Discussiegroep
Onderwerp: Onbekend voertuig
|
3.258 keer gelezen 6 reacties |
Categorie: Overig Mei 1940 |
» Dit bericht is geplaatst op 19 juli 2010 13:55 |
|
|
|
Hoi Mathieu,
Ik weet er niet zo veel vanaf (ik houd het liever luchtig, zoals je weet), maar dat is de DAF M.39, een amfibische auto die door het leger is beproefd. Er werd er maar een van gemaakt
Groeten,
Edwin » Deze reactie is geplaatst op 19 juli 2010 14:18 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 230
|
Ik denk dat je de DAF MC139 bedoelt.
De 139 was een vooruitstrevend amfibisch voertuig. Het bood plaats aan 2 chauffeurs en 2 passagiers. De 139 werd aangedreven door een 4 cilinder Citroën motor (48 pk). De schroef zat rechtstreeks op het kroonwiel van het achterste differentieel. Max snelheid in water ongeveer 8 km/uur. Onder normale omstandigheden 70 km/uur.
De 139 had twee voorkanten, met twee gestuurde, constant aangedreven assen. De sturing van de achteras kon bij normaal gebruik geblokkeerd worden en door de toepassing van twee versnellingsbakken kon het een helling van 60% beklimmen. » Deze reactie is geplaatst op 19 juli 2010 14:33 |
|
|
|
Dit door DAF ontwikkelde voertuig was allereerst bedoeld om de motoren met zijspan bij de regimenten huzaren-morrijder te vervangen. » Deze reactie is geplaatst op 19 juli 2010 17:30 |
|
|
|
Hoi,
Dank voor jullie reacties! ( overigens kan ik de link zelf niet openen! ) Is er ook meer bekend over dit project? Was het al te laat om mer te bouwen of had defensie verder geen belangstelling? Zijn er meer afbeeldingen bekend?
Groet,
Mathieu. » Deze reactie is geplaatst op 20 juli 2010 10:39 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.114
|
» Deze reactie is geplaatst op 20 juli 2010 10:44 |
|
|
|
In het museum van het Regiment Technische Troepen te Soesterberg staat ook een DAF-voertuig met acht wielen en een besturing als in een rupsvoertuig.
Ik weet geen typenummer. Het is het enige exemplaar dat er van gemaakt is. » Deze reactie is geplaatst op 21 juli 2010 22:57 |
|
|
2554