Discussiegroep
Onderwerp: Landsverk takelwagens
|
2.979 keer gelezen 7 reacties |
Categorie: Overig Mei 1940 |
Zoals bekend kochten 'we' behalve de pantserwagen M.36 en M.38 van de Zweedse firma Landsverk ook twee losse (rijdende) onderstellen aan.
Door de AI werd een takel ontworpen voor de onderstellen. Deze kon naar wens achterop een onderstel worden gemonteerd. De takel werd geheel handmatig bediend. Uiteindelijk is slechts één van de twee onderstellen van een takel voorzien. Verder werden er een motorkap en een voorruit geplaatst.
Bij het uitbreken van de oorlog bevond het voertuig zich te Den Haag (Depot Cavalerie).
Nu mijn vraag: Wie weet hier meer over, wat is er precies met deze takelwagen gebeurd? Bestaan er meer foto's van? Ik heb er al één: http://i961.photobucket.com/albums/ae100/wickidwim/landsverktakel.jpg
De andere takel is overigens te bezichtigen in het Cavaleriemuseum te Amersfoort.
met vriendelijke groet,
Laurens » Dit bericht is geplaatst op 10 augustus 2011 15:10 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.110
|
Ik vermoed dat John Bom hierop kan reflecteren. Ik zal hem attenderen op dit bericht. » Deze reactie is geplaatst op 10 augustus 2011 15:14 |
|
|
|
Bedankt Allert.
Nog een klein vraagje erachteraan, in de beide Pantserwagen reglementen (No. 139a en 139b) wordt de takel, laat ik 'm zo maar noemen, ook niet genoemd als onderdeel van de korpstrein. Waar was dit voertuig dan ingedeeld?
Met vriendelijke groet,
Laurens » Deze reactie is geplaatst op 10 augustus 2011 21:03 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.110
|
Je zou verwachten dat dit soort bergingsvoertuigen tot een eskadronstros of iets dergelijks behoorde en dat zowel 1.Esk als 2.Esk Paw zo'n takel in de organieke organisatie hadden. Ben benieuwd of er voor de M.39 en M.40 ook een dergelijk voertuig was voorzien. » Deze reactie is geplaatst op 11 augustus 2011 01:52 |
|
|
|
Zowel voor de pantserwagen M.36 als de pantserwagen M.38 werd een reserve-chassis aangeschaft, respectievelijk een Daimler-Benz en Büssing-NAG chassis inclusief motor, versnellingsbak en dubbele besturing. Deze chassis waren bedoeld om dat van een onherstelbaar beschadigde M.36 resp. M.38 te vervangen. Vermoedelijk zijn deze bij de respectievelijke fabrikanten gekocht en niet via Landsverk. De term Landsverk-takelwagen is daarom feitelijk onjuist.
Er hebben planen bestaan om dit chassis een dubbelfunctie te geven; met een eenvoudig te demonteren takelopbouw of met dummy-pantsering als lesvoertuig. Alleen op het Daimler-Benz chassis is door de Artillerie Inrichtingen een takelwagen geconstrueerd. Van hogerhand werd namelijk besloten dat de takelopbouw dusdanig afbreuk aan de functie van het reserve-chassis deed dat deze verder achterwege moest blijven. De takelwagen op reserve-chassis Daimler-Benz is geen organiek voertuig en daarom ook niet in de oorlogsorganisatie van een eskadron pantserwagens opgenomen.
Na de algemene mobilisatie van eind augustus 1939 werden niet-organieke oorlogsvoertuigen overgedragen aan het Depot Cavalerie. Zo ook de takelwagen op Daimler-Benz reserve-chassis en vermoedelijk ook het reserve-chassis Büssing-NAG. De radiator van de Daimler-Benz werd na 10 mei nog gebruikt om een op Ypenburg beschadigde pantserwagen M.36 op te lappen. Na de Nederlandse capitulatie zijn beide chassis in Duitse handen geraakt; hun verder lot is mij onbekend. » Deze reactie is geplaatst op 18 augustus 2011 19:48 |
|
|
(redactie)
Totaal berichten: 2.110
|
Hartelijk dank voor deze verhelderende toelichting John. » Deze reactie is geplaatst op 18 augustus 2011 23:50 |
|
|
|
Bedankt John, heel helder zo. Weet u toevallig of er meer foto's bestaan? » Deze reactie is geplaatst op 19 augustus 2011 16:43 |
|
|
|
Laurens, Naast de door jou geplaatste foto nog een of twee op dezelfde locatie, te weten Artillerie Inrichtingen Hembrug. Meen dat deze foto's zich bevinden bij het NIMH te Den Haag. » Deze reactie is geplaatst op 24 augustus 2011 17:02 |
|
|
2554