Discussiegroep

Onderwerp: Bataljon tijdens diensttijd zelfde als op Grebbeberg!?

Totaal berichten: 8
453 keer gelezen
3 reacties
Categorie: Slag om de Grebbeberg en Betuwestelling / Bewapening en legerzaken
Ik vroeg mij af of het bataljon waar mijn opa zijn opleiding in kreeg, ook hetzelfe was als toen hij ging vechten op de Grebbeberg. Wie kan mij dit vertellen?

Tijdens januari 1940 was hij gelegerd in de Kromhoutkazerne te Tilburg. Hij zat bij het 2de depot bataljon, 2de compagnie, 2de sectie. Kan ik hieruit iets opmaken bij welk bataljon oid hij vocht tijden de Meidagen?

Graag hoor ik van iemand die mij hier meer duidelijkheid over kan geven.
» Dit bericht is geplaatst op 19 december 2022 22:54
Totaal berichten: 180
De Kromhoutkazerne was niet in Tilburg maar in Utrecht. http://www.jeoudekazernenu.nl/kazernes-g-l/kromhout/x-kromhout-utrecht.html
Het was een kazerne voor de genie.

Daar kunt u ook het volgende lezen:

"Tijdens de mobilisatie aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog in 1939 vertrok de genie van de kazerne en werd deze gebruikt voor de legering van een infanterieregiment en enkele kleinere eenheden".

Dus mogelijk heeft hij bij dat infanterieregiment behoord.
» Deze reactie is geplaatst op 31 december 2022 15:28
Totaal berichten: 22
Beste heer Ton van den Hurk.

Een reactie op uw antwoord verwijs ik graag naar de website waar kazernes
genoemd en gedocumenteerd zijn.
Hopelijk geeft u dit een ander en breder inzicht. https://www.jeoudekazernenu.nl/kazernes-g-l/tilburgkromhout/x-kromhout-tilburg.html
mvg Rob.
» Deze reactie is geplaatst op 4 maart 2023 15:48
Totaal berichten: 180
Inderdaad geeft dit een ander en breder inzicht. Ik had niet verwacht dat er nog mogelijk een andere Kromhoutkazerne was in die tijd.
Maar waar het vooral om ging en dat wordt nu ook duidelijker is dat er waarschijnlijk gedurende de periode van de Algemene Mobilisatie geen actief krijgsmachtonderdeel aanwezig was, omdat het Paardendepot inmiddels naar Den Haag was overgeplaatst.
Zoals bovenaan deze discussie te lezen was, zeker niet in januari 1940, en zeker geen "2de depot bataljon, 2de compagnie, 2de sectie" want dat onderdeel was ook in Den Haag geplaatst.
Dus is de eerste, bovenstaande reactie, nog steeds waarschijnlijker.
» Deze reactie is geplaatst op 9 maart 2023 11:41

Plaats hier uw reactie

Opgelet: We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om nieuwe berichten of reacties die voor de thematiek van onze websites en de discussiegroep irrelevant zijn, onbetamelijk of onbegrijpelijk geformuleerd zijn, ongewenste politieke of commerciële lading hebben of inbreuk maken op de privacy van nog levende personen niet te plaatsen. Uw reactie zal pas na goedkeuring door de beheerders zichtbaar zijn in de discussiegroep.

De inhoud van berichten - en daarin vermeldde gegevens en personalia - wordt na publicatie niet gewijzigd en/of verwijderd, tenzij daarvoor een dwingende aanleiding is. Berichtenschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het toetsen van de inhoud van hun berichten voordat deze worden gepost.

Zie voor meer informatie de Gebruiksvoorwaarden. Tevens verzoeken wij u om kennis te nemen van de FAQ (veelgestelde vragen), wellicht dat uw vraag daar al beantwoord wordt.

Wenst u een gescande foto of ander beeldmateriaal op te nemen bij uw bericht, e-mail deze naar info@grebbeberg.nl en wij verzorgen de plaatsing (meestal nog dezelfde dag).

Bericht:   * 
Uw naam:   * 
 
E-mailadres:     * 
Om ongewenste (spam)berichten op onze website te beperken vragen wij u hieronder een eenvoudige controlevraag te beantwoorden. Berichten worden alleen geaccepteerd indien deze vraag correct is beantwoord.
1 + 1 =     * 
*) = verplicht veld  

2554