|
Tom, bij Zoelen is verder geen Ju-52 neergehaald. Wel is bij Zaltbommel een toestel Ju-52 neergestort waarbij ook vrijwel de gehele bemanning en vracht omkwamen. Een man van de bemanning overlijdt later, en 13 man aan boord van de 1/PiBtl22 (pioniere) komen om. De kans dat dit toestel door je opa is bedoeld is verwaarloosbaar. Een andere Ju-52 stort neer bij Zaltbommel, maar hiervan wordt de bemanning gevangen genomen.
Voorts is de kans niet zo groot dat 33RI het toestel daadwerkelijk neerhaalde. Dit soort claims van de infanterie zijn wijd verbreid. Ze ontstonden vaak omdat al aangeschoten toestellen, of toestellen op zoek naar een geschikt noodlaningsgebied, door hen werden beschoten en dan dus inderdaad neerkwamen. Feitelijk was de daarvoor geleden schade vaak de reden. Echter - de dichtbij gelegen onderdelen, soms gewoon alleen maar uitgerust met geweren, claimden er levendig op los. Begrijpelijke praktijk, maar in dit geval is de kans ook niet zo groot dat het toestel door de infanterie is neergeschoten, maar door of de drie luchtafweer onderdelen rond Leeuwen en Druten, of de twee rond Drumpt. Met name de eerste drie onderdelen namen vele toestellen voor hun rekening op 10 mei, in het bijzonder 156 Bt LuA.
Om je voorts aan te geven dat een onderdeel dat bij Zoelen ligt vermoedelijk geen toestel neerschiet dat daadwerkelijk bij Zoelen neerstort, is het goed aan te geven dat de Duitsers op 10 mei in de morgen een hoogte aanhielden van 1,200-2,000 meter, en na 1000 uur 2,200 meter of hoger. Alleen een toestel dat laag vliegt, beneden de 1,250 meter, is normaliter door zMG's effectief te beschieten. Het toestel zal zeker op die hoogte hebben gevlogen in oorspronkelijke formatie. Aangezien het toestel ongeveer 225 km/u vloog, vliegt het per minuut zo'n kleine 4 km. Gezien het feit dat MG vuur over het algemeen lichte schade veroorzaakt (lekkage aan vitale leidingen / motoruitval / verwonding-dood vlieger(s)) zal het vliegtuig niet ineens naar beneden zijn gekomen. De kans dat het toestel van een hoogte van 1-1.5 km pardoes omlaag valt is klein. Er is dus een redelijke kans dat het toestel tussen de 5-10 km eerder (oostelijker) geraakt is, en niet bij Zoelen zelf. Voorts is het mogelijk dat de piloten zelf een noodlandingsterrein zochten, en dit bij Zoelen deden.
In elk geval is niet na te gaan wie dit toestel neerschoot. In de praktijk is de kans niet groot dat dit door een zMG van een MC gebeurde. De kans is dus het grootste dat het bewuste toestel door Nederlandse luchtafweer eenheden is aangeschoten en hierdoor is neergestort. » Deze reactie is geplaatst op 17 mei 2005 13:15 |