Discussiegroep

Onderwerp: Lijst van te vernielen objecten in Zuid-Limburg

Totaal berichten: 62
509 keer gelezen
2 reacties
Categorie: Overig Mei 1940 / Gevechten en gevechtsomstandigheden
Beste kenners, heeft iemand een lijst van de objectnummers met de te vernielen objecten in mei 1940? En, weet iemand welk nummer (nood)vliegveld beek had ten tijde van de inval in 1940? Heeft iemand tevens meer informatie over de verdediging van noodvliegveld (neer)beek in de meidagen?

Bedankt weer, E
» Dit bericht is geplaatst op 16 augustus 2020 15:26
(redactie)
Totaal berichten: 2.294
Ik heb het Stafwerk Zuid-Limburg geraadpleegd en nergens staat iets over te vernielen objecten bij Beek. Trouwens ook niets over dit vliegveld zelf. Ergens heb ik ook in mijn hoofd dat in 1940 het vliegveled nog helemaal niet bestond, maar pas in 1944 het levenslicht zag.
» Deze reactie is geplaatst op 17 augustus 2020 20:58
Totaal berichten: 2.107
Er was bij Neerbeek/Beek voor de oorlog een zweefvliegveldje. Dat werd door defensie niet gebruikt, wel op 11 mei en enige dagen nadien door de legerverkenners van de 6e Armee (1.(H.)/41) die met Hs-126 en Fi-156 van dit veldje opereerden tot dat het 6e Leger in massa over de Maas was. In november 1940 is de grond waarop dit vliegveldje lag als boerengrond verhandeld.

Na de bevrijding door de Amerikanen tweede helft september 1944. Die opereerden al snel met enkele lichte verkenners vanaf een veldje bij Beek. Kort nadien kwamen er Britten te liggen, die er formeel een vliegveldje zouden aanleggen en met o.m. Auster III's zouden vliegen vanaf hier. Pas in januari/februari 1945 werd echter een versterkte vliegbasis aangelegd, nabij de zelfde plek als waar voor de oorlog door defensie interesse was geweest voor een vooruitgeschoven vliegweide (Geverik; het lag in werkelijkheid ten zuidwesten van dat plaatsje). Dit vliegveld kreeg de Geallieerde code Beek Y-44, dat ook wel als Maastricht Y-44 te boek kwam te staan, naar de Amerikaanse neiging altijd een grote plaats te associëren met een duiding.

Vanaf 23 maart 1945 werd Y-44 operationeel. Op het vliegveld hebben fotoverkenners, jachttoestellen en lichte bommenwerpers (B-26 Marauders) stationeringen gehad. Desondanks zijn er geen gevechtssorties vanaf het veld gevlogen omdat de wapenstilstand intrad. Nadat in juni de Amerikanen van Beek vertrokken werd het een repatriëringspunt voor Nederlandse krijgsgevangenen die uit Duitsland terugkeerden.

Het vliegveld is, zoals vermoedelijk bekend, de basis geworden voor het huidige Maastricht-Aachen airport.
» Deze reactie is geplaatst op 18 augustus 2020 09:57

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554