|
Gelet op het feit dat niemand het doet, zal ik maar even een reactie voor Thomas plaatsen.
De aangehaalde spelen Thomas, zijn zoals het spel waaraan ik verslaafd ben: Combat Mission (www.battlefront.com)Dit betreffen taktische spelen, dus niet het genre shooter, waarbij je als een malloot door het beeldscherm rent en alles wat er maar als vijand uitziet wegmaait. Da's voor kleine kindjes die net de teletubbies ontgroeid zijn. De aangehaalde spelen betreffen taktische spelen. In het spel is het over het algemeen de bedoeling om gebeurtenissen uit het verleden na te bootsen, maar je kan ook je fantasie de vrije loop laten gaan. Waar het resumerend op neer komt is dat de compueter zijn eigen "hersens" heeft,waarin alle data van de toestand van de soldaten, de bepansering van de voetuig, het caliber van de munitie, de hoek waarin een granaat de bepantsering raakt, de reactie van de troepen op inkomend vuur etc. etc. Aan de hand daarvan kun je dus of tegen de computer spelen, of tegen een andere speler (online, via email, etc.). Het komt er dus op neer dat een kaart gemaakt wordt van laten we zeggen de Grebbeberg en omgeving. Vervolgens worden aan de hand van bijv. deze website, de boeken van dhr. Brongers, duitse website's en boeken, etc. de juiste stelling en troepenformatie's aangebracht op het "speelveld", en kan het "spel" dus beginnen. In het voorbeeld Grebbeberg zou je dus de Duitsers kunnen spelen en aan de hand van de informatie op deze website beschikbaar de aanval precies zoals de Duitsers het deden kunnen doen. daarbij stuur je dus zelf alles aan, tot en met elk voertuig en de kleine gevechtsgroep, en zul je deze dus van dekking naar dekking, onder de juiste vuursteun etc. naar de Hollandse verdediging moeten voeren en deze overlopen, uitschakelen.
De uitdaging ligt erin dat je tegenspeler (zij het de computer, zij het Carlos uit Bogota of Kees uit Appingendam) zijn troepen ook aanstuurd. En heel anders zal reageren op jou troepenbewegingen dan destijds gebeurde.
Op dit moment speel ik een testscenario van Dordrecht. Ik heb middels o.a. de boeken van Dhr. Brongers, een aantal bezoekjes aan het NMIH in Den Haag, duitse verslagen en boeken, www.dordtopenstadt.nl e.d. de benodigde info verzameld, een plattegrond van Dordrecht 1940 nagemaakt, en daarop de eerste troepen neergezet.(In de spelen zijn geen Nederlandse troepen aanwezig, je zal dus per spel moeten uitwijken naar soortgelijke troepen met soortgelijke bewapening. In mijn geval werden dat de Roemenen, een Amerikaan maakte Hollandse uniformen en vlaggen waarmee de Roemeense overschreven werden in het programma; zit je alleen met Hollandse soldaten die je Roemeens hoort praten). Vervolgens moet je zorgen dat op de juiste momenten de versterkingen aan beide zijden binnenkomen, je briefing aan het begin van het spel moet de NL- of Duitse speler duidelijk maken wat er van hem verwacht wordt. En dan dus spelen maar. De uitkomst van toen is algemeen bekend, kijken of we er nu (middels de computer) een ander draai aan kunnen geven.
Op www.battlefront.com zult u in het forum zien dat de meeste spelers van dit taktische spel zich veelvuldig bezig houden met discussie's aangaande taktiek tot en met welke kaliber in welke omstandigheid nu beter was. Omdat dat soort zaken dus bepalend kan zijn. Ik zou zeggen, kijk eens rond in het forum, surf eens op het internet en zoek eens naar goede strategische spelen. Op elk forum worden die ook besproken(je zult zien dat spelen afgerekend worden op hele kleine details betreffende dikte van bepansering, verkeerd gebruik van munitie, voertuigen beschikbaar op plaatsen of tijden wat historisch niet klopt) en je krijgt dan snel een beeld van - welk spel is een domme shooter, - welke spel lijkt op een taktisch spel maar voldoet niet en - welk spel is een eerste klas taktisch spel.
Overigens: Bij vele taktische spelen zult u zien dat de gebruikte voertuigen en uniformen etc. middels tekenprogramma's bewerkt kunnen worden. Zo zult u dan ook zien dat bij de meeste spelen deze bewerkte, en historisch nog correctere uniformen, voertuigen, huizen, wegen, bomen, sneeuw, etc.(genaamd Mod's) gemaakt worden door spelers en gratis te downloaden zijn. Alle swordt dus gedaan het spel historisch zou correct mogelijk te krijgen.
Dit dus even heel kort. Succes. » Deze reactie is geplaatst op 25 juli 2007 14:17 |