Oplevering van de gerenoveerde kazemat S15
17 mei 2003
Zaterdag 17 mei werd voor de tweede keer het programma 'Getuigenissen op de Berg' georganiseerd door Stichting De Greb, dit keer in het teken van de renovatie van de kazemat S-15 aan de Cuneraweg nabij de Grift. De dag startte om 12:00 uur precies met het blazen van vier trompettisten van de muziekvereniging Ons Genoegen uit Rhenen. Hierna volgde een korte toespraak van Bernier Cornielje gevolgd door een toespraak en de onthulling van de informatiezuil door de Rhenense wethouder Guichelaar. Het aantal geïnteresseerden overtrof de verwachting, de Cuneraweg was zelfs enige tijd afgesloten voor het autoverkeer. Ook waren een aantal oud-Grebbe-strijders aanwezig die zichtbaar genoten.
Bij toeval passeerde die ochtend een groep motorrijders van Keep 'em Rolling met o.a. klassieke Harley's en BMW's. Zij hadden hun motoren opgesteld in de directe nabijheid van de kazemat S-15 en trokken hiermee veel bekijks, helemaal toen het moment van vertrek daar was!
Na de onthulling van de informatiezuil was er een fotopresentatie met muziek uit de periode 1939-'40 in het informatiecentrum op het Militair Ereveld Grebbeberg. Deze was oorspronkelijk bedoeld als opvulling van de tijd die de mensen nodig zouden hebben om vanaf de kazemat S-15 naar het informatiecentrum te wandelen voor het bijwonen van de presentatie 'De Slag om de Grebbeberg'. Het informatiecentrum zat echter om 12:30 uur al helemaal vol, de geïnteresseerden die later aankwamen moesten het buiten door de ramen volgen.
De presentatie van Bernier Cornielje en de daaropvolgende videodocumentaire hield de grote groep ruim twee uur binnen in het informatiecentrum alwaar het al snel tropisch warm werd. De ruimte die 's morgens nog voldoende plaats leek te bieden aan de bezoekers bleek 's middags al snel te klein. Volgend jaar moet dus uitgekeken worden naar een grotere ruimte!
Naast deze activiteiten waren er diverse bezienswaardigheden bij de kazematten S-17 (vorig jaar gerenoveerd) en de S-15. Zo stond er een Nederlandse luchtdoelmitrailleur (Spandau) opgesteld bij de S-17, was er een telefoonverbinding aangelegd tussen beide kazematten en zorgden diverse leden van de re-enactmentgroep, gekleed in authentiek Nederlandse uniform, voor de nodige tekst en uitleg.
De opgestelde luchtdoelmitrailleur heeft nog een interessante geschiedenis. De naam Spandau is ontleend aan de naam van de fabriek die vlakbij Berlijn was gelegen. In 1918, aan het einde van de Eerste Wereldoorlog, kregen de Duitse troepen toestemming om vanuit België naar hun vaderland terug te keren via het Zuiden van Nederland (Limburg). In ruil voor deze doortocht moesten zij hun wapens afstaan. Op deze manier kwam ons land op relatief eenvoudige wijze in het bezit van ongeveer 1000 mitrailleurs van het model 08 en 08/15 (en overigens nog veel meer andere wapens). De 08/15's werden gebruikt om het model 08 op te knappen en in 1925 had het Nederlandse leger nog iets meer dan 500 van deze mitrailleurs in haar bezit. In datzelfde jaar werd het wapen officieel ingevoerd en bestempeld als mitrailleur M25. Overigens zijn de wapens uiteindelijk keurig betaald aan de Duitse staat, ze waren immers nog Duits bezit.
278