is het voor de schutter van belang de afstand van wapenpunt tot doel accuraat te weten of te kunnen schatten. Hierdoor kan de juiste vizierinstelling worden gekozen. Het was beslist niet ongebruikelijk hiervoor markeringen in het veld uit te zetten.
Overigens was de 207.ID de divisie die de Grebbeberg aanviel (met de SS standarte Der Fuhrer) en was het de 227.ID (versterkt met de Leibstandarte Adolf Hitler) die bij Amersfoort moest aanvallen. De 227.ID is dus niet op de Grebbeberg geweest. » Deze reactie is geplaatst op 10 februari 2005 03:35 |
|
|
|
Hallo,
die Sterne wurden im Feldzug gegen Holland(Niederlande) nicht getragen. Sie kamen erst mit Generalleutnant Friedrich von Scotti in die Division 1941. Als Erkennungszeichen.
B. Naumann
www.id227.de » Deze reactie is geplaatst op 24 februari 2005 21:58 |
|
|
|
und noch etwas.
ja sie wurden von alle Divisionsangehörigen- mit ausnahme der offiziere getragen. in verschiedenen Farben für die waffengattungen. » Deze reactie is geplaatst op 24 februari 2005 22:00 |
|
|
|
De 227.ID Division viel aan bij Scherpenzeel onder het bevel van Zickwolf.
Amersfoort werd gezien als zwaar verdedigd en bevelhebber Zickwolf viel toen de Grebbelinie aan via Scherpenzeel(Wat overigeens een fiasco werd). » Deze reactie is geplaatst op 9 april 2005 23:28 |
|
|
» Dit onderwerp is gesloten