Discussiegroep
Onderwerp: Blenheim IF, 604 Squadron RAF, 10/05/1940, Scheveningen-strand
|
3.519 keer gelezen 4 reacties |
Categorie: Overig Mei 1940 |
Heeft iemand enig idee wie de bemanningsleden waren van dit toestel?:
Type: Bristol Blenheim IF
Serial number: L1517, NG-?
Operation: Escort for No. 110 Squadron to Ockenburg
Lost: 10/05/1940
Crew: ?
Took off from Northolt. Forced-landed on beach at Scheveningen damaged by flak, at 17.30 hrs. Aircraft abandoned.
Bron: Peter D. Cornwell, The Battle of France, Then and Now, 2008
http://www.epibreren.com/ww2/raf/604_squadron.html» Dit bericht is geplaatst op 10 april 2008 16:38 |
|
|
|
Bart,
Uit het, sinds 29 maart 2008 door de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945
(SGLO) uitgegeven, "Verliesregister 1939-1945" op pagina 22, de volgende informatie:
Volgnummer: T094
Datum: 10-05-1940
Tijd: 17.45
Plaats van verlies/crash: Wassenaar (in de duinen)
Vliegtuigtype: Blenheim IF
Serial/werknr.: L1517
Eenheid: 604 Squadron
(1ste) vlieger: F/O I.K.S. Joll
Alle gegevens van de bemanning zijn bekend.
Tot zover de info voorkomend in het verliesregister.
Mogelijk is via de coördinator van het verliesregister, Bas Maathuis, de volledige bemanningslijst en eventuele andere bijzonderheden te verkrijgen.
Het e-mail adres van Bas Maathuis zal via prive e-mail worden verzonden.
Mvg, André Reijniers » Deze reactie is geplaatst op 10 april 2008 21:04 |
|
|
|
Hallo André,
Wat ik me afvraag is of de meer bekend is van de exacte crash-locatie en wijze. Volgens de SGLO was dit een crash in de duinen bij Wassenaar, volgens Peter Cornwell een noodlanding op het strand bij Scheveningen.
Omdat de bemanningsleden (F/O. I. Joll en LAC. J. Pickford) het overleefd hebben ben ik geneigd meer in de versie van Cornwell te geloven. Want een crash in de duinen zonder kleerscheuren te overleven lijkt me vrij onvoorstelbaar.
Maar goed: ik was er niet bij.
Groeten,
Bart » Deze reactie is geplaatst op 11 april 2008 12:43 |
|
|
|
Bart, en anderen
Ja er zit natuurlijk verschil in, een noodlanding op het strand en dan gewoon uitstappen, of een crash in de duinen met alle gevolgen van dien.
Hoe is men uit de kist gekomen, wandelend of gesprongen met de
parachute?
In het boek: "Wassenaar in de Tweede Wereldoorlog" E.R. Hazenberg e.a.
(1995)is op pagina 149 te lezen:
....Een Blenheim van de RAF vuurde met zijn boordwapens op de op het Wassenaarse strand gelande Junkers. Tijdens deze actie werd de Blenheim L1517 door Duitse jagers beschoten en moest deze een noodlanding maken in de zeereep ten noorden van het Wassenaarse Slag. De driekoppige bemanning bleef ongedeerd en ontkwam tijdig naar Engeland ....
Bovenstaande info geeft ook geen al te duidelijk beeld. Het lijkt mij wel dat Scheveningen als crash locatie steeds meer uit de richting komt te liggen. Misschien dat het SGLO archief m.b.t. volgnummer T094 meer informatie geeft over deze crash locatie en omstandigheden.
Groet,
André » Deze reactie is geplaatst op 11 april 2008 16:44 |
|
|
|
Op een andere pagina (pag 503) van het reeds genoemde boek 'Wassenaar in de Tweede Wereldoorlog' vindt men een foto van het wrak van de Blenheim L1517, waarop duidelijk is te zien dat het toestel niet op het strand, doch in de duinen neerkwam. De foto is genomen door de heer L.J. Westgeest te Wassenaar. Op pag 502 is voorts vermeld dat de Acting Pilot Officer Ian Kenneth Sefton Joll en Leading Aircraftman James Thomas Pickford ongedeerd konden ontsnappen en tenslotte op hun basis in Engeland terugkeerden. In een bijbehorende noot wordt gesteld: Afschrift van een brief van het Ministery of Defence te Londen aan de Air Force History Section in Den Haag, 10 augustus 1993 (archief Stichting Wassenaar '40-'45. » Deze reactie is geplaatst op 20 april 2008 09:32 |
|
|
2554