Discussiegroep

Onderwerp: Motoren

Totaal berichten: 134
7.658 keer gelezen
12 reacties
Categorie: Overig Mei 1940
Ik vroeg me eens af wat voor motoren/zijspannen etc. er zoal eigenlijk in dienst waren in de meidagen. is er iemand die daar een tipje over kan oplichten?
groeten,
Edwin Hoogschagen
» Dit bericht is geplaatst op 24 juni 2005 11:08
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
De regimenten Huzaren - motorrijder beschikten o.a over de volgende zijspancombinaties: BMW R.12, BSA G.14 en FNM.12

Schitterende foto's hiervan staan in het boek " De regimenten Huzaren - Motorrijder " van Drs. J.A BOM ( uitgave van de Stichting Museum Nederlandse Cavalerie te Amersfoort, op het moment NIET verkrijgbaar ).

Als u wilt ben ik wel bereid een aantal bladzijden met afbeeldingen te scannen en op te sturen. Laat maar weten.
» Deze reactie is geplaatst op 24 juni 2005 12:17
Totaal berichten: 31
Er is een onderscheid aan te brengen tussen motorrijwielen gevorderd bij mobilisatie en motorrijwielen die door de landmacht waren aangekocht.

In de categorie gevorderde motorrijwielen geldt min of meer 'anything goes', alhoewel volgens de mobilisatie-instructies de volgende merken in aanmerking kwamen voor vordering: Indian, Harley-Davidson, Douglas, Gilette, FN, Sarolea, Ariel, BSA, Eysink, Excelsior, Simplex, Triumph. Maar ook motoren van andere merken werden wel gevorderd, zoals bv. DKW's en Nortons.

In de categorie aangekochte motoren is er ook enige variatie aanwezig. Onder meer waren er de Harley-Davidson W (750 cc), BMW R61 (600 cc), BMW R12 (750 cc), BSA M21 (600 cc), BSA G14 (1000 cc). Van de BMW R12 en BSA G14 waren ook zijspanmotoren aanwezig, met diverse typen zijspan. Verder o.m. oude Eysinks,
BSA's 500 cc, BMW's 350 cc, Triumphs 600 cc, FN 350 cc, Douglas (verouderd). In 1940 nog bestellingen voor o.m. DKW NZ350, Zündapp KS600, DKW NZ500 (ik weet niet of en wat er hier nog van daadwerkelijk geleverd is).

(bron diverse documenten Nationaal Archief)

Op internet staan links en rechts wel een paar foto's, indien gewenst kan ik wel wat links plaatsen.
» Deze reactie is geplaatst op 24 juni 2005 15:21
Allert Goossens
Gevorderd, maar ook vaak vrijwillig meegebracht. Voor eigen motor (en paard!) gold dat een vergoeding voor gebruik en afschrijving werd betaald. Die overtrof vaak de werkelijke kosten of waren tenminste gelijk aan eigenlijke kosten. Zodoende kon de eigenaar c.q. bereider prive gratis rijden. Het was de manier van onze defensie om goedkoop uitbreiding te vinden. Geen eigen aanschaf, maar bekostiging van particulier gebruik in werktijd ...

Het is volgens mij zo dat niemand schadeloos is gesteld voor verloren gegane paarden en motoren (en soms zelfs vrijwillig ingezette auto's en vrachtwagens) na of tijdens mei 1940.
» Deze reactie is geplaatst op 24 juni 2005 16:48
Totaal berichten: 18
Heren Peters en Groenman, Ik zou het enorm waarderen wat afbeeldingen te ontvangen! hiervoor kunt u me mailen naar edwinhoogschagen@gmail.com.
bij voorbaat dank,
Edwin Hoogschagen
» Deze reactie is geplaatst op 27 juni 2005 14:14
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
Ik heb er inmiddels ( via een ander e-mailadres ) een aantal opgestuurd.
» Deze reactie is geplaatst op 27 juni 2005 16:05
Totaal berichten: 17
Ik weet dat mijn oom J.P.Albach (die sneuvelde in Dordrecht) eind april 1940 een motor heeft gekocht van het merk Hulsman. Ik denk dat hij die heeft gebruikt tijdens de gevechten.
» Deze reactie is geplaatst op 25 augustus 2005 10:55
Totaal berichten: 1
Mijn vader was ordonnans. Sinds 1939 dienstplichtig militair.
Hij had het voorrecht om ingedeeld te worden bij de verbindingstroepen en kreeg in het voorjaar van 1940 (rijbewijs in maart 1940) een splinternieuwe BMW tweecilinder. Ik heb daar foto's van.
Is er in gevechten vanaf geschoten, doch slechts licht gewond.
En is later in Papendrecht krijgsgevangen gemaakt.
» Deze reactie is geplaatst op 3 januari 2008 22:55
Totaal berichten: 1
hallo
ik heb een bsa m21 van 1939 op de kop getikt.
Navraag bij de engelse owners club leverde de reactie op dat de motorfiets in juni 1939 is geleverd aan het staats bedrijf der artillerie in holland .
De motor had op aanvraag van ned leger handschakeling en was met zijspan uitgerust of was gereed voor zijspangebruik.
Heeft iemand foto s of informatie over deze motorfietsen.
Alles is welkom ,bij voorbaat dank.

Wout
» Deze reactie is geplaatst op 14 mei 2008 22:03
(redactie)
Totaal berichten: 2.114
De Artillerie Inrichtingen NV was de Nederlandse defensie inkoper en het enige orgaan dat militaire bestellingen in binnen- en buitenland deed. Het vervaardige zelf ook militaire (en civiele) producten.

Er werden in het Nederlandse leger diverse type motoren gebruikt. Motoren met zijspan duidt echter vooral op de huzaren motorrijders. Gezien het feit dat er in 1939 bestelling werd gedaan bestaat de kans dat er een serie motoren is besteld die voor de pantserwagen verkenningspelotons noodzakelijk waren die in 1940 met de M.39 Pantrado pantserwagen en motorhuzaren zouden worden uitgerust.
» Deze reactie is geplaatst op 15 mei 2008 09:10
Totaal berichten: 1
Op mijn zoektocht naar het boek van de heer Drs.J.A.Bom over de regimenten Huzaren-motorrijder 1938-1940 ben ik een paar kopieen tegen gekomen. Hiervan heb ik er nog 1 te koop. Het boek is duidelijk leesbaar foto's konden echter duidelijker. Mocht iemand nog het orgineel voor mij hebben dan graag een reactie. Verder ben ik nog opzoek naar de motorkleding van de Huzaren motorrijder. Lijkt me leuk dit bij de BMW r61 te hebben. groeten, Hendri Beumer
» Deze reactie is geplaatst op 16 mei 2008 15:11
Totaal berichten: 1
Mijn vader ThEHM Greven heeft gedurende de mobilisati en oorlog BSA met schakelpook naast het been gereden in het gebied den helder tot en met rotterdam. hij was "tweede ordenance"gelegerd in een schoolgebouw. Op de tweede dag is zijn motor kapot geschoten en heeft hij tot de kapitulatie geassisteerd met paracutisten buiten gevecht te stellen bij een luchthaven, welke weet ik niet. wel weet ik dat er een nederlandse bus met troepen aan "flarden" werd geschoten door een duitse jachtvlieger op minder dan 500 meter .geen overlevenden. De eerste ordenance was naar noordbrabant gestuurd en kwam daar om.
» Deze reactie is geplaatst op 13 december 2009 17:17
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
Het gaat waarschijnlijk om het volgende voorval:
op 10 mei werd een legerbus van I - 9 RI, op weg naar Valkenburg ( dat zal dat vliegveld zijn geweest ) in de omgeving van Sassenheim ( Postbrug ) bij een Duitse luchtaanval getroffen. Daarbij kwamen 17 Nederlandse militairen om het leven. Daarnaast raakten er nog eens 13 gewond. Er waren dus nog wel overlevenden.
» Deze reactie is geplaatst op 13 december 2009 17:56

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554