Hallo ...
Hier is een link naar een foto van vliegveld Ypenburg geplaatst in Google earth.
bbs.keyhole.com/ubb/download.php?Number=1279113
Om de link to openen moet u natuurlijk eerst de laatste Google Earth instaleren.
earth.google.nl/intl/nl/
Als er iemand scans heeft van andere lucht foto's dan wil ik graag proberen die aan google earth toe te voegen.
Dit alles om een beter beeld te krijgen van de gevechten daar en de afstanden.
Groetjes.
- Marco [--at--] 3dmei40.com » Dit bericht is geplaatst op 8 januari 2009 16:27 |
|
|
|
Hallo ...
Ik heb een mooie foto gevonden van de achterkant van het stationsgebouw van Ypenburg uit 1939. Is er iemand die een goed gedetailleerde foto heeft van de voorkant van het gebouw van voor de oorlog?
Het ziet er naar uit dat er veranderingen zijn aangebracht aan de buitenkant van het gebouw bij de herbouw na de oorlog.
http://ypenburg.3dmei40.com
Overigens: hoeveel Junkers zijn er geland op het vliegveld op 10 mei 1940?
In de "De Slag om de Residentie" wordt gemeld ongeveer 14 tot 18 op pagina 51. Hoeveel bemanningsleden/troepen kon een Junker vervoeren?
In totaal hebben maar 3 bemanningsleden de aanval overleefd?
Alvast bedankt voor een reactie.
- Marco. » Deze reactie is geplaatst op 12 januari 2009 21:18 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.112
|
Een Ju-52 vervoerde 16-18 man luchtlandingstroepen of 12-14 parachutisten.
Hoeveel Ju-52 er zijn geland weet ik niet exact. Dat het er niet veel meer dan die 18 zijn is wel aannemelijk. Omdat die vrijwel allen in brand vlogen was het veld onbenaderbaar.
Hoe kom je bij 3 overlevenden onder de bemanningsleden? En bedoel je dan de Luftwaffe vliegend personeel of ook de luchtlandingstroepen?
18 Ju-52 geeft ongeveer 320 gelande LL manschappen. Daarbij nog zo'n 60 vliegend personeel. Dat was dus 380 man. Aantal doden bij Delft was 39 man inclusief parachutisten, waaronder 6 Luftwaffe vliegend personeel. Op Ypenburg zelf (!) was 119 man inclusief parachutisten. Daarvan was 12 man Luftwaffe vliegend personeel. » Deze reactie is geplaatst op 12 januari 2009 21:29 |
|
|
|
Hier zijn twee citaten ...
Pagina 49, 2004 "De Slag om de Residentie": "Slechts drie Duitsers konden zich bevrijden en werden gevangengenomen".
Pagina 51: "Zo werden ten slotte, mede met behulp van het 37 mm kanon van de pantserwagens, veertien tot achtien vliegtuigen volkomen in brand geschoten ..."
Zijn er na de capitulatie door de Duitsers (lucht)foto's genomen die een goed beeld geven waar de Junkers zijn geland? » Deze reactie is geplaatst op 12 januari 2009 23:33 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.112
|
Ach ja Marco, dat is de levendige pen van de heer Brongers die soms wat te dik schrijft.
Van dezelfde heer Brongers bestaat de wel wetenschappelijk verantwoorde inventarisatie van Duitse slachtoffers, die zeer betrouwbaar is. De gegevens daaruit heb ik hiervoor reeds opgenoemd.
Dat het gros der vliegtuigen uit de eerste en twee landingsgolf vernield dan wel in brand geschoten werd is overigens een feit. Het aantal slachtoffers - doden en gewonden - dat in die fase viel was ongehoord hoog. Duitse bronnen bevestigen dat zonder omhaal. Het gros van de Duitse Ypenburgse slachtoffers viel tijdens die fase.
Ik ken geen luchtfoto die van Ypenburg een goed beeld geeft. Het merendeel van de vliegtuigen lag echter op tweederde van de baan, waarbij het kortste eind dus voor het stationsgebouw. Daar kwamen zij ook in het kruisvuur terecht van 2 cm geschut uit Delft, zware en lichte mitrailleurs van de Grenadiers en de pantserwagens van de huzaren. » Deze reactie is geplaatst op 12 januari 2009 23:41 |
|
|
|
De link naar het bestandje op keyhole lijkt niet te werken. » Deze reactie is geplaatst op 13 januari 2009 16:48 |
|
|
|
Hallo ...
Op het moment is het hier in Montreal -33oC (zonder wind-factor).
Nu weten jullie waarom ik in de winter, in mijn vrije tijd, modellen bouw.
Ik heb een foto in mijn website gezet met een aantal vragen daarin.
Hopelijk is er nog een ooggetuige te vinden die deze vragen kan beantwoorden.
http://ypenburg.3dmei40.com/Vragen.jpg
Vooral het blokkenpatroon naast/voor het stationsgebouw zien er raadselachtig uit. Ik dacht eerst aan stapels bouwstenen (er is een foto met een M38 ingebouwd in bouwstenen), maar er zijn te veel stapels.
En ook wil ik graag weten of het bijgebouw van het stationsgebouw er in 1940 al stond?
"De link naar het bestandje op keyhole lijkt niet te werken."
Ik zal vanavond het bestand in mijn website zetten.
Vriendelijke groeten.
- Marco. » Deze reactie is geplaatst op 15 januari 2009 12:39 |
|
|
|
Beste Marco,
Inderdaad zijn de afstand waarop de foto is genomen en ook de resolutie helaas spelbrekers. Het blokkenpatroon dat je noemt is het resultaat van akelig zorgvuldig periodiek geplaatste ronde terrastafels. In de begintijd van Ypenburg deed het immers dienst als sportvliegcentrum, totdat het in de mobilisatietijd voor militaire doeleinden werd gebruikt. Vanaf het grote terras kon destijds het ruim toegestroomde publiek onder het genot van een drankje de luchtshows bekijken.
Het bijgebouw dat je noemt is voor zover mij bekend na de oorlog gebouwd.
E.e.a. is overigens prima na te zien in een boekwerkje van G.H. Kamphuis. De titel is: "Halve Eeuw Ypenburg", ISBN 90-70682-10-9. Wellicht ben je in staat dit naar je verblijfplaats te halen.
Het boek laat mogelijk interessante foto's zien. De voorkant van het gebouw is daarop zichtbaar. Helaas niet in zijn geheel en ook niet frontaal, maar wel onder een scherpe hoek en in gedeelten. Ze geven in ieder geval een beeld tot en met 14 mei. Een van de foto's laat de voorkant flink gehavend en zwart geblakerd zien zoals het er na de hevige strijd bij stond.
Wellicht zijn daar voor jou relevante conclusies uit te trekken.
Groet,
Roland. » Deze reactie is geplaatst op 23 januari 2009 18:15 |
|
|
|
Hallo Roland ...
Hartelijk bedankt dat je het raadsel van de tafels hebt opgelost.
Is het aannemelijk dat de militairen de tafels ergens hebben opgeslagen in mei 1940?
Ook bedankt voor dat boek. Op het moment is het niet te vinden op het internet, maar ik zal er naar blijven zoeken.
Overigens is het Stationsgebouw bijna klaar en zal ik aan de hangars beginnen.
De grote hangar staat nu op vliegveld Hoogeveen, en ik probeer via dit forum daar foto's van te krijgen ...
http://www.zweefportaal.nl/main/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=206
Hier is een oude foto van een hangar die op Ypenburg gestaan zou hebben. Is dat correct? http://www.airliners.net/photo/Unknown/Klemm-25/0266174/M/
Nogmaals bedankt.
- Marco. » Deze reactie is geplaatst op 24 januari 2009 13:41 |
|
|
|
Marco,
Wellicht is in later tijden (na '45) een dergelijke hangar geplaatst. De karakteristieke driehoekige glazen dakconstructies waren in ieder geval geen onderdeel van de eerste hangar. Het dak daarvan, zoals die in mei 1940 bestond, laat zich beoordelen als vlak maar naar achteren aflopend.
Het opslaan van de tafels zou ik wel erg aannemelijk vinden. Zeker met het oog op het voeren van een fatsoenlijke verdediging van het terrein. Men had er genoeg tijd voor zou je zeggen. De eerder genoemde foto waarop de voorkant van het gebouw is te zien na de strijd wekt een andere indruk. Het ziet ernaar uit alsof nog een deel aanwezig is. Een aquarel van Dirk van Rijn laat daar niets van zien. Andere details zijn echter weer wel te herkennen... Hoe bruikbaar de op aanwijzing van ooggetuigen gemaakte aquarel is met het oog op dit detail weet ik niet. Bovendien is het toegespitst op de krijgsbewegingen.
Ik raad je aan eens contact te leggen met Gemeentearchief Rijswijk. Misschien kunnen zij iets voor je betekenen en kun je als het mee zit vervolgens zelf e.e.a. eens beoordelen.
Groet,
Roland. » Deze reactie is geplaatst op 25 januari 2009 22:22 |
|
|
|
Beste mensen ...
Er is een initiatief gaande om een museum op te zetten voor Ypenburg.
Er zijn handtekeningen nodig. Bezoek a.u.b. deze website http://www.museumypenburg.nl/
Alvast bedankt. » Deze reactie is geplaatst op 27 januari 2009 15:26 |
|
|
|
» Deze reactie is geplaatst op 17 april 2009 21:16 |
|
|