|
Hi allemaal,
laat ik maar weer eens een poging doen.
Om te beginnen ben ik het met Allart eens dat er geen enkel formeel bewijs is voor Ju87 activiteiten op 10 mei boven de Grebbelinie.
Het probleem is simpelweg dat in de paniek van 10 mei iedereen - niet alleen in Nederland, in België en Frankrijk was het niet anders - ieder Duits toestel dat op enigerlei wijze omlaag kwam of dook met de naam Stuka werd aangeduid. In die zin had de Duitse propaganda zijn werk gedaan. Er heerste een Stuka-hysterie!
De statistische waarschijnlijkheid dat het hier dus een Ju87 betreft is minimaal (maar niet 0 natuurlijk, ze vlogen wel degelijk boven Nederland).
Wat wel veel zekerder is, is dat er "ergens rondom Amerongen" op 10 mei een toestel is neergestort. In de Brongers-lijst (nummer 6 in de oude lijsten, nr 5 in "Gebroken vleugels van de Duitse Adelaar") is het een He111 zonder enige verdere details, hierboven een Ju87. Mijn analyse, vooral gebaseerd op ooggetuigenverslagen is dat het een Ju52 betrof.
Dit is mijn samenvatting van deze crash:
May 10: 10./KGzbV.1 Junkers Ju52. Hit by AA fire on return from first sortie with III./IR16 to Waalhaven and forced-landed between Leersum and Amerongen, on the west side of the Grebbeline, around 6.45 a.m. LT, 7.25 BST. BM Fw Alfred Maier wounded in leg, admitted to hospital, FF Fw Paul-Friedrich Hecht, BF Ofw Dietrich Gropp and Abs Uffz Werner Rödel captured unhurt. Aircraft a 100% write-off.
Reports suggest there was a fire fight with the crew of this aircraft before they were captured in which three men were killed. There is, however, no further proof of these deaths. Hecht, Gropp and Rödel returned to their unit on May 18, Alfred Maier was brought to the Revier in Münster-Loddenheide.
Wat nog steeds een raadsel is bi jdeze en andere Duitse landingen rondom de Grebbelinie is het lot van de bemanningen. Zie ook mijn recente post op dit forum waarop nog niemand heeft gereageerd. Dus voor het gemak nog maar een keer de vraag: waarom keerden alle bemanningen van bij de Grebbelinie gelande Duitse toestellen terug en werden zij niet zoals alle anderen via IJmuiden naar Engeland overgebracht? Waar werden ze vastgehouden?
Als altijd toch hopend op antwoorden.
Groeten, Pieter » Deze reactie is geplaatst op 6 maart 2017 21:59 |