Discussiegroep

Onderwerp: Mijn Oom Willem Muller

Totaal berichten: 2
4.349 keer gelezen
7 reacties
Categorie: Gezocht...
Wie kan mij iets vertellen over de toedracht van mijn Oom Willem Muller die als soldaat is omgekomen in de begindagen van mei 1940. Ik heb bij gesprekken in de familie gehoord dat hij in Dordrecht in de Benthien-kazerne was gelegerd. Hij is ook gesneuveld in de buurt van Dordrecht en ligt begraven op de Algemene Begraafplaats te Dordrecht. Ik heb een foto van de grafsteen waarop het wapen van de Nederlandse Leeuw staats, met het opschrift:
KONINKRIJK DER NEDERLANDEN
W.MULLER
SOLD.VRIJW.L.S.K.VAART.DIENST
BRONZEN KRUIS
30-8-1917
17-5-1940
Alle hints of aanwijzingen zijn welkom.
» Dit bericht is geplaatst op 22 april 2006 21:59
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
Willem MULLER heeft op 13 mei 1940 als stuurman van de sleepboot " Bona Spes II " veel moed betoond bij het uitvoeren van een transport te water naar Oud-Beijerland onder voortdurend vijandelijk vuur en ook herhaaldelijk eigen vuur van de beide oevers van de Oude Maas bij Barendrecht en Goitschalxoord. Hij is als gevolg van zijn verwondingen overleden.
( eventuele aanvullingen komen op een later tijdstip ).
» Deze reactie is geplaatst op 23 april 2006 00:41
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
De " Bona Spes II " was op weg ( samen met andere schepen ) van Puttershoek ( waar de sleepboot op 10 mei vanuit Moerdijk was aangekomen ) naar het Spui om daar te helpen met het overzetten van troepen van de z.g GROEP KIL van de Hoekse Waard naar Voorne-Putten. Met het Veer van Hekelingen alleen konden deze troepen onvoldoende snel worden overgezet.
Muller is ( volgens het Stafwerk Zuidfront Vesting Holland ) gesneuveld in de nabijheid van de brug over de Oude Maas bij Barendrecht.Zoals gezegd werd vanaf beide oevers vuur ontvangen, echter het meest vanaf de door de Duitsers bezette oever bij genoemde brug. Van de schepen, die deelnamen, bereikten tenslotte de sleepboten " Bona Spes II " en " Jan "de haven van Oud-Beijerland. De rest bleef voor de Barendrechtse brug steken.
Willem Muller verwierf posthuum, zoals al verteld, het Bronzen Kruis.
» Deze reactie is geplaatst op 23 april 2006 13:16
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
Laatste gegevens:

Muller is op de 17e mei in het hospitaal aan zijn verwondingen overleden.
Zijn sleepboot ( " Bona Spes II " ) en de andere sleepboot ( " Jan " ) hadden op het moment dat hij werd getroffen een sleep, bestaande uit enkele schepen( o.a de Mathilde ), die men bezig was weg te slepen om ze uit handen van de Duitsers te houden en ze op deze manier te beletten de Oude Maas over te steken. Het geheel was daarna bedoeld om de eigen oversteek naar Voorne-Putten ( over het Spui ) te vergemakkelijken.
De gezagvoerders van de schepen zijn later gedecoreerd met het Bronzen Kruis.
» Deze reactie is geplaatst op 23 april 2006 14:30
Jose van Houdt
Tijdens onderzoek naar mijn opa's oorlogsgeschiedenis, ben ik in bezit gekomen van een aantal verklaringen waarin ook uw oom ook wordt vermeld.
Het betreft een verklaring van de dpl. korporaal R. Vermeulen van het korps Pontonniers Veergroep 2C. Deze persoon was kapitein op de Bona SpesII. In deze verklaring verklaart hij dat stuurman-dekknecht Muller aan boord was. Verder meldt hij dat stuurman Muller beneden zat in het schip, en dat door Duitse beschietingen aan het Rhoonsche Veer Muller is getroffen. Het schip was door 120 kogels getroffen en wij konden geen zandzakken leggen voor het handle, daarom is stuurman Muller getroffen (Verklaring 460/50 Min. def.)

Gr, Jose van Houdt
» Deze reactie is geplaatst op 13 mei 2006 13:37
Totaal berichten: 1
Reinier Vermeulen was mijn broer, die in 2002 is overleden.
Hij voer in mei 1940 met onze sleepboot "Bona Spes II "
Met een sleepschip met militairen op de Oude Maas richting
het Spui. De stuurhut was beveeilgd met zandzakken behalve
aan stuurboord waar het handel voor achteruit en vooruit stond.
Als er geschoten werd nam hij een koers op zijn kompas, dat
in het dak van de stuurhut zat en voer op zijn rug liggend
op zijn koers. Daarom had hij tegen zijn stuurman Willlem Muller
gezegd : blijf jij maar onderdeks want je kunt me hier zo
toch niet helpen.
Zijn antwoord was: Ik blijf hier, want ik laat jou niet alleen Kap.
Hij bleef naast het handel liggen om eventueel toch iets te kunnen doen
Deze warme, gevoelvolle houding zou hem noodlottig worden.
Bij het aanvaren van de Barendrechtse werd er van Duitse zijde
fel op de stuurhut geschoten, waardoor er een zandzak klem tussen het
roer viel en dit blokkeerde. Mijn broer moest toen even opstaan om de zak te verweideren en een nieuwe koers te nemen, want ze waren wat uit de koers geraakt en schampten wat langs het remmingwerk van de brug.

Het vuur was mede daardoor feller geworden
en Willem zei plotseling :Kap ik ben geraakt.

Dit waren zijn laatste woorden.
» Deze reactie is geplaatst op 5 november 2006 22:01
Totaal berichten: 1
hallo ik heb de voormalige Bona Spes 2 gekocht en ben op zoek naar foto,s tekeningen en alles wat met die boot te maken had van vroeger ik zelf kom niet verder dan een paar foto,s van de thom dat is later zijn naam geworden
» Deze reactie is geplaatst op 15 september 2007 14:08
Totaal berichten: 1
Graag zou ik in contact komen met Dhr. Leendert Muller en Dhr. J. Vermeulen. Voor het schrijven van een boek ben ik op zoek naar een foto van Willem Muller. Ik hoop dat een dergelijke foto nog binnen de familiekringen bestaat.

Ik ben te mailen via mijn website op info@dordrechtindeoorlog.nl

Ik hoor het graag.
» Deze reactie is geplaatst op 8 april 2024 16:48

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Vragen over personeel beneden de rang van onderofficier zijn over het algemeen bijzonder lastig te beantwoorden omdat het Nederlandse leger geen registratie bewaard heeft gelaten van de onderdelen en hun exacte indeling. Zeker als vragen niet gepaard gaan met exacte onderdeel-nummers en/of legeringplaats is het vaak uiterst moeilijk om exacte feiten en omstandigheden terug te vinden die verwijzen naar een specifieke soldaat. Wij geven u deze boodschap bij voorbaat om teleurstelling te voorkomen. Plaats in ieder geval uw bericht, in alle gevallen doen wij ons best om informatie voor u te achterhalen. Zie ook het stappenplan.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554