(redactie)
Totaal berichten: 2.294
|
Reconstructie inzet 11e comp. PAG van 10 mei - 14 mei 1940.
Bovenstaande is globaal goed gelukt, in details hier en daar iets minder. Zo is er wel eens een stuk ( geschut ) " zoek " en is niet eteeds duidelijk waar de commandant ( reserve - kapitein Van Prehn, om wie het vooral gaat ) zich precies bevindt. Waar dat wel duidelijk is, wordt het positief vermeld.
Tenslotte was het niet doenlijk elke activiteit in een ( eigenlijk nodig ) groter kader te plaatsen. Op een aantal plaatsen is dat trouwens wel gedaan.
Deze reconstructie wordt " afgedrukt " in 2 gedeelten, dit is het eerste.
------------.
In verband met de ontwikkelingen in Rotterdam en op het Eiland van Dordrecht op 10 mei werd om 13.00 bevel gegeven ( o.a ) een aantal eenheden van 11 RI ( waaronder de 11e comp.Pag met uitzondering van de 1e sectie, dus 2 secties met 4 stukken ) te verplaatsen van Leersum naar in eerste instantie Gouda, waar men nieuwe orders zou ontvangen.
Door allerlei oorzaken ( zoals het ontbreken van voldoende laadgoten ) nam het inladen zo'n 3,5 uur in beslag. Via Zeist, Utrecht, Veldhuizen, Montfoort en Oudewater bereikte men Gouda rond 22.30 uur op 10 mei. De 11e comp.Pag had zijn plaats betrekkelijk voorin de met groen gecamoufleerde colonne van ruim 100 vrachtauto's.
Om 24.00 verliet men Gouda weer op weg naar Rotterdam.
11 mei.
Na een moeilijke reis ( gedoofde lichten, veel " hindernisauto's " op de weg ) werd Rotterdam rond 1.30 uur bereikt.
Aldaar aangekomen kreeg men opdracht en deel van het Maasfront te bezetten.
Het vinden van de juiste plaatsen was niet makkelijk, gezien de verduisterde stad en de onbekendheid ter plaatse.
Van de 11e comp.Pag werd de 2e sectie inderdaad aan het Maasfront geplaatst, samen met andere onderdelen van 11 RI. Een stuk had daarbij stelling moeten nemen op de Boompjes om de Willemsbrug onder vuur te nemen, maar kon deze plaats door vijandelijk vuur niet bereiken. Daarom ging men in stelling bij de Gedempte Glashaven, waarvan men door de Reederijstraat vuur kon uitbrengen op het Noordereiland. Het 2e stuk werd geplaatst bij de meest zuidelijke brug over de Leuvehaven. De andere ( 3e ) sectie ( onder bevel van " een " reserve - kapitein, dat moet dus Van Prehn zijn )kwam in reserve bij het Beursstation, gedekt opgesteld onder het viaduct.
Later in de morgen van de 11e mei werd het stuk Pag bij de Leuvehaven getroffen door mortiervuur en trok men terug naar de Witte de Withstraat. Het andere stuk ( Gedempte Glashaven ) lostte enkele schoten op een aan het Noordereiland gemeerd Zweeds scheepje, dat men er van verdacht een Duiyts hulpschip te zijn. Ook dit stuk kwam onder mortiervuur en werd daarop teruggetrokken naar de andere ( 3e ) sectie, die in reserve bij het Beursstation lag.
Op een weer later ( niet precies aangegeven ) tijdstip die dag werden alle 4 stukken Pag ( 2 secties ) weer ingezet bij de brug in de Reederijstraat waar opnieuw het Zweedse schip onder vuur werd genomen, waar men bewegingen van Duitse troepen had geconstateerd. Nadat de opdracht was uitgevoerd verzamelden de 2 secties zich in de Witte de Withstraat, waar de compganiescommandant ( Van Prehn ) zich bij hen voegde. De 2e sectie werd vervolgens ingezet ter ondersteuning van een poging om zich meester te maken van een aantal huizen op de Boompjes en het Bolwerk ( uitgevoerd door eenheden van IV - 10 RI en III - 11 RI ), maar kwam te laat vanwege beschieting onderweg.
Bij deze sectie bevond zich kapitein Van Prehn, die zich op zijn terugtocht naar de commandopost van de commandant 11 RI ( dit was zijn eigen regimentscommandant, die inmiddels ook infanteriecommandant was Rotterdam was geworden / ik heb sterk de indruk dat zich hier ook de commandopost van Van Prehn zelf bevond ) in Hotel Atlanta wegens de toenemnde onveiligheid in Rotterdam deed vergezellen door een patrouille mariniers. De 2e sectie trok zich ook terug op deze commandopost.
Meer specifiek nieuws over de 11e mei mbt de 11e comp.Pag is er niet.
Samenvatting laatste 3 dagen is klaar en volgt spoedig. » Deze reactie is geplaatst op 23 maart 2005 15:29 |