» Dit bericht is geplaatst op 17 maart 2006 23:24 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 849
|
Bert-Jan,
Dit is een bekende foto die o.a. voorkomt in het boek Unser Kampf in Holland, Belgien, Flandern en wel op blz. 49. Volgens mij betreft het hier een pers/propagandafoto of iets dergelijks want ik heb de foto in meerdere (Duitse) boeken teruggevonden. Ik meen dat er op datzelfde punt nog een foto is gemaakt, alleen dan vanaf het dak van de kazemat in de richting van de 2 militairen. Zeker niet gemaakt op de Grebbeberg, lijkt mij eerder bij de Peel-Raamstelling?
Groet, » Deze reactie is geplaatst op 18 maart 2006 07:23 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
|
Vlak voor de Peel-Raamstelling liep over een vrij grote breedte het z.g Defensiekanaal.
Kazemat 533 lag aan het Defensiekanaal bij MILL.
Ik weet niet 100% zeker dat op de foto om deze kazemat gaat, maar het lijkt mogelijk.
De meeste van deze kazematten in bedoelde sector liggen er trouwens nog steeds. » Deze reactie is geplaatst op 18 maart 2006 15:20 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
|
Kazemat 533 is door Duitse patrouilles die aan de zuidkant uit de pantsertrein kwamen met handgranaten overmeesterd in de vroege morgen van de 10e mei. Hij lag ( en ligt? ) niet van ver de spoorlijn.
Wat me enigsins dwars zit is dat de kazemat op de foto schijnt te zijn ingebouwd in een dijk, ik herinner me zo'n situatie niet.
Maar misschien interpreteer ik de foto verkeerd. » Deze reactie is geplaatst op 18 maart 2006 15:43 |
|
|
|
Bert-jan,
Ik sluit me bij dhr. Bol aan, het is een bekende foto waarvan jij (je copyright???) zeker de rechten niet bezit, die zijn namelijk in het bezit van (de erven van) F.Brudmann verlag A.G. uit München. Dat de foto in Nederland gemaakt moet zijn is wel zeker. Het type kazemat en de Lewis zijn weggevertjes.
Het gaat hier inderdaad om een kazemat op de Peel-Raamstelling. Een van de in totaal 46 "flankerende" betonkazematten van het type B gebouwd in 1939. Daarnaast waren er in totaal 245 "stekelvarkens" oftewel stelling type S en 79 gietstalen kazematten oftewel type G. Dit in combinatie met een nogal euforisch omschreven sloot (Tankgracht) moest voldoende zijn.
Over de oorlogshandelingen op de Peel-raamstelling:
Nu hadden de geniale Nederlandse strategen tegen beter weten helemaal door dat je ook vrij gemakkelijk om een fortificatie heen kunt wandelen, maar daar had men wel een oplossing voor in de vorm van mijnen, prikkeldraad en motorhuzaren. En om het o zo moderne en vernieuwende karakter van de strategie van de Duitsers eventjes fijn te benadrukken, waren de Duitsers zo vriendelijk om een pantsertrein door de stelling te proppen. Een typische "moderne" aanpak dus die immers in de Franco-Pruisische oorlog ook al zo bruikbaar bleek. Met overduidelijk resultaat: Trein opgeblazen en ontspoord, er ontstond een vuurgevecht tussen de Duitsers en de Nederlanders waarbij uiteindelijk de veldstukken (uit het jaar 1880!) de Duitsers onmiskenbaar duidelijk maakten dat ze ongewenste vreemdelingen waren. Wat artilleristen en bewapend keukenpersoneel maakten het klusje af.
Een aantal veroverde kazematten werden heroverd door een eskadron motorhuzaren die en passant ook nog even een verkenningseenheid verjoegen.
Duits PAK vuur en een aanval door duikbommenwerpers gevolgd door zware artillerie maakten dat de stelling onhoudbaar werd. De pogingen van de Duitsers de stelling te stormen werden tot halverwege de avond gestuit en plaatselijk tot de volgende dag, uiteindelijk bleken overmacht, gebrek aan munitie en het uitblijven van luchtsteun fataal.
De bevelvoerende NL commandant [Territoriaal Commandant], kolonel L.J. Schmidt, gaf in de nacht (10/11 mei) de order terug te vallen op de Zuid-Willemsvaart. Een aantal kazematten bleven bemand en sommige bezettingen hebben tot ver op de 11de mei doorgevochten. Hierdoor ontstond bij de Duitsers de indruk dat de gehele 3de legergroep verslagen was die zich echter al had gehergroepeerd op de Waal-Lingestelling. Op deze wijze gaf men met goed gevolg gehoor aan de staande order de vijand zo lang mogelijk terug te houden opdat de Vesting Holland gesloten kon worden.
Het handelen van de Nederlandse krijgsmacht is ook hier weer wederkerend bewijs dat de "ouwe verroeste geweren en slecht getrainde niet gemotiveerde en zelfs defaitistische Nederlandse soldaten"-these domweg klinkklare onzin is. Ondanks alle tekortkomingen in bewapening, waar ieder beschaafd land zich mee geconfronteerd ziet tegen een op oorlog broedende vijand, is het handelen veel eerder een toonbeeld van bloedstollende dapperheid en plichtsbesef. Dat mag wel eens wat vaker gezegd worden, en daarom dit betoog.
de zeepkist is weer vacant,
groet. » Deze reactie is geplaatst op 18 maart 2006 16:42 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
|
Beste Bert - Jan
Ik denk dat onderstaande reacties samen wel duidelijk maken om welke kazemat het gaat: 533 vlak bij de spoorlijn over het defensiekanaal bij Mill.
In het Stafwerk, deel Brabant/Noord-Limburg staat een foto waarop je de ligging ten opzichte van de spoorlijn precies kunt zien.
Ik zal hem dit weekend scannen en opsturen.
En heer Buter, de zeepkist blijft beschikbaar.
Goed pleidooi voor een goede zaak. » Deze reactie is geplaatst op 18 maart 2006 17:32 |
|
|
|
misschien een domme vraag, op de voorgrond van de foto liggen een paar blikken,
heeft iemand enig idee wat dit voor dingen zijn?? » Deze reactie is geplaatst op 19 maart 2006 23:28 |
|
|
|
Kazemat 533 heeft weliswaar een flankerende functie gehad maar is toch een S kazemat en geen type B kazemat.
Het defensiekanaal werd verdedigd door een voorposten lijn die bestond uit een dunne lijn van kazematten liefst in een linie dijk (maar bij Mill bv voor het groot gedeelte niet), direct daarachter enkele flankerende B kazematten die doorgedrongen soldaten de toegang konden bemoeilijken. Vervolgens op enkele honderden meters afstand daarachter de hoofdweerstandlijn bestaande uit een stelsel van loopgraven.
De spoorlijn doorkruiste het defensie kanaal tezamen met de daarnaast lopende sloot die op de foto te zien is.
Kazemat 533 is in de wand van de sloot gebouwd achter de kazematlijn om penetratie via de sloot te verhinderen en ligt dus een stuk dieper dan de overige kazematten langs het defensie kanaal en met de rug naar de vijand toe maar daar lag de spoordijk weer voor zodat direct vijandelijk vuur niet de deuropening kon bestrijken. De doorgebroken en ontspoorde pantser trein bezetting heeft het westelijke schietgat van 533 beschadigd (een S kazemat heeft drie schietgaten, een B kazemat slechts een en altijd voor een zware mitrailleur)
De bussen op de voorgrond zijn gasmasker vullingen die zo te zien nog op het gasmasker zijn aangesloten. Dezelfde vullingen konden ook gebruikt worden in de luchtverversing aggregraten in de kazemat (indien aanwezig). De rook ontwikkeling van de munitie maakte een gasmasker of een aggregaat of beide noodzakelijk.
De doorbraak van de pantser trein bij Mill was een verrassing door het verradelijk nemen van de Maasbrug bij Gennep. De trein is echter niet opgeblazen maar ontspoord bij het terug rijden van een station achter de stelling waar de infanterie werd uitgeladen. De dubbele rij asperges waren toen nm wel geplaatst. De Peel Raam stelling zou niet meer op bevel van Winkelman hardnekkig verdedigd worden maar slechts door de kazemat linie om de terugtocht van het 3e legerkorps te dekken en deze achtergebleven soldaten hebben hun huid inderdaad duur verdedigd. Niet mag vergeten worden dat de spoortrein niet meer in staat was om te communiceren met het hoofdkwartier. De Duitsers wisten dus niet dat er tijdelijk een flink gat was in de verdediging ter hoogte van de spoorlijn en hebben de hoofdaanval veel noordelijker ingezet waardoor de uiteindelijke doorbraak veel later plaats vond dan nodig geweest was.
Kijk voor verdere details op http://home.hetnet.nl/~mill1940/» Deze reactie is geplaatst op 20 maart 2006 11:18 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.111
|
Epi - was het niet zo dat het spoor opgeblazen werd? Volgens mij hebben de NL nadat de trein gepasseerd was richting westen, een drietal landmijnen opgegraven en onder het spoor gelegd. Toen dit detoneerde ontspoorde de trein daardoor. Althans dat was de aanleiding tot de ontsporing meen ik. » Deze reactie is geplaatst op 20 maart 2006 11:24 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
|
Zo als Allert het stelt herinner ik het mij ook.
Aan de andere kant staat bij een foto op blz. 206 uit het Stafwerk Brabnt/Noord-Limburg, die zowel de betreffende kazemat als de ontspoordetrein laat zien, als onderschrift: " Op de voorgrond de aspergeversperring die het deraillement veroorzaakte."
Trouwens: ik zie ik al. In de tekst van het Stafwerk staat dat zowel een aantal reeds geactiveerde landmijnen zijn opgegraven en onder de rails gelegd ( in de tijd dat de pantsertrein de troepen uitlaadde bij de halte Zeeland ) als OOK beide aspergeversperringen alsnog op de spoorrails waren aangebracht.
Kortom: zowel het een als het ander heeft meegespeeld. » Deze reactie is geplaatst op 20 maart 2006 13:02 |
|
|
|
De landmijnen werden waarschijnlijk gelegd voor de dubbele asperge versperring (Bronges blijft hier ook vaag en zegt nabij de kruising van defensiekanaal en spoorbaan) aan de oostzijde dus. De asperges staan met de hoge kant naar het oosten zowel de voorste (voor het defensiekanaal) als de achterste (achter het defensiekanaal).
De pantsertrein kwam van het plaatsje Zeeland waar gerangeerd kon worden en reed dus van west naar oost achterop de schuin staande asperge versperring en werd daardoor als het ware uit de rails getild ter hoogte van kazemat 533.
Het lijkt mij niet logisch dat de landmijnen achter de stelling onder de rails zouden zijn gelegd. Die pantsertrein is voorbij en komt niet meer terug en wil je een explosie zo dicht bij een kazemat die ook nog eens onder de vallende pantser trein zou kunnen komen te liggen. Verder zijn landmijnen in de stelling zelf geen verstandig idee dus het lijkt mij dat ze voor de stelling en voor de eerste asperge rij zijn gelegd. Verder weet k niet of het anti personeels of anti voertuig mijnen zijn geweest. Waarschijnlijk anti voertuig want reeds op scherp gestelde anti personeel mijn opgraven is gevaarlijker dan een anti voertuig mijn met een hogere druk en ook waarom zou je zoveel risico lopen om een zwakke mijn onder de rails leggen. Het lijkt op paniek voetbal wellicht konden de asperges niet meteen gesteld worden alhoewel dat zo simpel was dat ik mij dat ook niet echt voorstellen kan.
Ik kan Ludwig nog wel eens bellen die weet het wellicht. » Deze reactie is geplaatst op 20 maart 2006 18:13 |
|
|
|
» Deze reactie is geplaatst op 22 maart 2006 13:23 |
|
|