Er zijn bij mijn weten voor de Duitse inval bij Wilton alleen revisies gepleegd aan pantserwagens. En verder zijn er – naar verluid – drie stuks van een onbekend prototype gebouwd, waarvan er een het einde van de oorlog in Duitse dienst heeft gehaald.
Drie zeer oude Morris pantserwagens van de huzaren (Buffel, de Bison en de Wisent) werden (vermoedelijk in licentie) gebouwd bij de Hembrug/AI, en gereviseerd bij Wilton begin jaren dertig. Voor zover ik weet waren deze wagens echter in de meidagen gewoon in Nederland en ingedeeld bij de huzaren van het veldleger.
Foto’s van deze pantserwagens zijn te zien op
http://www.sytzama.nl/ , onder het kopje “meidagen 1940”. Overigens werden deze wagens in 1936 nog “pantserwielvoertuigen” genoemd …
De Duitsers hebben naar ik meen in de oorlog pantserwagens laten bouwen en/of aanpassen bij Wilton Feijenoord. Wilton werkte al na enkele dagen van de bezetting mee met de Duitsers.
De eind jaren dertig in Nederland verder in productie zijnde pantserwagen is de M.39. Dit was een DAF versie van de M.36/M.38 LandVerk pantserwagen uit Zweden, met een verbeterde wielophanging, een compactere motor en een kleiner silhouet. Deze voor die tijd zeer goede wagen was al deels uitgeleverd op 10 mei, echter nog zonder kanonnen. De Duitsers hebben de niet vernielde M.39’s uit het veld, en de wagens in aanbouw, in hun gelederen opgenomen en hiermee tot 1942 gevochten. De wagens waren tussendoor gemoderniseerd.
Voorts meldde “Anton Zweistra” op het forum ooit eerder dat er in 1934 drie zeswielige op Krupp onderstel gebouwde pantservoertuigen door Wilton Feyenoord zijn geproduceerd waarvan 1 in Brazilië zou zijn terecht gekomen en 2 voor het KNIL bestemd waren. In Indië zouden ze niet zijn aangekomen, en 1 van de wagens zou later – na de oorlog – bij de Reichtag zijn aangetroffen. Het zou als commandovoertuig zijn gebruikt.
Het is overigens heel goed mogelijk dat u op andere pantserwagens duidt. Dit is echter het enige wat ik u kan melden.