De luitenant-waarnemer Blommensteyn maakte zijn eerste operationele missie aan boord van de middelzware bommenwerper T-V [ zie
http://www.waroverholland.nl/uk_weap009.html ] met registratienummer 862 vanaf basis Schiphol. Dit toestel had eerder, met een andere bemanning, een vrije jachtvlucht gemaakt vanaf Schiphol waarbij het op Ruigenhoek was geland. Vervolgens werd met de 862 - samen met drie andere T-V's - een bomaanval op het door de Duitsers bezette vliegveld Ockenburg (bij Den Haag) uitgevoerd, waarna het opnieuw op Ruigenhoek landde. Na terugkeer van Ruigenhoek - bij Noordwijkerhout - op Schiphol, werd het toestel gereed gemaakt voor een bomaanval op het door de Duitsers inmiddels bezette vliegveld Waalhaven - onder Rotterdam.
Bemanning van de 862 bij de bomaanvalsvlucht op Waalhaven was als volgt:
1e luitenant Leo Blommensteyn - waarnemer en commandant
1e luitenant vlieger F.H. Groen
sergeant-adspirant res. officier vlieger F. Elspeet
soldaat vliegtuigmonteur-luchtschutter H. Kuiper
Om 1215 uur werd opgestegen door drie T-V's [854, 856, 862] voor de aanval op Waalhaven. Hierbij werd men door zes jagers D-XXI geëscorteerd. Om 1237 uur was het bombardement succesvol uitgevoerd, ondanks de prominente aanwezigheid van de Luftwaffe in de regio Rotterdam. Hangars worden getroffen, en vier Ju-52 transporters van de Luftwaffe [KGrzbV 172] worden vernietigd. Twee Duitsers sneuvelen, vier raken gewond. Om 1243 uur wordt door een luchtwachtpost in Rotterdam het brandend neerstorten gemeld van twee T-V's. Aangezien de toestellen op lage hoogte vlogen [vermoedelijk tussen de 600-1,000 meter] was de kans op ontsnappen met de parachute bijzonder klein. De twee T-V's die werden aangevallen door Messerschmitt Bf-109 jagers waren de 854 en de 862.
De aanval geschiedde door Bf-109's van III/JG3, 3/JG26 en 2/JG26. Deze eenheden [Staffeln - in het Duits] patrouilleerden toen boven Rotterdam. De JG3 bond het gevecht aan met de jagers, de JG26 stortte zich op de bommenwerpers, en twee hunner piloten claimden het neerschieten van beide 'T-V's: Oberleutnant Johannes Seifert en Feldwebel Ernst Biegert.
De 862 werd in brand geschoten en stortte neer bij Oud-Beijerland [zuid van de Oude Maas], enkele kilometers ten zuiden van Waalhaven. Door de geringe hoogte wist geen van de vier (!) bemanningsleden het vliegtuig tijdig te verlaten, en stortte het met bemanning en al neer.
De 862 had in tegenstelling tot de andere bommenwerpers slechts vier man aan boord. Normaliter waren de T-V's bezet met vijf bemanningsleden. De reden waarom er slechts vier man aan boord waren is niet bekend. Het kan zijn dat er te weinig bemanningsleden op Schiphol waren, maar dit lijkt niet heel erg waarschijnlijk omdat slechts negen T-V's vliegklaar waren geweest op 10 mei, en zestien bemanningen aanwezig waren. Wel kan het zijn dat nog teveel bemanningen op Ruigenhoek (en elders) waren vanwege de chaos in de morgen van de 10de. Het lijkt desondanks voor de hand te liggen dat geen geschikte volledige bemanning in de 862 aanwezig was en daarom een van de wapenpunten onbezet bleef. De beide vliegers waren immers wel aan boord, en de positie die vacant bleef was die van boordtelefonist / luchtschutter. Het is niet meer te reconstrueren.
Feit is dat alle vier de bemanningsleden omkwamen in de crash en daaropvolgdende vuurzee. De reden waarom Leo Blommensteyn op het monument voor gevallenen zonder bekend graf is geplaatst is geweest dat van zijn lichaam geen stoffelijke resten zijn geborgen.