|
Geachte heer Rebel,
Of er sprake geweest is van verraad kan men zich afvragen. In ons ordentelijke landje waren volop kaarten te koop, naast ansichtkaarten, topografiën, enfin u begrijpt de strekking. Daarnaast kon menig persoon zich vrijelijk door het land begeven, waar met name de Duitsers volop gebruik van gemaakt hebben in de jaren voorafgaande de inval in Nederland. Maar dit terzijde.
Ik ben benieuwd naar uw claim dat het Naardereng de beoogde landingsplaats was van de “Gruppe Steiner”.
Ik ga er overigens van uit dat u het “Sonderunternehmen Stein” bedoelt. Welnu, daarvan zijn ons enkele schrijven bekend geworden die wij aantroffen in het Kriegstagebuch van het 18e Leger (AOK18).
Op 23 januari 1940 rapporteert de “Marineverbindungsoffizier” van Heeresgruppe B, de Korvettenkapitän Dominik in een schrijven genaamd “Unterstützung des Angriffs auf die Festung Holland rund die Befestigungen des Abschlussdammes vom Ijsselmeer aus”.
Dit schrijven begint met de mededeling dat er “zur Zeit” informatie ingewonnen wordt via de (duitse) Marineattachée in Den Haag. Dit heerschap had voldoende gelegenheid de voor de voorbereiding benodigde informatie te verzamelen via de “openbare bronnen”, zoals boven aangegeven.
Daarnaast lezen we in dit schrijven onder punt d) Landung hinter der Grebbe-Linie: “Als Ausgängshafen kommen Nykerk und Harderwijk, als Ausschiffunfshafen Huizen in Frage.” Met een korte omschrijving van de haven en de (on-)diepte van deze.
Meest relevant is echter het volgende: “Falls bei Nacht überraschend eingelaufen werden soll, wäre auch hier Mitnahme von Ruderbooten und Umbooten vor dem Hafen erforderlich. ……… Beim Einlaufen bei Tage evtl. Feuerschutz für die ersten einlaufenden Boote erforderlich.”
Daarnaast de vermelding: “Landung an der freien Küste bis auf Abschlussdamm und Wieringer Polderdeich nicht möglich.” We kunnen ons dus al afvragen of het de bedoeling was te landen op het Naardereng, aangezien er duidelijk gesproken wordt over het binnenlopen van de haven.
Een volgende aanwijzing voor deze twijfel vinden we in een verslag van de Korvettenkapitän Stein, gedateerd 3 februari 1940. In dit verslag geeft hij duidelijk aan uit welke groepen zijn eenheid bestaat (5), de samenstelling van deze groepen, de opmarsroute naar haven van vertrek en in welke haven zij vervolgens troepen aan land dienden te brengen.
Voor Huizen betroffen dit de Gruppe Hans (4) en Gruppe Nanni (5). Gruppe Hans zou vertrekken uit Harderwijk, Gruppe Nanni uit Nykerk. Wederom dus weer een verwijzing naar Huizen, niet naar het Naardereng.
Op 6 februari 1940 volgt een uitgebreide aanvulling op het eerdere verslag. In dit verslag lezen wij onder punt 10.) Huizen. b) Hafenverhältnisse:
“Hafen wird am besten auf südwestlichem Kurs angesteuert. Der Ort ist am Kirchtum mit kurzer Spitze, am Kalköfen und Gasbehältern sowie der Funkstation östlicht davon kenntlich. Zum Hafen führt eine 1500 m lange, 1.75 m tiefe betonnte Baggerrinne. In der Mitte des Hafens ist nur 1.7 m Wassertiefe."
Het verslag wordt bovendien door hem afgesloten met o.a. de opmerking: “Die die Häfen besetzenden Truppen …” hetgeen ons in combinatie met bovenstaande wederom een duidelijke aanwijzing geeft dat men kennelijk troepen gaat afzetten IN de haven van genoemde plaats.
Zoals u ziet geeft deze informatie toch enigszins overtuigend aan dat de landing IN de haven van Huizen zou plaats moeten vinden, en niet elders. Ingezet werd ervaren marine-personeel om de hiervoor benodigde schepen (die men in de havens van vertrek zou buitmaken) te bemannen.
Met betrekking tot het verraad dient vermeld te worden dat er in bovengenoemde stukken, of in andere stukken van 18AOK, door mij geen verwijzingen naar “informanten” zijn gevonden. Ook het aantrekken van “ter plaatse bekende” Duitse personen werd niet genoemd. Uitsluiten doe ik het echter, op grond van het weinige materiaal dat van “Sonderunternehmen Stein” bekend is, niet.
Met vriendelijke groet, » Deze reactie is geplaatst op 24 januari 2011 21:30 |